Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Slimmer Fietsen

fatbiker
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2015 17:04

fatbiker 08 apr 2015 17:43

Ik denk dat veel te maken heeft met de (wedstrijd)mentaliteit.
Als er wat in groepen wordt ondernomen gaat men er standaard van uit de rest van de wereld daar rekening mee houd.Of dat nu fietsen,wandelen,auto groepevenement of wat voor processie dan ook.
Dat gaat automatisch.
O zo'n moment gaan we er blind van uit dat een ieder die in de minderheid is geen voorrang heeft.
Verder denk ik dat zaken als Strava ons ook doen denken dat de openbare weg dient als tijdcircuit.Daar doe je of je nu wil of niet toch aan mee.
Ik zit zelf meer op de mtb dan op de racefiets,maar merk nu ook dat waar ik vroeger een hekle aan had,de roadies die in de herfst de mtb gaan pakken ipv de racefiets nog steeds in de wedstrijd flow zitten, met de daaraan gekoppelde winners/verbeteringsmentaliteit.
Als ik nu op de snelle nieuwe typisch Nederlandse singletracks rij, van krap 90cm breed merk ik dat ik die zelfde mentaliteit ga krijgen door Strava.Als ik op mijn thuisroute rij de Utrechtse Heuvelrug.Ga je omdat je nu niet meer off piste gaat rijden vanwege de afspraak die we met elkaar hebben gemaakt een nieuwe uitdaging zoeken en dat is wat mij betreft;hoe hard kan ik over deze paadjes knallen.3weken achter elkaar is het als meer mellow mtber geen punt dat je door minder snelle bikers wordt opgehouden, maar na die tijd betrap ik me zelf wel eens op roepen dat deze collega's ff aan de kant moeten en als dat niet snel genoeg gaat toch redelijk kort kan reageren.Dit sluipt er dus toch stiekum in.

Ik heb zelf afgelopen zomer een confrontatie gehad met 2 wielrenners van een respectabele Veenendaalse fietsclub waarvan 1 ook nog eens een voorbeeld functie heeft binnen de club.Zij kwamen op een recht maar onoverzichtelijke (Stava stage)weg aan sprinten.Ik kwam van rechts en moest echt om de auto's kijken of er verkeer aan kwam.Ik ken deze straat goed en weet dus van het gevaar.Beide heren schrokken van mij en deze ogenschijnlijk nette heren(50+) maakte me zonder aarzelen uit voor kankerleier,aangezien dit een onpopulair familiekwaaltje is schoot mij dat echt in t verkeerde keelgat en liet me mee voeren in hun enthousiasme en ging verhaal halen ,even duidelijk maken dat ik ze hartstikke dood had kunnen rijden als ik niet was gestopt en of ze een beetje normaal konden doen tegen een collega biker.Dit liep nog meer uit de hand en we kwamen elkaar verderop tegen voor een verkeers drempel waar ik voor moest remmen,natuurlijk veel te hard.Wat veroorzaakte dat ik een schop tegen min auto kraag en bijna mijn spiegel er af en de andere mij niet meer kon ontwijken en vol met zijn gezicht op mij achterruit klapte.
Op dat moment vroeg ik me direct af waarom ik me zo liet mee slepen, maar natuurlijk te laat.Ik was geen haar beter nu!
Uiteindelijk probeerde de gehavende man mij ook een bloed neus te bezorgen wat ik overigens wel een beetje kon begrijpen, maar natuurlijk allemaal onacceptabel is.Het feit dat er weer wielrenners en de naam van je club op je shirt staat is gewoon dom.
Na goed overleg met de politie, die ons voor de keuze zette,of allemaal een strafblad of samen oplossen.We hebben elkaar maar een hand gegeven en toegegeven de verkeerde tegen te zijn gekomen,wat gelukkig niet erger was dan een bloedneus,gebroken wiel en een deuk in de auto.Erger is de uitstraling naar de omgeving.

Ik hoop hiermee duidelijk te maken dat we allemaal onze spiegelbeeld of nog erger tegen kunnen komen, wat een vervelend trauma aan je omgeving en misschien zelfs zo slecht voor je zelf af kan lopen dat je nooit meer op je fiets zult zitten.Of nog erger!

wimvanbrink
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 jan 2009 16:58

wimvanbrink 08 apr 2015 19:15

Heb als 'asociale' fietser nog nooit een automobilist het ziekenhuis ingereden. Omgekeerd helaas wel. Maar terug naar het onderwerp dat inmiddels uitputtend is behandeld in dit forum. Alles is al gezegd. Het enige wat ik nog kan bedenken is; wij leven in een wereld waarin iedereen haast heeft. De haast van de ene is belangrijker dan van de andere , met als gevolg irritatie. Dat wij als fietser nu het pispaaltje zijn, mmmm wat moet je er mee. Als motorrijder kreeg ik ook altijd allerlei verwijten waar ik niets mee kon. De remedie is, onthaasten en dat geldt voor iedereen. Denk dat de wereld er een stuk prettiger uit komt te zien. Helaas is dit een utopie. Vandaar dat ik een bel op mijn fiets heb om al die opgefokte types te waarschuwen dat er een 'aso' hun richting opkomt.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 08 apr 2015 20:12

Ik lees veel van de postings met verbazing....

