Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Mio Cyclo

OsiriX
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 apr 2014 16:18

OsiriX 16 feb 2015 11:14

Ik ben van plan om de 305HC aan te schaffen. Echter lees ik in een review dat de cadans niet tijdens het rijden bekeken kan worden. Is dit correct? Dit zou namelijk een groot nadeel zijn.

Gebruikersavatar
Totofan
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 nov 2013 20:59
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Totofan 17 feb 2015 21:07

Je kunt je cadans gewoon lezen, ik gebruik de Mio305HC zelf ook.
Lekker fietsen op mijn Bulls Harrier......en veel genieten.

Rikny
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:37

Rikny 21 feb 2015 19:14

Gisteren de Cyclo 305 HC besteld bij Coolblue voor 179,99 en vandaag ontvangen. Installatie is tot nu toe niet vlekkeloos verlopen en ik ben de volgende problemen tegen gekomen:

- magneet past niet op de spaak, schroef draait door;
- software update na 2x gelukt, kaarten lukt niet. (Ook geen schijfruimte over)
- na softwareupdate loopt apparaat vast in menu 'hartslagzones'

Vragen die ik dan ook heb zijn: is dit herkbaarbaar en hebben jullie oplossingen? Kan ik bijvoorbeeld een andere sensor/magneet gebruiken? Of is deze magneet niet perse noodzakelijk?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16446
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 feb 2015 19:38

Ik heb hier nu de Mio Cyclo 305 van een fietsvriend van mij liggen.
Wat een gedoe id dat zeg.
Geheugen is vol, en de geschiedenis wissen via het toestel is een heel tijdrovend karwei.

Dan maar even aan de PC gehangen en alle bestanden gewist. Een Mio heeft de naam van eenvoudiger te zijn dan een Garmin, lijkt mij totaal niet. Als je een klein beetje zoekt en tijd investeert dan is een Garmin uiteindelijk veel gebruiksvriendelijker.

Geef mij dus toch maar een Garmin. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 22 feb 2015 16:35

Tja ik heb een mac en een pc. Ook de aanbieding van de uitlopende mio gekocht. Wat me tegenvalt is de steun staat staat echt hoog op het stuur.

Wat betreft updaten; inderdaad een beetje lastig op mijn mac tot een aantal keren niet gelukt. Bij pc 2de keer gelukt. Maar ging inderdaad niet van harte. Blijven proberen !!

Ik had eerst een bryton 50, die vond ik te klein worden.

Ik wil m alleen voor t navigeren in het buitenland gebruiken; zelfgemaakte routes erop en klaar.

Ik heb ook nog een Garmin 510 voor dagelijks gebruik.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

rstoffers
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2015 21:08

rstoffers 23 feb 2015 21:11

ik heb een mio cyclo 315 gekocht
gelijk bij het registreren loopt hij al vast kom niet meer verder
wat moet ik doen of is deze te resseten

Gebruikersavatar
kobro
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 10 mei 2010 08:14
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar kobro 06 mar 2015 18:56

Ik ga een MIO 505 HC kopen
Als het meezit komt hij morgen nog binnen
Kan ik dan op mijn bestaande account verder werken
Of moet ik een andere versie downloaden/Instaleren
Ik heb namelijk een 305 HC op mijn bestaande account
De oude gaat mijn vrouw gebruiken
Kan iemand mij hier op antwoorden?
Bianchi Via Nirone 7
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 12 mar 2015 20:25

Een snelheidssensor is nauwkeuriger dan GPS en blijft het doen als je door een tunneltje rijd of elders waar geen tot slechte GPS ontvangst is. Ook voro binnen trainen te gebruiken. Maar het gaat hier niet alleen om je snelheid, maar om de nauwkeurige registratie van de afstand die je aflegt.

Voor de 315HC staat heel duidelijk dat je een snelheid/trap sensor met de 315HC krijgt, dus dat is snelheid+cadans sensor. Ook in de Mio spec's staat dat snelheid en cadans wordt ondersteund. Ik zou uitgaan van Mio en niet van Coolblue (steeds grotere wordende webwinkel met steeds meer kans op fouten in artikel omschrijvingen).
Marco :)

pegox
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2015 23:13

pegox 14 mar 2015 00:28

AlmightyGrekn schreef: Als ik hier (http://bit.ly/1FSE3WT) de vergelijking maak van alle drie de toestellen zie ik echter dat de 315 geen snelheidssensor meekrijgt. Ook gaven ze me dit antwoord bij CoolBlue:
“Dit toestel heeft in het algemeen de mogelijkheid niet om de snelheid te registreren. Ook niet via het Gps systeem. Indien dit een belangrijke optie voor u zou zijn kan ik u alleen maar aanraden te kijken naar een van de andere 2 toestellen waar u over sprak.”
Wat een misinformatie zeg!

Van de meeste Mio Cyclo's heb je een gewone en een HC versie. De HC versies komen met een hartslagmeter, een borstband dus (H) en een cadans+snelheidsmeter (C). De gewone versies registreren natuurlijk gewoon de snelheid op basis van GPS. Maar dit is niet altijd even nauwkeurig (*). De HC versie heeft daarom een klassieke snelheidssensor (magneetje in wiel+sensortje). De Mio berekent dan de snelheid op basis van beiden (GPS + sensor).

