Sportfietsers naar de rijbaan
Dat is de conclusie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilgheid (SWOV)
Dit alles vanwege de enorme toename van ongelukken met sportfietsers.
In 2010 ging het nog om 2000 sportfietsers inmiddels is dat opgelopen naar 4200 die bij de spoedeisende hulp terechtkomen.
Dat zijn serieuze cijfers.....
Dit alles vanwege de enorme toename van ongelukken met sportfietsers.
In 2010 ging het nog om 2000 sportfietsers inmiddels is dat opgelopen naar 4200 die bij de spoedeisende hulp terechtkomen.
Dat zijn serieuze cijfers.....
Misschien de wet van België (gedeeltelijk) overnemen? Al kan ik je garanderen dat dat ook voor veel wrevel zorgt bij automobilisten hier ten lande. Levert zeker een tijdsbijdrage op in Blik op de weg
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het lijkt ook wel of iedereen in Nederland de laatste tijd als een enorme stresskip achter het stuur zit. Twee seconden wachten met inhalen zit er nog niet in. Oh oh de aardappels zijn al gaar. Oh oh ik ben al te laat voor het werk. Gisteren ook nog een mooie. Komt met een noodgang, luid toeterend, inhalen in een blinde bocht. Ging maar net goed omdat de tegenligger net op tijd kon remmen. En wie krijgt er de schuld? Wij wielrenners, want we fietsten hem in de weg. Ik moet dit, ik moet dat, jullie dit jullie dat. Man ik ben het allemaal spuugzat. Al die acties, campagnes het helpt allemaal niets. Ik verwacht tegenwoordig maar van elke bestuurder dat het een opgefokte whatsappende egoïst is. Jammer genoeg heb je 9 van de 10 keer gelijk. Als je ook maar een centimeter in de weg fietst krijg je de wildste verwensingen naar je hoofd. Dit geld helemaal niet specifiek voor wielrenners, maar voor vrijwel alles in Nederland. Zolang de "Ik moet nu" mentaliteit regeert verandert er helemaal niets. Of je nu op de rijbaan fietst of op een fietspad waar je iedereen moet inhalen. Het schijnt wel zo te zijn alsof mensen niet beseffen dat iedereen met een helm en bril op de fiets ook gewoon maar een mens is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Daar schrok ik ook nogal van. Dat zijn echt wel serieuze ontwikkelingen. De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek naar fietsers die een schadeclaim via de NTFU hebben ingediend. De gemiddelde leeftijd van een bij de NTFU aangesloten renner is iets van 49 jaar. Het zijn dus allemaal middelbare mannen die een smakker maken.Foonpet schreef:Dat is de conclusie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilgheid (SWOV)
Dit alles vanwege de enorme toename van ongelukken met sportfietsers.
In 2010 ging het nog om 2000 sportfietsers inmiddels is dat opgelopen naar 4200 die bij de spoedeisende hulp terechtkomen.
Dat zijn serieuze cijfers.....
We kennen natuurlijk allemaal de verhalen van automobilisten die ons afsnijden, uitschelden, vingers opsteken, maar daar kom je niet verder mee. We moeten ook naar onszelf kijken en ons realiseren dat we vergrijzen, met meer zijn, dat het drukker is geworden etc.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het zou me verbazen als het getal zo laag is. Als ik zie wat er onder de categorie sportfietsers te scharen valt, kan ik mij niet voorstellen dat het er zo weinig zijn. Bij de meeste toerclubs gaat het nog wel eens mis. Wedstrijdrenners liggen nog veel vaker op de weg, wat toch ook vaak resulteert in SEH bezoekjes.
Vraag me af wat op de weg rijden op zou lossen? Volgens mij wordt 't daar alleen maar gevaarlijker van, zeker als er geen cultuur omslag onder automobilisten plaats vind.
Vraag me af wat op de weg rijden op zou lossen? Volgens mij wordt 't daar alleen maar gevaarlijker van, zeker als er geen cultuur omslag onder automobilisten plaats vind.
Ik heb in het lokale suffertje ook een artikel met deze bevindingen gelezen. Ik verbaas me de laatste tijd niet snel meer, maar ik moet wel weer een beetje gniffelen: meer ongevallen op het fietspad, dus moet de snelste groep (wielrenners) maar naar de weg, waar de grote, zware, harder rijdende blikken zich bevinden die fietsers zeer regelmatig over het hoofd zien en die zich nu al vaak ergeren aan een enkele fietser op de rijbaan. Goh, wat zouden de conclusies van een onderzoek over pak hem 10 jaar zijn.......
Maar waarom zijn er nu zoveel meer gewonden? Alleen omdat er meer gebruikers op de weg/fietspad zijn? Vanwege alle onnodige belemmeringen (paaltjes, ed)? Staat van asfalt? Toename van e-bikes (hogere snelheden, toegenomen actieradius)? Slechtere beheersing van de fiets? Laat ze daar nu eerst naar kijken, voordat ze weer met een halfbakken 'oplossing' komen aandragen. Verder zouden we eens moeten gaan inzien dat het leven vol risico's zit, risico's die we gewoonweg niet kunnen uitsluiten.
Vanavond maar eens met verlichting de lege fietspaden opzoeken...
Maar waarom zijn er nu zoveel meer gewonden? Alleen omdat er meer gebruikers op de weg/fietspad zijn? Vanwege alle onnodige belemmeringen (paaltjes, ed)? Staat van asfalt? Toename van e-bikes (hogere snelheden, toegenomen actieradius)? Slechtere beheersing van de fiets? Laat ze daar nu eerst naar kijken, voordat ze weer met een halfbakken 'oplossing' komen aandragen. Verder zouden we eens moeten gaan inzien dat het leven vol risico's zit, risico's die we gewoonweg niet kunnen uitsluiten.
