Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Techniek voor hellingen

mischa72
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 12 mar 2014 15:30
Locatie: Sittard

mischa72 01 dec 2014 22:26

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik hier in de buurt een groot deel van de Windraakroute gefietst. Op de steile hellingen kwam ik erachter dat mij de kennis en techniek ontbreekt om deze goed te nemen. Blijf ik zitten om druk op het achterwiel te houden of ga ik voorover hangen om niet achterover te klappen (wat dus wel bijna gebeurde) ?

Buiten dat heb ik gemerkt dat mijn Scott (bj 1993) niet echt geschikt is voor dit soort ritten. Hij heeft geen suspension en daarvoor is de route plaatselijk echt te hobbelig waardoor het stuur praktisch uit mijn handen stuiterde..

Groeten,
Mischa

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 dec 2014 21:01

mischa72 schreef:Blijf ik zitten om druk op het achterwiel te houden of ga ik voorover hangen om niet achterover te klappen (wat dus wel bijna gebeurde) ?
In het kort:
allebei.
Dus blijven zitten, maar je zwaartepunt verlagen:
- met je neus naar je stuurpen
- met je armen en je kop omlaag
- met je bips naar het puntje van je zadel

En dan maar eindeloos proberen. Ik 1999 heb ik het eindeloos afgekeken (dat helpt) en geprobeerd (fail/try again/repeat). Tot ik het door had.

In 1993 kwamen ze ook boven en beneden dus aan je fiets ligt het echt niet.

mischa72
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 12 mar 2014 15:30
Locatie: Sittard

mischa72 02 dec 2014 22:25

Ok, dat ga ik binnenkort eens op dezelfde helling proberen, eens kijken of het dan lukt. Ik denk dat je op die plek gelijk hebt, maar andere stukken zijn een stuk technischer en dan krijg ik toch klappen te verduren die ik liever niet krijg, ook is de fiets dan niet meer fijn te besturen.

Gr. Mischa

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6237
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 dec 2014 08:28

als er op je helling hobbels zitten, boomwortels bijvoorbeeld, probeer dan zo goed als het gaat je voorwiel erover heen te wippen in plaats van er vol op te rijden. Dus de klap voorkomen op die manier.
Als het lukt, proberen met veel vaart aan de helling te beginnen, in het juiste verzet.
En verder vooral veel oefenen, dan wordt je vanzelf handiger met je fiets en waarschijnlijk ook sterker (is meer snelheid vasthouden dus minder last van het steigeren van je fiets).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

mischa72
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 12 mar 2014 15:30
Locatie: Sittard

mischa72 03 dec 2014 10:05

Ook jij bedankt voor de tips Mark. Zoals jullie waarschijnlijk al kunnen vermoeden ben ik nog geen "echte" MTB-er (mochten die al bestaan). Ik heb mijn kilometers meestal op de weg afgelegd, vandaar dat mijn MTB het ook nog steeds doet.

Die snelheid maken was in mijn geval niet mogelijk, omdat er een redelijk traag groepje voor mij zat. Ik schatte hun in als meer ervaren XC-ers en probeerde hun techniek af te kijken. Ondanks dat zij met veel nieuwer materiaal reden (onder andere met voorvering of full suspension) en het mijn eerste keer was na 10 jaar de fiets aan de haak te hebben gehad hangen, kon ik heel redelijk meekomen. Behalve op dat klimmetje. Aan kracht ontbreekt het niet, want ik kon gewoon blijven zitten. Misschien was het wel gelukt als ik mijn neus op het stuur had gedrukt. We zullen het de volgende keer meemaken. Op die plek de vaart erin houden is een beetje lastig (voor mij), want het is het stuk Koolweg op de Windraakroute, daar klim je eerst 700m (lang) en op het einde komt een gemeen knikje. Ik vond het een erg leuke route en ben nu ook aan het rondkijken voor een andere fiets (waarschijnlijk een hardtail).

Nogmaals bedankt ! Ik zal de volgende keer aan jullie tips proberen te denken.

tjaardbreeuwer
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
Locatie: Duluth, MN, USA

tjaardbreeuwer 24 mar 2015 19:46

Wbt helling techniek: neus bijna op je stuur, maar niet door je rug krom te buigen, probeer je rug een zo vlak mogelijk te houden. Wat ook helpt is naar achter/beneden trekken aan het stuur ipv omhoog te trekken.

Wbt de fiets: een nieuwe fiets is altijd een goed idee! ;-)

Wat je kunt doen voor je huidige fiets is zo breed mogelijke banden monteren en met zo laag mogelijke druk rijden.
Dit helpt zowel met het comfort en de controle (minder stuiteren) en met de grip.
Afhankelijk van de ondergrond kan het profiel en rubber Compound ook veel schelen in grip.

Plaats reactie