Nieuwe wielset
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12 mei 2008 18:11
Korte achtergrond:
Ik ben een herintreder qua fietsen. Mijn Ridley Triton (wellicht stond er nog een letter achter, dat weet ik niet meer) uit 2008 heeft nu een jaar of drie in de schuur gehangen (vanwege allerlei redenen). De tijd is nu gekomen om 'm weer van stal te halen.
De wielen die erop zitten zijn niet zo best meer, nadat er de eerste keer een slag in is gekomen was het daarna steeds vaker raak. Vandaar dat ik erover denk die nu maar eens te vervangen. Het is nog de originele set die destijds
Wat zoek ik niet:
-Gewichtsbesparingen ordegrootte 100-en grammen. Die verdien ik makkelijker door vaker te fietsen en zo wellicht kilo's weg te rijden. Bovendien klom ik al als een sprinter, en sprintte ik als een klimmer, daar gaan zelfs kilo's niet veel aan wijzigen.
-Fancy materialen (carbon) of geweldige looks, al is dat laatste altijd meegenomen
Wat zoek ik wel:
-Een kwalitatief goede set wielen.
-Grote bestendigheid tegen het oplopen van slagen bijvoorbeeld door het rijden door kuilen.
-Geschikt voor berijdersgewicht van 80-85 kg
Budget
-Lastig, als ik er weer 7 jaar mee doe valt het per jaar al gauw mee.
-Ik heb geen flauw idee hoeveel ik zou moeten uitgeven voor een goede set
-Ik heb geen flauw idee wat destijds de set (basic shimano setje geloof ik, zal ik eens opzoeken) die opzat los kostte, ik wil liefst meer uitgeven dan dat in de hoop er dan langer probleemloos mee te rijden.
-Ik zou denken dat er binnen de 400 euro wel wat te regelen moet zijn, maar is enigszins rekbaar als nodig.
Fiets is shimano 105 afgemonteerd, en ik geloof 10-soeed (zou ik moeten tellen).
Ik ben een herintreder qua fietsen. Mijn Ridley Triton (wellicht stond er nog een letter achter, dat weet ik niet meer) uit 2008 heeft nu een jaar of drie in de schuur gehangen (vanwege allerlei redenen). De tijd is nu gekomen om 'm weer van stal te halen.
De wielen die erop zitten zijn niet zo best meer, nadat er de eerste keer een slag in is gekomen was het daarna steeds vaker raak. Vandaar dat ik erover denk die nu maar eens te vervangen. Het is nog de originele set die destijds
Wat zoek ik niet:
-Gewichtsbesparingen ordegrootte 100-en grammen. Die verdien ik makkelijker door vaker te fietsen en zo wellicht kilo's weg te rijden. Bovendien klom ik al als een sprinter, en sprintte ik als een klimmer, daar gaan zelfs kilo's niet veel aan wijzigen.
-Fancy materialen (carbon) of geweldige looks, al is dat laatste altijd meegenomen
Wat zoek ik wel:
-Een kwalitatief goede set wielen.
-Grote bestendigheid tegen het oplopen van slagen bijvoorbeeld door het rijden door kuilen.
-Geschikt voor berijdersgewicht van 80-85 kg
Budget
-Lastig, als ik er weer 7 jaar mee doe valt het per jaar al gauw mee.
-Ik heb geen flauw idee hoeveel ik zou moeten uitgeven voor een goede set
-Ik heb geen flauw idee wat destijds de set (basic shimano setje geloof ik, zal ik eens opzoeken) die opzat los kostte, ik wil liefst meer uitgeven dan dat in de hoop er dan langer probleemloos mee te rijden.
-Ik zou denken dat er binnen de 400 euro wel wat te regelen moet zijn, maar is enigszins rekbaar als nodig.
Fiets is shimano 105 afgemonteerd, en ik geloof 10-soeed (zou ik moeten tellen).
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12 mei 2008 18:11
Dank voor de tips. Zal morgen eens in detail kijken of ik op basis van de specificaties nou belangrijke verschillen kan ontdekken tussen deze sets.
Is het bij een vaste prijsklasse wel gunstig om te laten spaken? Zonder er veel onderzoek naar te hebben gedaan zou ik zeggen dat handwerk misschien wel beter kan zijn dan fabriekswerk, maar dan wel tegen een veel hogere prijs. (Probeer zelf maar eens zelf een kast te maken met de hand, dat red je nooit voor het bedrag waarvoor je er een bij de Ikea haalt).
Is het bij een vaste prijsklasse wel gunstig om te laten spaken? Zonder er veel onderzoek naar te hebben gedaan zou ik zeggen dat handwerk misschien wel beter kan zijn dan fabriekswerk, maar dan wel tegen een veel hogere prijs. (Probeer zelf maar eens zelf een kast te maken met de hand, dat red je nooit voor het bedrag waarvoor je er een bij de Ikea haalt).
Ik zeg:"ga een setje shimano wielen kopen!"
Het setje dat nijkie aanbeveelde kan ik van harte ondersteunen. Stil. strak en duurzaam.
Het setje dat nijkie aanbeveelde kan ik van harte ondersteunen. Stil. strak en duurzaam.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Met de hierboven genoemde fabriekswielen koop je nooit iets verkeerds. Persoonlijk zou ik dan voor de Fulcrum R3 gaan, maar een (degelijke) onderbouwing voor mijn voorkeur kan ik je niet geven. Voor rond de 400 euro kan je ook een degelijke handgebouwde set krijgen (Ultegra naven, Mavic CXP33 velgen). Deze zijn wat zwaarder dan de fabriekswielen, maar dat is een overweging die je zelf moet maken.
Time is (almost) on my site
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12 mei 2008 18:11
Overzicht met 4 opties naast elkaar bij Mantel. Kleine verschillen onderling: wel of niet geschikt voor tubeless, velghoogte, type lager, aantal spaken.
Begrijp ik goed dat industrie lager beter is afgedicht, en cup-conus beter zelf te onderhouden? Hogere velg is stijver wiel? Meer spaken is robuuster?
Ben nog wel geinteresseerd in tips mbt goede handgespaakte wielen binnen dit budget (400). Er zijn er nogal wat die dan doen, als ik het aantal resultaten op google als leidend neem (zal ook het forum nog doorspitten hiervoor).
Fulcrum Racing 3. Vandaag 135km door België gereden: kasseien, potholes, regen, alles. Geven geen krimp. En dat na 4 jaar.
* edit: Eur. 368,-- en graties verzending:
http://www.biqq.nl/shop/artikel/201837- ... ielenset--
* edit 2: 140km, ik doe mezelf tekort
* edit: Eur. 368,-- en graties verzending:
http://www.biqq.nl/shop/artikel/201837- ... ielenset--
* edit 2: 140km, ik doe mezelf tekort
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
http://www.bike24.com/p211646.html
Niet helemaal handgespaakt maar deels met een machine, wel zeer goed en goed te onderhouden en oerdegelijk.
Niet helemaal handgespaakt maar deels met een machine, wel zeer goed en goed te onderhouden en oerdegelijk.
Campagnolo Ultra Dork