Vanavond maar eens met verlichting de lege fietspaden opzoeken...
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Die cijfers zeggen niet zoveel zonder onderzoekscontext, het cijfers zijn uit een rapport.Foonpet schreef:Dat is de conclusie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilgheid (SWOV)
Dit alles vanwege de enorme toename van ongelukken met sportfietsers.
In 2010 ging het nog om 2000 sportfietsers inmiddels is dat opgelopen naar 4200 die bij de spoedeisende hulp terechtkomen.
Dat zijn serieuze cijfers.....
Zoals vaak met dit soort 'wetenschappelijke' onderzoeken blijkt dat als je de onderzoeksdoelstelling leest je vaak al weet waarom de conclusie een bepaalde kant uit is gegaan.
SWOV is "onderzoekscontext" en serieus te nemen.NicoNB schreef:Die cijfers zeggen niet zoveel zonder onderzoekscontext, het cijfers zijn uit een rapport.Foonpet schreef:Dat is de conclusie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilgheid (SWOV)
Dit alles vanwege de enorme toename van ongelukken met sportfietsers.
In 2010 ging het nog om 2000 sportfietsers inmiddels is dat opgelopen naar 4200 die bij de spoedeisende hulp terechtkomen.
Dat zijn serieuze cijfers.....
Zoals vaak met dit soort 'wetenschappelijke' onderzoeken blijkt dat als je de onderzoeksdoelstelling leest je vaak al weet waarom de conclusie een bepaalde kant uit is gegaan.
Dat is een leuke voor het taaltopickoozie schreef:zo i zo
Ik forens dagelijks op mijn racefietsje rustig van Amsterdam via Ouderkerk naar Abcoude en weer terug, en sta daarom tweemaal daags keurig te wachten bij de stoplichten bij de brug, zo bekend voor de vele fietsers die hun trainingsritjes langs de Amstel starten en eindigen en regelmatig het rondje Hoep doen. Met name op de terugweg erger ik mij in het voorjaar en 's zomers, maar ook buiten die seizoenen, mateloos: hele groepen maar ook individuele "renners" fietsen zowel vanuit Ouderkerk linksaf de brug op als vanaf de brug rechtsaf Ouderkerk in, zonder acht te slaan op de verkeerslichten of überhaupt op het feit dat zij het fietspad dienen te gebruiken in plaats van de rijweg, regelmatig zonder zelfs maar vaart te minderen als ze de kruising opfietsen. Het is gewoon maar een voorbeeld maar zo zie ik voortdurend racefietsers die zich helemaal niets aantrekken van de verkeersregels, zowel naast het fietspad als daarop. En ja, het zal in de ogen van vele andere racefietsers vast zo zijn dat dit dan weer een kleine groep hufters is die het imago van de rest verpest maar waarom zie ik dan vrijwel dagelijks zoveel fietsers zo de kruising nemen en sta ik zelden met andere racefietsers bij dat stoplicht? (en met een grote groep stond ik sowieso nog nooit bij dat stoplicht, die rijden altijd met z'n allen over de rijbaan).
Aan de andere kant probeert de overheid het weer eens op te lossen met een gemakzuchtige oplossing die geen oplossing is. Fietsers die zich niet aan de regels houden moet je beboeten, Ik heb tweemaal per dag, vijf dagen in de week, de afgelopen twee jaar nog nooit iets van politiecontrole gezien bij deze kruising, en dat terwijl dagelijks grote groepen scholieren al even laks met de verkeersregels omspringen (maar dat gaat dan meer om blind de weg in het dorp zelf oversteken om tegen de rijrichting in de brug te naderen en over het voetpad de brug over te steken, daarbij behendig tussen de hekjes door slalommend die er juist staan om fietsers van dit voetpad af te houden). Maar controleren en beboeten, kortweg: handhaven, dat kost geld en personeel, dus schoppen we gewoon alle racefietsers de openbare weg op. Absurd, van dezelfde domheid als de plannen van de gemeente Amsterdam om alle snorscooters van het fietspad te weren en ook de rijbaan op te sturen. 97 procent (jawel, zevenennegentig! Zie de uitzending hierover van "De Slag om Nederland") van de Amsterdamse snorscooters is opgevoerd en een paar weken handhaven (controleren, beboeten, in beslag nemen) zou het probleem al flink terugdringen. Maar nee, ook hier nemen ze een maatregel die de goeden onder de kwaden laten lijden.
En dan hebben we het nog niet eens over hoe dat dan weer te handhaven. Fietsers hebben geen verplichte snelheidsmeter en kunnen dus niet zien of zij te hard fietsen. Maar ook als ze dat wel kunnen, wat is dan te hard? Of gaan ze fietsers selecteren op het type fiets: als dit een "sportfiets" is dan moeten ze het fietspad af. Maar wat is dan de definitie van een "sportfiets" en mag je met zo'n sportfiets dan niet rustig (onder de gestelde snelheidslimiet) op het fietspad rijden? Nee, dat gaat nog heel wat problemen geven alvorens ze hier een beslissing over kunnen nemen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
- Forum-lid
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 03 okt 2010 17:05
100% eens met Timo:
We hebben al genoeg regels in Nederland om het fietspad voor iedereen toegankelijk, leefbaar en veilig te houden. Er wordt alleen helemaal niets aan handhaving gedaan.
We hebben al genoeg regels in Nederland om het fietspad voor iedereen toegankelijk, leefbaar en veilig te houden. Er wordt alleen helemaal niets aan handhaving gedaan.
Kijk mama, zonder handen ................. Kijk mama, zonder tanden