Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Specialized zadels

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 mar 2015 22:57

Dus toch gewoon langs een winkel gaan om te laten informeren door de dealer? En waarschijnlijk ter plekke de verschillen te zien/voelen/ervaren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

mnslingerland
Forum-lid

mnslingerland 30 mar 2015 04:11

Na jaren op een Fizik Arione werd het echt tijd voor een nieuw zadel. Via het specialized testappraat op de ronin de meest wijde versie met Carbon uitgekomen. Nu na 8 ritten en veel verstellen: Ik ga hem terugbrengen, kennelijk niet gemaakt voor mijn onderkant.
Advies: graag vragen/zoeken naar mogelijkheden om een zadel te testen voor een bepaalde periode.

succes

jay
Forum-lid

Gebruikersavatar jay 30 mar 2015 13:01

Heb de Romin evo comp, Toupe Pro, S-works Toupe allemaal als test gehad. rij nu op een Chicane expert. Die zit voor mij een stuk beter. Vraag me af hoe de (nieuwe) Power zou zitten. dus ja.. allemaal erg persoonlijk
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

Steve
Forum-lid

Steve 30 mar 2015 21:56

Ik rij sinds kort het Specialized Avator zadel, na altijd met Fizik zadels te hebben gereden.
Zelfs zonder fietsbroek is dit zadel comfortabel voor mij.
Wel eerst je zitbotjes laten uitmeten zodat je de juiste breedte neemt. Mijne is de 143 variant. Bestaat ook iets breder.
Klein en niet onbelangrijk detail.: helemaal niet duur

rob86
Forum-lid

rob86 30 mar 2015 23:16

Ik rijd op een Toupé Expert. Hiervoor verschillende zadels geprobeerd zonder succes. Na veel goede reviews over de Toupé gelezen te hebben deze aangeschaft en zeer tevreden over. Zitbotjes laten "uitmeten" in een specialized store en de 143 versie zit mij als gegoten. Ik merk dat ik nu echt op de zitbotjes zit in plaats van op het "zachtere" gedeelte. Het is even wennen maar nu heb ik nooit meer last van zadelpijn.

Uiteraard wil dit niet zeggen dat de Toupé voor jou het goede zadel is :-) Idealiter ga je naar een winkel waar je het zadel kan uitproberen. Ik meen mij te herinneren dat dit wel kan in een speci store.

Bezemwagen
Forum-lid

Bezemwagen 31 mar 2015 08:41

Nogmaals dank voor alle reacties, ik ben van plan om as zaterdag langs een winkel te gaan om mij verder te laten voorlichten.

Ik begreep overigens ook dat er inmiddels een nieuw model is; de "Power". Heeft iemand die al geprobeerd?

Bezemwagen
Forum-lid

Bezemwagen 05 apr 2015 23:15

Gisteren een romin evo pro gehaald. Bij het opmeten van mijn zitbotjes kwamen we op 140 (!) mm en dus ben ik met het breedste model van 168 mm naar huis gegaan en dat terwijl mijn huidige zadel max 136 mm breed is.

Vandaag meteen een kort ritje gemaakt en t begon goed. Ik moest wel wat wennen aan de druk op mijn zitbotjes maar verder had ik nergens last van... Tot een km of 20 want toen voelde ik ook drukpunten bovenaan mijn benen/dijen.. En dat werd alsmaar erger en ik voel t nu na een paar uur nog als ik opsta of de trap op loop. Dit lijkt me toch niet goed?

Ik ben dus bang dat mijn zadel toch te breed is. Zelf kom ik bij herhaaldelijke metingen op max 12cm uit ipv 14 en dat zou betekenen dat ik met een 143mm zadel af had gekund.. Kan het zijn dat ze t verkeerd opgemeten hebben?

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 05 apr 2015 23:50

Een foute meting kan, maar bedenk dat de Romin een zadel is van uitersten, qua resultaten. Dat varieert van zetel, tot martelwerktuig.... Voor mij was dat het laatste. Nooit eerder zo'n zadelpijn gehad, die ook nog eens dagen duurde.... (Na een ritje van een km of 50, als ik het me goed herinner)

Bezemwagen
Forum-lid

Bezemwagen 06 apr 2015 10:31

Hanz Bé schreef:Een foute meting kan, maar bedenk dat de Romin een zadel is van uitersten, qua resultaten. Dat varieert van zetel, tot martelwerktuig.... Voor mij was dat het laatste. Nooit eerder zo'n zadelpijn gehad, die ook nog eens dagen duurde.... (Na een ritje van een km of 50, als ik het me goed herinner)
Ik begrijp je punt. Het zadel zit echter op zich prima, ik ben van de klachten af die de redenen waren om een nieuw zadel aan te schaffen.. Daar is alleen een nieuwe klacht voor in de plaats gekomen die volgens mij te maken heeft met de breedte van mijn zadel.

Gisteren nog driemaal zelf de afstand van mijn zitbotjes opgemeten en ik kom écht niet verder dan 12cm.

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 06 apr 2015 10:55

Kan best hoor dat een smaller zadel beter voor je is. Geeft in ieder geval meer bewegingsvrijheid voor je benen.

@Hanz: een Romin is volgens mij door de vorm (een beetje kuipje) meer een zadel om diep te zitten op je fiets. De Romin bevalt mij goed maar blijft persoonlijk.
No pain no gain, no guts no glory!

midstar
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar midstar 06 apr 2015 12:05

Ook hier is de Romin een martelwerktuig. Echt voor mij het slechtste zadel ooit :)
Ook kwam bij mij de meting uit op 168mm terwijl ik op 130 het fjjnst zit?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 06 apr 2015 19:14

Voel waar je zitbotjes zitten met de handen en zorg dan dat je goed daarmee op het zadel zit en een goede broek aan die redelijk strak zit ivm schuren.
Ik heb een toupé pro als je dan goed op de botjes zit heeft je klokkenspel iets meer lucht ivm de body fit.
Meting zegt mij niet veel heb 2 metingen gedaan beide andere waarden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie