Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Slimmer Fietsen

Max 2.0
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32

Max 2.0 04 apr 2015 13:44

Herman_N schreef:Vrijwel het enige dat ik hier lees is: ze doen dit, ze doen nooit dat, ze doen zus, ze doen niet zo. De nadruk ligt altijd op ze, want ze zijn fout, ze zijn heel fout. Want ze doen nooit wat ik wil. En ik doe altijd alles goed.

Wie kijkt er eens in de spiegel?
Tja, zij zijn fout, wij nooit. Wat dat betreft roept de begeleidende foto met al die wijzende renners ook een klein vraagje op... Laten ze die ‘fout liggende’-bidon nu wel of niet liggen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9226
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 apr 2015 14:38

havana schreef:Amen!
:twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 04 apr 2015 20:00

Herman_N schreef:Vrijwel het enige dat ik hier lees is: ze doen dit, ze doen nooit dat, ze doen zus, ze doen niet zo. De nadruk ligt altijd op ze, want ze zijn fout, ze zijn heel fout. Want ze doen nooit wat ik wil. En ik doe altijd alles goed.

Wie kijkt er eens in de spiegel?
+ 1

Ik woon in Zuid-Limburg. De zeer sporadische keren, dat ik hier nog op zondagmorgen rond fiets (soms heb ik door de week helaas geen gelegenheid gehad en kan ik niet anders) valt het me op dat ik b.v. nooit hordes senioren op een E-bike tegenkom of hordes huisvrouwen met kleine kindertjes, maar toch wel degelijk hordes hersenloze bavianen op een racefiets (sorry bavianen).
En die hier dus de overlast veroorzaken (d.w.z. zich gedragen als idioten en alle verkeersregels aan hun laars lappen). Het is niet voor niets, dat hier op zondagmorgen regelmatig politie op motoren de zaak in de gaten probeert te houden en dat het aantal toertochten drastisch beperkt is (idem in de Voerstreek). Dat is dus echt niet gedaan omdat de automobilisten zo lastig zijn, of de senioren, of de huisvrouwen, of de scholieren, enz. M.a.w. de problemen worden toch echt veroorzaakt door de racefietsers en door niemand anders.

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 04 apr 2015 20:48

tommasini schreef:M.a.w. de problemen worden toch echt veroorzaakt door de racefietsers en door niemand anders.

Leuk betoog met een punt wat hier al tig keer gemaakt is maar hier ga je toch wel erg kort door de bocht.

Het begint bij jezelf, ook als je niet op de racefiets zit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16969
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 apr 2015 21:01

Die hordes scholieren tref je dan weer doordeweeks tussen pakweg 8:00 en 8:30. Die senioren zie je op zondag vooral in de vlakkere mooie streken van het land als het goed weer is.

De infrastructuur is niet berekend op groepen fietsers van welk pluimage dan ook. Wielerverenigingen zouden in mijn optiek niet met van die gigantische pelotons moeten gaan rijden maar in groepjes van maximaal 6 a 8 personen. Dat maakt het al een stuk overzichtelijker.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 04 apr 2015 21:22

senior schreef:
beezer schreef:Mijn stelling: een groep senioren op een e-bike is een stuk gevaarlijker dan een groep wielrenners.
Misschien dat jij ook nog eens senior wordt. Ga dan eens op een e-bike zitten en kijk naar een groep wielrenners. Ik weet zeker dat je dan herhaalt wat je nu zegt maar dan vanaf de andere kant gezien.
Probleem is dat we allemaal de situatie vanuit ons eigen standpunt zien en ons niet kunnen (of willen) realiseren wat een ander ervaart.
Mss ben ik al senior ? Het is een stelling! Ik zeg vooralsnog niet of ik het er mee eens ben of niet ........

Dat bedoel ik nu oa ook. De vooringenomenheid van veel mensen.......

Ik blijf het daarom graag heel simpel en klein houden; laten we ons allemaal aan de (verkeers)regels houden.

Wordt het fietsen voor iedereen een stuk aangenamer.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

senior
Forum-lid
Berichten: 2333
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 04 apr 2015 21:47

beezer schreef:
senior schreef:
beezer schreef:Mijn stelling: een groep senioren op een e-bike is een stuk gevaarlijker dan een groep wielrenners.
Misschien dat jij ook nog eens senior wordt. Ga dan eens op een e-bike zitten en kijk naar een groep wielrenners. Ik weet zeker dat je dan herhaalt wat je nu zegt maar dan vanaf de andere kant gezien.
Probleem is dat we allemaal de situatie vanuit ons eigen standpunt zien en ons niet kunnen (of willen) realiseren wat een ander ervaart.
Mss ben ik al senior ? Het is een stelling! Ik zeg vooralsnog niet of ik het er mee eens ben of niet ........