In ruim 30 jaar fietsen met een krom stuur heb ik slechts 2 keer een "aanvaring" gehad met een automobilist die duidelijk probeerde zijn onvrede over zijn eigen dikke pens te projecteren op iemand die er hard aan werkt er nooit zo uit zien.... daar was geen ontkomen :roll: aan. Maar goed, een stootje adrenaline op z'n tijd houdt het spannend, zeg ik altijd maar.

Een heel ander probleem (in reactie op groepsgedrag) is dat er tussen grofweg midden oktober en half maart niet eens voldoende fietsers zijn om een fatsoenlijke groep te vormen.
Als je in die periode gewoon doortraint, ben je tegen de tijd dat de ruziemakers uit winterslaap komen, voldoende in conditie om heerlijk rustige tochten naar afgelegen oorden te ondernemen. Lijkt mij een prima oplossing want functioneert al jaren prima. :P
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Maarten van Gool
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2015 23:18

Maarten van Gool 08 apr 2015 23:22

Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Dat is hier natuurlijk ook van toepassing.
Als we nu eens allemaal met een paar simpele dingen beginnen:

Pas je snelheid aan waar nodig. We hoeven gelukkig met onze hobby niet ons brood te verdienen, dus even in de remmen knijpen als dat nodig is. Dat je gemiddelde snelheid daardoor wat zakt, is geen ramp. Even flink aanzetten om weer op gang te komen als de weg weer vrij is, is een goede oefening.
Monteer een belletje van een paar euro op je stuurpen en zeg niet dat dat geen gezicht is op je mooie racer. Even bellen en als mensen ruimte voor je maken, een bedankje roepen tijdens het passeren.
Steek een duimpje op als je voorrang krijgt of als men een loslopende hond even bij zich houdt, als ze je aan zien komen.
Tenslotte: draag altijd een helm, ook als je alleen bent. Zeker als je alleen rijdt, val je minder op en is men vaak niet op je (hoge) snelheid berekend.

Veel fietsplezier!

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 09 apr 2015 11:41

wimvanbrink schreef:wij leven in een wereld waarin iedereen haast heeft. De haast van de ene is belangrijker dan van de andere , met als gevolg irritatie.
Dat is wel kort door de bocht. Ik zie ook conflicten tussen mensen die juist geen haast hebben en anderen. Zo zie ik bijvoorbeeld regelmatig fietsers die genieten van de omgeving en daardoor vergeten voor zich te kijken (en recht op mij af fietsen). Of mensen die het halve fietspad blokkeren of midden op een kruispunt gaan staan om te bepalen welke kant ze opgaan ipv netjes een veilig plekje te zoeken. De opkomst van de elektrische fiets heeft er ook voor gezorgt dat een groot aantal gepensioneerden flinke afstanden kunnen fietsen ter recreatie. Op zich heel positief, maar deze mensen hebben vaak een meer recreatieve/dromerige instelling, wat conflicteert met meer doelgerichte fietsers.

Een punt is ook dat er eigenlijk alleen een goede opleiding is voor automobilisten. Het is dan ook niet vreemd dat zij als groep het best de regels volgen (behalve qua snelheidsovertredingen), terwijl andere verkeersdeelnemers vaak maar wat aanmodderen. Minimale verkeershandhaving in Nederland helpt ook niet, want mensen worden ook niet gecorrigeerd als ze iets fout doen. Het gevolg is ook dat mensen allerlei eigen regels gaan verzinnen. De hele bel-discussie is hier een goede illustratie van. Je hebt mensen die zelf niet netjes rechts houden en boos worden als een racefietser roept. Aan de andere kant is een bel wettelijk verplicht, wat een flinke groep racefietsers aan z'n laars lapt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16464
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 apr 2015 11:49

Erg hé, al die anderen.

Maar daarom moet ik nog niet de pispaal zijn onder de weggebruikers.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 apr 2015 15:41

aapje schreef: Een punt is ook dat er eigenlijk alleen een goede opleiding is voor automobilisten. Het is dan ook niet vreemd dat zij als groep het best de regels volgen (behalve qua snelheidsovertredingen), terwijl andere verkeersdeelnemers vaak maar wat aanmodderen. Minimale verkeershandhaving in Nederland helpt ook niet, want mensen worden ook niet gecorrigeerd als ze iets fout doen. Het gevolg is ook dat mensen allerlei eigen regels gaan verzinnen. De hele bel-discussie is hier een goede illustratie van. Je hebt mensen die zelf niet netjes rechts houden en boos worden als een racefietser roept. Aan de andere kant is een bel wettelijk verplicht, wat een flinke groep racefietsers aan z'n laars lapt.
Jij vindt dat je in Nederland een goede rij opleiding krijgt? Ik vind 't meer een kwestie van schijnheilige handelingen aanleren, waar iedereen nadat het papiertje (of tegenwoordig pasje) binnen is direct mee stopt. Essentiële zaken worden juist niet geleerd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 09 apr 2015 16:42