Ik zelf heb de 315HC maar heb de sensoren (cadans+snelheid) nog niet geïnstalleerd en krijg gewoon GPS snelheid te zien.

Verschillen tussen de 315 en 505:
1/ De 505 heeft WIFI. Dat voegt niks toe maar maakt het wat makkelijker. Als je routes op je Mio wil zetten of je gereden tracks online wil zetten moet je de 315 met een kabeltje aan je PC hangen, met de 505 kan dat draadloos.
2/ De 505 heeft Bluetooth. Als je een Bluetooth telefoon heb (eender welke recente telefoon dus) dan kan je muziek bedienen vanop je Mio. Dus: als je gaat fietsen met je telefoon in je achterzak en oortjes, dan kan je volume bedienen en naar volgend nummer skippen op je Mio. Je krijgt ook op je Mio een notificatie te zien wanneer er iemand belt of sms't. Schijnt.

Ikzelf vond die twee extra's niet de moeite waard en heb de 315HC gekocht. Luister nooit naar muziek tijdens fietsen en af en toe de Mio met een kabeltje aan de PC hangen vind ik geen probleem, je moet hem toch opladen.

Om eerlijk te zijn: ik gebruik ook de borstband niet, maar wel een Mio Link polsband (**). Ik wou eigenlijk de 315 + Mio Link, maar bij xycle.nl(***) is de 315HC goedkoper dan de 315 (nonHC) eender waar (en xycle.nl verkoopt de 315 non HC niet).

(*) Al is dit relatief, de GPS snelheid zit nu ook weer geen 5km/h naast de echte snelheid. Misschien dat de gemiddelde snelheid over een tocht van 50km er 0,2km/h naast zit. Aan jou om uit te maken of je dat belangrijk vindt.

(**) Heel verwarrend: het bedrijf dat de Link polsband hartslagmeter maakt heet ook Mio, maar heeft niets te maken met het bedrijf Mio dat de Cyclo fietscomputers maakt!

(***) http://www.xycle.nl/webshop/shopmode/se ... search=mio

japino
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mei 2014 12:00

japino 29 mar 2015 07:55

Rikny schreef:Gisteren de Cyclo 305 HC besteld bij Coolblue voor 179,99 en vandaag ontvangen. Installatie is tot nu toe niet vlekkeloos verlopen en ik ben de volgende problemen tegen gekomen:

- magneet past niet op de spaak, schroef draait door;
- software update na 2x gelukt, kaarten lukt niet. (Ook geen schijfruimte over)
- na softwareupdate loopt apparaat vast in menu 'hartslagzones'

Vragen die ik dan ook heb zijn: is dit herkbaarbaar en hebben jullie oplossingen? Kan ik bijvoorbeeld een andere sensor/magneet gebruiken? Of is deze magneet niet perse noodzakelijk?
Heel herkenbaar allemaal.

Schroef draait bij mij ook door. Magneet zit niet muurvast op spaak, maar hij is tot nu toe nog niet verschoven (na maand). Ga het zelf nog proberen op te lossen met ander schroefje.

Software-update ging moeizaam, diverse pogingen nodig. Gelukkig geen problemen met kaartupdate.

En inderdaad, in Hartslagzones loopt de Mio vast. Schijnt bekend probleem te zijn. Schijnt dat je alles opnieuw moet installeren. Nog niet geprobeerd.

Ander minpuntje vind ik de oplader. Gammel ding.

Afgezien van deze problemen tot dusver tevreden gebruiker. Maand geleden gekocht voor actieprijs.

japino
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mei 2014 12:00

japino 03 apr 2015 21:51

japino schreef: En inderdaad, in Hartslagzones loopt de Mio vast. Schijnt bekend probleem te zijn. Schijnt dat je alles opnieuw moet installeren. Nog niet geprobeerd.
Vandaag Mio-system geformatteerd en cycloagent alles laten terugzetten. Kostte bijna uur maar nu kan ik ook Hartslagzones instellen.

trekfietser
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2015 08:52

trekfietser 11 apr 2015 09:01

Sinds 3 weken in het bezit van de Mio 305 HC,

Helaas ging hij gister onzacht over het asfalt omdat de houder van de Mio afgeknapt is.
Vind persoonlijk dat dit bij zo'n duur apparaat wat door ontwikkeld zou moeten zijn dit niet zou mogen gebeuren.
Gebruik hem overigens met de officiele Mio front mount.
Zag aan het begin van het forum dat er mensen last van hebben gehad??
(gaat onder garantie terug)

En een andere vraag hebben jullie er ook last van dat als je de Mio op pauze hebt gezet en hem daarna weer aanzet hij de km's niet meer registreert..
Gister 82 km gefietst bij 60 km even gestopt Mio weer aangezet kom thuis 61 km gefietst...

verder super apparaat voor een mooie prijs.

Plaats reactie