Dat bedoel ik nu oa ook. De vooringenomenheid van veel mensen.......

Ik blijf het daarom graag heel simpel en klein houden; laten we ons allemaal aan de (verkeers)regels houden.

Wordt het fietsen voor iedereen een stuk aangenamer.
Zoals een paar mensen hierboven al aangeven komt het van beide kanten. Op de racefiets zijn andere fietsers niet altijd even goed bij de les, in de auto zijn alle fietsers wel eens lastig en op de gewone fiets zijn toerfietsers (wielrenner ben je met een licentie) nog al eens lastig. Daarbij zijn fietspaden vaak te smal en laat het onderhoud regelmatig te wensen over. Overigens, mijn nick zegt genoeg.

Wat regels betreft: die zijn er genoeg maar het ontbreekt hier aan handhaving. Ooit, bij de motordagen op het TT circuit meegemaakt dat een vereiste om op het circuit te rijden het dragen van een leren overall was. Toch werden mensen in spijkerbroek gewoon doorgelaten. Nu, bij het fietsen op de Nordschleife meegemaakt dat iemand met fietstassen (is volgens de regels niet toegestaan) werd teruggestuurd.

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 07 apr 2015 10:12

Hoe vertellen jullie medefietsers dat ze zich eens fatsoenlijk moeten gedragen?
Ik heb daar echt moeite mee.
Gister haalde ik op een toertocht in Heesch een groepje terror senioren in.
Ze blijven een redelijk tempo door een woonwijk fietsen en ik rij er 30 meter achter.
Er komt een mooie groene Porsche van links maar die ziet hun wat laat omwille van de snelheid welke ze meedragen.
Van 30 meter afstand hoorde ik ze roepen en tegen de tijd dat ik in die bocht was waren de achterste nog steeds aan het roepen tegen die auto.
Toen er dan eentje een soort van bevestiging leek te zoeken was alles wat er bij mij uit kwam: "Hij kon er vast niets aan doen, ik vond het wel een mooie auto".
Ik ben zonder nog maar iets te zeggen ze snel voorbij gereden op zoek naar de rust en de leegte.

Hoe pakken jullie dit aan? Wat zeg je hier tegen?
Ik zou op een forum heel stoer kunnen zeggen dat ik iemand er op aanspreek maar in de praktijk heb ik het er toch moeilijk mee.
Ik kom niet veel verder als de medeweggebruiker welke het juist doet, reageert op mijn bel, zich hoffelijk gedraagt ect. te bedanken en at random zoveel mogelijk groeten.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 apr 2015 10:20

Er is maar éen manier: gewoon doen. En dan maar zien wat er van komt.
Een standaardregel is "hou het bij jezelf". Humor helpt ook. Hou het luchtig.

Dus bv.: ik vond het knap stom hoe je tussen die auto's door laveerde. Als je op je plaat gaat en overreden wordt, dan moet ik je resten van het asfalt schrapen en je nabestaanden bellen.

Slam_HGV
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 18 jan 2015 11:51

Slam_HGV 07 apr 2015 21:31

In het verkeer probeer ik me zo goed mogelijk aan de regels te houden. Zowel in de auto, op de fiets, op de racefiets en lopend. Gelukkig ben ik menselijk en maak ik ook fouten. Soms 'misdraag' ik mij bewust, soms onbewust.

Op de racefiets werkt het bij mij twee kanten op. Aan de ene kant wordt ik sneller gezien als asociaal als ik iets niet goed inschat of een overtreding maak. Veel meer dan wanneer ik bv als 'stadfietser' door rood fiets. Aan de andere kant ben ik op de racefiets sneller geneigd om bv door rood te fietsen. Vaak om de 'flow' te blijven houden (flow, niet snelheid!)

In een groep ben ik sneller geneigd mij te conformeren naar de groep. In een groep lever ik als t ware een stukje identiteit en zelfbeschikking in. Ik vertrouw op de groep. Daar schuilt voor mij een extra gevaar omdat dan niemand (ook ik niet) verantwoordelijk is.

Al met al is zo'n campagne voor mij nog best nuttig. Het maakt me extra bewust van mijn eigen verantwoordelijkheid en kan ik mijn aandeel pakken. Ik ben geen engel of bengel in het verkeer en voor mij is er nog voldoende ruimte voor verbetering.

Van wat ik tot nu toe weet en gezien heb zijn de solo-rijders niet zozeer het probleem. Zodra er in groepjes of groepen gereden wordt, beheerst niet iedereen de (verkeers)regels. Vanuit die onervarenheid/'ik-weet-t-wel' ontstaan gevaarlijke situaties. Vanuit die gedachtengang zijn vaak alle wielrenners de gebeten hond bij verkeerssituaties.

Cadixhoorn
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2013 13:34

Cadixhoorn 08 apr 2015 14:55

Waar het hier naar mijn idee om gaat: Iedereen moet zich er van bewust zijn dat we allemaal weggebruikers zijn en ons aan de verkeersregels moeten houden en ook rekening moeten houden met elkaar.

Wat velen van ons juist niet doen is ons aan de verkeersregels houden en dat gebeurd vooral door verkeersdeelnemers die denken dat ze overal voorrang hebben, zowel Fietsers, Automobilisten, etc.

Ik ben zelf een vervend fietser en skeeleraar en ondervind heel veel last van dit soort weggebruikers. Ik rij veel alleen en dan is het helemaal raak. Ben tijdens het skeeleren al vele malen in zeer gevaarlijke situaties terecht gekomen door onbehoorlijk gedrag van fietsers, zowel in groepen als alleen. Komen bij kruisingen gewoon door, ze gaan er van uit dat je wel even stopt als zij aankomen.

Het gaat volgens mij om de volgende gedrags regels:
1 Neem zelf nooit voorrang, ook al heb je dat wel. Voorkomt zeer gevaarlijke situatie, houdt wel in dat je goed moet anticiperen
2 Laat diegeen die geen voorrang heeft nooit!!!! voorgaan, ook niet als automobilist, de anderen gaan er dan namelijk vanuit dat ze altijd voorrang krijgen
3 Als je iemand wil passeren gebruik dan een bel en indien nodig meerdere malen, ga niet met afschrikkende schreeuwen tekeer tegen je mede weggebruikers
4 Als iemand je laat passeren zeg dan netjes "Dankje wel", je krijgt dan meestal netjes terug "Graag gedaan"
5 Laat mede weggebruikers ook daadwerkelijk passeren als die mogelijkheid er is. Ga niet eerst achterom kijken wie of wat er aan komt, ga gewoon aan de kant. Ook al vind je het niet leuk als je gepasseerd wordt.

Met andere woorden "Heb respect voor elkaar en denk niet: "Ik mag alles en de rest houdt maar rekening met mij". Als iedereen dit zou doen hoef ik mezelf niet meer te schamen dat ik iemand ben die op een racefiets rijdt

Hendrik5051
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2015 15:32

Hendrik5051 08 apr 2015 15:59

Veiligheid moet structureel benaderd worden. Dat betekent in de eerste plaats goede voldoende brede fietspaden en asfaltwegen waarvan de zijkant niet helemaal uitgerafeld is.
Met groepen kiezen voor kleine groepen max. 14 personen en daarbij nog steeds routes uitzetten die veilig zijn qua opzet. Dus rechtsdraaiend, weinig onoverzichtelijke voorrang van rechts kruisingen e.d.
We moeten accepteren dat meer ouderen de fietspaden bevolken. Dat betekent dat er extra aandacht besteed moet worden aan hoe we ons gedragen. Dat geldt zowel voor degene met mindere reactiesnelheid als voor diegenen met een vlot reactievermogen. Een paar suggesties:
1. Je hoort een bel, dan hoef je niet achterom te kijken. Als je links rijdt weet je, dat je moet versnellen en naar rechts opschuiven. Dus niet vertragen en achter je voorganger gaan rijden.
In het laatste geval zakt de snelheid nog meer en komen sneller problemen.
2. Een praatje maak je niet op het fietspad en datzelfde geldt als je even op de kaart wil kijken.
3. Groepen fietsers horen niet op smalle fietspaden. Er kan namelijk nooit ingeschat worden wat de stuurvaardigheid van de tegenligger is.
Als het al zo is dat we een imagoprobleem hebben, dan kan dat alleen verbeteren met hoffelijk gedrag naar andere weggebruikers. Het gemak waarmee sommige forumleden een complete generatie bij het oud vuil zetten (de babyboomers) geeft volgens mij blijk van verdraagzaamheid of nuance. Het geordend in groep fietsen wat veel NFTU verenigingen doen wordt vooral door babyboomers gedragen. De echte snelheidsduivels komen meestal uit een andere leeftijdscategorie. Iemand die niet in groep kan fietsen zegt veel over die persoon qua mentaliteit of stuurvaardigheid. Door het rijden met een wegkapitein en maken van goede afspraken ordenen we het fietsgedrag van de groepen en draagt dat bij aan de veiligheid. Het begint echter volgens mij met structuur i.c. goed fietsmateriaal, voldoende onderhoud, goede routes en elkaar met respect aanspreken op gedrag . Door dit uit te dragen werken we hoe dan ook aan een beter imago.

Plaats reactie