amclassic-fan schreef:Jij vindt dat je in Nederland een goede rij opleiding krijgt? Ik vind 't meer een kwestie van schijnheilige handelingen aanleren, waar iedereen nadat het papiertje (of tegenwoordig pasje) binnen is direct mee stopt. Essentiële zaken worden juist niet geleerd.
Het eindresultaat is toch wel goed vindt ik. Nederlandse chauffeurs rijden vrij hard, maar los daarvan wordt de wet aardig goed nagevolgd. Grootste punt is het spelen met de mobiel, navigatie of piemel, maar daarvan weet iedereen wel dat het niet mag. Dat komt uiteindelijk toch weer neer op de verkeersagent die z'n boete-target moet halen en zich beperkt tot flitsen op de snelweg en wat drankcontroles op vrijdagavond.

Ik zie een groot verschil met hoe goed andere verkeersdeelnemers zich aan de regels houden, al komt dat soms ook doordat de wetgever sommige dingen niet wettelijk verplicht of iets verplicht dat mensen niet veilig vinden. Een voorbeeld van het eerste is dat wandelaars niet meer verplicht zijn om links te lopen, wat vervelende situaties geeft waar er wandelaars aan beide kanten van de weg lopen of plotseling opzij stappen omdat ze je niet hebben zien aankomen. Een voorbeeld van het tweede is dat paarden eigenlijk niet op het fietspad mogen, maar hier wel massaal gebruik van maken (zonder enige handhaving of het aanpassen van de wet).

Overigens vind ik het ook opvallend dat motorrijders zich veel en veel slechter aan de wet houden (en veel meer gevaarlijk gedrag vertonen) dan automobilisten. Die krijgen toch een aparte opleiding, dus zou je denken dat ze beter moeten weten. Maar misschien heeft die groep een sterke 'lak aan de regels'-cultuur.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 apr 2015 16:48

Dit is toch een fietsforum waar we het met fietsers over fietsen hebben? En in dit topic over slimmer fietsen?
Tips voor autobilisten zou ik persoonlijk eerder in een autobilistenforum plaatsen. Dan loop je nog de kans dat eentje het leest. :P

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 09 apr 2015 17:06

Ik zie nergens dat iemand tips voor automobilisten heeft gegeven....

Het ging over een gebrek aan verkeersopleiding voor niet-automobilisten.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6139
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 apr 2015 18:04

Over 'slimmer fietsen' gesproken, ik zag dat NTFU filmpje onlangs en heb er maar direct een blog aangewijd:
http://robgemen.blogspot.nl/2015/03/ntfu-filmpje.html

De oplossing voor slimmer fietsen is namelijk niet zo moeilijk. Gewoon die achterlijke regel dat we 2 aan 2 mogen fietsen per direct afschaffen. Niet alleen voor de scholieren en de bejaarden maar ook voor ons wielrenners. Dan komt er plots een hele hoop ruimte op het fietspad en dan zitten we elkaar niet meer zo in de weg. Kan iedereen weer gewoon inhalen, is er ruimte voor uitwijken en hebben we geen last meer van tegenliggers. Dat betekent voor ons wielrenners dus ook geen waaiers meer rijden en niet 2 aan 2. Kunnen auto's en brommers ons ook nog een passeren en wij weer de scholieren.
Live fast; die young. mijn blog

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 09 apr 2015 21:49

Maarten van Gool schreef:Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Dat is hier natuurlijk ook van toepassing.
Als we nu eens allemaal met een paar simpele dingen beginnen:

Pas je snelheid aan waar nodig. We hoeven gelukkig met onze hobby niet ons brood te verdienen, dus even in de remmen knijpen als dat nodig is. Dat je gemiddelde snelheid daardoor wat zakt, is geen ramp. Even flink aanzetten om weer op gang te komen als de weg weer vrij is, is een goede oefening.
Monteer een belletje van een paar euro op je stuurpen en zeg niet dat dat geen gezicht is op je mooie racer. Even bellen en als mensen ruimte voor je maken, een bedankje roepen tijdens het passeren.
Steek een duimpje op als je voorrang krijgt of als men een loslopende hond even bij zich houdt, als ze je aan zien komen.
Tenslotte: draag altijd een helm, ook als je alleen bent. Zeker als je alleen rijdt, val je minder op en is men vaak niet op je (hoge) snelheid berekend.
Mooi gezegd, helemaal mee eens. Het zijn ook zo'n beetje mijn 'regels'. Soms tandenknarsend, want als je 'netjes' wilt zijn, moet je ook nogal wat incasseren van het gedrag van de mede-weggebruikers. Maar wat mij betreft is dit wel de essentie.

Overigens was toenemende moeite met het asociale gedrag voor mij één van de redenen om te stoppen met rijden/trainen in een groep. Op een mooie zondag met 30+ gemiddeld door een duingebied tjokvol kinderen, honden, bolderkarren en bejaarden - dat kán gewoon niet. Ik snap wel dat mensen daardoor racefiets-haat ontwikkelen, hoe onterecht dat vaak ook is. Maarja, hén kan je niet veranderen, jezelf wel.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie