Racefiets helm
Hallo allemaal,
Ik fiets al een tijdje als amateur met een leuke racefiets rond, schaf drupsgewijs steeds meer materialen aan qua kleding ook.
Als amateur koop je niet zo snel dure materialen, echter vond ik het nu ik wat sneller kan, wel tijd worden voor een helm (ook ivm met aanstaande tochten).
Nu wil ik hier wel wat geld aan uitgeven, maar zag gisteren in een folder van de Aldi inenen racefiets materialen staan waaronder een helm.
Deze helm ziet er in de folder niet zodanig onderdoen aan een luxere type helm. Qua afmeting zal deze ook voldoen denk ik.
Alleen kost deze slechts € 9,99. (inlc 3 jaar garantie).
Over tien euro kan ik me geen breuk vallen (haha), alleen vind ik dit ten opzichte van helmen in winkels van minimaal 50 euro en oplopend wel een groot verschil.
De vraag is, waar moet ik dan op letten met dit verschil? Kan het uberhaubt zo goedkoop?
Of moet ik misschien toch voor de duurdere variant kiezen?
Alvast dank voor jullie input!
Ik fiets al een tijdje als amateur met een leuke racefiets rond, schaf drupsgewijs steeds meer materialen aan qua kleding ook.
Als amateur koop je niet zo snel dure materialen, echter vond ik het nu ik wat sneller kan, wel tijd worden voor een helm (ook ivm met aanstaande tochten).
Nu wil ik hier wel wat geld aan uitgeven, maar zag gisteren in een folder van de Aldi inenen racefiets materialen staan waaronder een helm.
Deze helm ziet er in de folder niet zodanig onderdoen aan een luxere type helm. Qua afmeting zal deze ook voldoen denk ik.
Alleen kost deze slechts € 9,99. (inlc 3 jaar garantie).
Over tien euro kan ik me geen breuk vallen (haha), alleen vind ik dit ten opzichte van helmen in winkels van minimaal 50 euro en oplopend wel een groot verschil.
De vraag is, waar moet ik dan op letten met dit verschil? Kan het uberhaubt zo goedkoop?
Of moet ik misschien toch voor de duurdere variant kiezen?
Alvast dank voor jullie input!
Als die helm je goed zit, kun je er volgens mij geen buil aan vallen.
Spullen van de Lidl en Aldi zijn over het algemeen prima. De reden dat ze goedkoop zijn is dat er weinig tussenschakels in het proces zitten. Ze verkopen over het algemeen weinig spullen waar heel veel R&D aan te pas komt. Ze nemen genoeg met een lage winstmarge. Vaak wordt wel enigszins bespaard op het design.
Spullen van de Lidl en Aldi zijn over het algemeen prima. De reden dat ze goedkoop zijn is dat er weinig tussenschakels in het proces zitten. Ze verkopen over het algemeen weinig spullen waar heel veel R&D aan te pas komt. Ze nemen genoeg met een lage winstmarge. Vaak wordt wel enigszins bespaard op het design.
Waarop baseer je dat een helm van 10 euro kwalitatief minder is dan een helm van 50? Het afleiden van de kwaliteit uit de prijs is nogal kortzichtig.F0RZA schreef:Ikzelf zou zeker nooit besparen op een helm, al weet ik niet wat het verschil in veiligheid zal zijn tussen een helm van 10 en een helm van 50 euro.
Ik verwacht inderdaad ook dat je er voor een 10tje geen miskoop aan kan doen, als beginner. De helm zal vast een stuk zwaarder zijn, minder mooi design etc.
Zoals Havana zegt, als de helm goed zit, zou ik het doen.
Kwaliteit (veiligheid) aan prijs aflezen zou ik niet doen. Misschien is er in de goedkope helm wel meer schuim gebruikt (weggehaald in de duurdere modellen voor ventilatie en gewicht), en dus is die goedkopere helm "veiliger"
Zoals Havana zegt, als de helm goed zit, zou ik het doen.
Kwaliteit (veiligheid) aan prijs aflezen zou ik niet doen. Misschien is er in de goedkope helm wel meer schuim gebruikt (weggehaald in de duurdere modellen voor ventilatie en gewicht), en dus is die goedkopere helm "veiliger"
+1 voor jou en Havana wat mij betreftjorisb schreef:Ik verwacht inderdaad ook dat je er voor een 10tje geen miskoop aan kan doen, als beginner. De helm zal vast een stuk zwaarder zijn, minder mooi design etc.
Zoals Havana zegt, als de helm goed zit, zou ik het doen.
Kwaliteit (veiligheid) aan prijs aflezen zou ik niet doen. Misschien is er in de goedkope helm wel meer schuim gebruikt (weggehaald in de duurdere modellen voor ventilatie en gewicht), en dus is die goedkopere helm "veiliger"
Dure helmen zijn duurder doordat ze inderdaad lichter zijn en meer ventilatieopeningen hebben. Om een lichtere helm toch sterk te maken wordt er bijvoorbeeld een inwendig skelet gebruikt. Bij bv. een Giro Ionos kan je dat goed zien. Daarnaast zijn duurdere helmen er vaak in meerdere maten ipv one size fits all.
2 weken geleden bij Lidel, helm gekocht gewoon om eens uit te proberen. Koste maar 15,- of zoiets.
Echt helemaal niets mis mee, twee ritje mee gereden en zit ook nog eens prima.
Heeft zelfs nog een klein lichtje achterop, gaat dus mn nieuwe winterhelm worden voor seizoen 2015/2016, overdag durf ik er natuurlijk niet mee te rijden zien mn vrienden dat ik met een Lidel helm rij
Echt helemaal niets mis mee, twee ritje mee gereden en zit ook nog eens prima.
Heeft zelfs nog een klein lichtje achterop, gaat dus mn nieuwe winterhelm worden voor seizoen 2015/2016, overdag durf ik er natuurlijk niet mee te rijden zien mn vrienden dat ik met een Lidel helm rij
Volgens mij beweer ik helemaal niet dat een helm van 10 euro kwalitatief minder is. Ik geef alleen aan dat ik niet weet of je concessies doet met betrekking tot de veiligheid als je zo'n helm koopt, of een van 50 euro.havana schreef:Waarop baseer je dat een helm van 10 euro kwalitatief minder is dan een helm van 50? Het afleiden van de kwaliteit uit de prijs is nogal kortzichtig.
Comfort van goedkopere helmen is wat minder in mijn ervaring. Dus vooral kijken of hij goed zit, of er genoeg ventilatie is, etc. Als je hem lang op hebt wil je niet dat de helm gaat irriteren.
Qua veiligheid weet ik niet of er verschil zit, een keurmerk klinkt logisch inderdaad.
Qua veiligheid weet ik niet of er verschil zit, een keurmerk klinkt logisch inderdaad.
Misschien ook even kijken wanneer de helm is gefabriceerd al denk ik dat dit bij deze helm wel goed zit.
Normaal gesproken zit er een sticker of een stempel in de helm waaraan je kunt zien wanneer deze gemaakt is. Na een jaar of 5 is het polystyreen uitgehard en heb je er weinig meer aan qua valdemping.
Bij sommige FM's zie ik echter nog wel eens een helm liggen van € 150,-- + die in 2007 is geproduceerd.
Volgens mij kan je de helm gewoon aanschaffen als deze lekker zit,
Normaal gesproken zit er een sticker of een stempel in de helm waaraan je kunt zien wanneer deze gemaakt is. Na een jaar of 5 is het polystyreen uitgehard en heb je er weinig meer aan qua valdemping.
Bij sommige FM's zie ik echter nog wel eens een helm liggen van € 150,-- + die in 2007 is geproduceerd.
Volgens mij kan je de helm gewoon aanschaffen als deze lekker zit,
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Maar je beweert wel dat er een verschil isF0RZA schreef:Volgens mij beweer ik helemaal niet dat een helm van 10 euro kwalitatief minder is. Ik geef alleen aan dat ik niet weet of je concessies doet met betrekking tot de veiligheid als je zo'n helm koopt, of een van 50 euro.havana schreef:Waarop baseer je dat een helm van 10 euro kwalitatief minder is dan een helm van 50? Het afleiden van de kwaliteit uit de prijs is nogal kortzichtig.
Bij mijn weten is er geen verschil, tis te zeggen: Er is geen verband tussen de prijs en de crashveiligheid, gesteld dat we over gekeurde helmen spreken (en niet over selfmade):
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®