Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke fietstrainer

Harry123
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2014 09:16

Harry123 13 apr 2015 13:45

Topic nummer zoveel vermoedelijk, maar ik zie door de bomen het bos inmiddels niet meer. Ik ben er qua fietsen een tijdje uit geweest, en heb voorheen eigenlijk (wat later bleek) verkeerd getraind. 'Gewoon lekker gefietst', goed moe geworden, maar niet echt het idee dat ik vooruit ging. Mijn fietsmaatje met een stuk betere basisconditie had wel wat aan onze rondjes, want hij zat veel lager in zijn hartslag. (Beetje kort door de bocht verwoord, maar goed.)

Vanwege mijn persoonlijke situatie (druk werk, gezin etc. etc.) wil ik graag een fietstrainer kopen. Natuurlijk is buiten fietsen nog steeds het mooist en het leukst, maar ik wil ook graag beter worden. Effectief/efficiënt trainen is dus wel een vereiste. Dit alles natuurlijk om tijdens wat grotere tochten niet helemaal een modderfiguur te slaan. Kortom: ik ben aan het kijken voor een fietstrainer.

De ontwikkelingen gaan redelijk hard meen ik, maar wat ik dus graag wil is:

- Een solide fietstrainer, liefst directe bevestiging op de achteras (dus niet met een band) maar niet per se noodzakelijk.
- Ik zou graag zien dat weerstand automatisch geregeld wordt op basis van stijgingspercentage e.d.
- Moet samen kunnen werken met (bijvoorbeeld) trainerroad.com. Als ik het goed begrepen heb kun je daar verschillende trainingsschema's kiezen (of die worden je aangeboden) op basis van testen die je uitvoert.
- Trainer moet een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. De Wahoo Kickr bijvoorbeeld lijkt wel te voldoen aan bovenstaande vereisten, maar vind ik erg duur omdat ik het idee heb dat bovenstaande eisen ook te voldoen zijn met een simpeler model.

Ik heb uren zitten lezen op dit forum, dcrainmaker, allerhande andere sites, maar ben de weg compleet kwijt voor wat ik wil. Iemand enig licht in de duisternis?

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 13 apr 2015 16:20

In een verre toekomst zal er ook wel een binnentrainer komen bij mij.
Onlangs deze review gelezen http://www.fiets.nl/2015/01/14/review-b ... o-trainer/ over de bkool pro trainer.
Blijkbaar zeer positief alsook meerdere reviews online.
Zelf echter nog niet bereden, maar is met 500 euro en de goedkope (ivm andere trainers) videos blijkbaar een aanrader.

Ga deze alvast ook even meevolgen, want ben wel benieuwd naar ervaringen met allerhande trainers.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 13 apr 2015 17:08

Tsja, DCRainmaker geeft toch een duidelijk overzicht en koop aanbevelingen per prijsklasse. Dis snap niet hoe je de weg kunt kwijtraken.
What makes the boat go faster?

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 13 apr 2015 17:25

Ik wilde je ook wijzen naar die guide van DC rainmaker, dat is denk ik wel de meest complete. Zelf heb ik nu een tacx flow en waarschijnlijk ga ik binnenkort een Wahoo Kickr aanschaffen. Inderdaad behoorlijk prijzig, maar ik gebruik hem meestal 3 / 4 keer in de week omdat het met werk / reizen is het hele jaar door buiten te rijden.

geert_s
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2013 13:55

geert_s 13 apr 2015 19:19

Heb zelf al een paar maanden de real turbo muin van Elite
bevalt tot nu toe erg goed.
Gebruik hem in combinatie met een i-pad en een Pc.
fietsen is erg realistisch. Elite heeft voorlopig voor mij genoeg video's die je na kunt fietsen.
ook het maken van eigen trainings-programma's is erg eenvoudig
Zorg wel voor genoeg vrije ruimte op je i-pad. De video's hebben veel GB aan vrije ruimte nodig.

http://www.sport.be/cycling/nl/nieuws/a ... _ID=705600#

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 13 apr 2015 20:36

Verdiep je eens in de Kurt Kinetic Roadmachine of Rock & Roll. In combinatie met een Garmin Edge en een Suunto Movestick heb je met Trainerroad.com een prima trainer.
De Edge kun je ook nog mooi buiten gebruiken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Yve
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 okt 2012 21:29

Gebruikersavatar Yve 13 apr 2015 21:48

Ik heb mij afgelopen winter in prima conditie gebracht op een simpele Tax Antares. (130 euro)
Wel 4 a 5 keer per week minstens een uur, soms bijna 3 uren. Altijd boven de 100 rpm.
Mijn traptechniek is er flink beter van geworden, en mijn gemiddelde trapfrequentie is hoger geworden.

Harry123
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2014 09:16

Harry123 14 apr 2015 08:15

Livio Livius schreef:Tsja, DCRainmaker geeft toch een duidelijk overzicht en koop aanbevelingen per prijsklasse. Dis snap niet hoe je de weg kunt kwijtraken.
Akkoord, dat overzicht is er wel, maar ik zie niet zo snel of ik een trainer kan gebruiken met trainerroad. Van wat ik ervan snap is daarvoor een ANT+ bike profile nodig (?) en dat kan weer niet bij alle merken/typen, en soms is het wel aangekondigd maar niet wanneer het daadwerkelijk komt etc. etc. (Bijvoorbeeld de BKool...)
vincent75 schreef:Verdiep je eens in de Kurt Kinetic Roadmachine of Rock & Roll. In combinatie met een Garmin Edge en een Suunto Movestick heb je met Trainerroad.com een prima trainer.
De Edge kun je ook nog mooi buiten gebruiken.
De Rock & Roll lijkt me wel wat. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe een vloeistofgeremde trainer werkt, ten opzichte van een motorgeremde trainer. Bij die laatste stel ik het me voor dat de weerstand verhoogd wordt, en dat je door lichter te schakelen een beklimming simuleert. Schakel je bij een vloeistofgeremde trainer zwaarder om te klimmen? Of is een vloeistofgeremde trainer niet (heel) geschikt voor bijvoorbeeld het rijden van (VR) routes?

Ten laatste: waarom specifiek die edge? Domme vraag waarschijnlijk, maar het kan toch neem ik aan ook met een bryton? Dank voor deze suggestie, denk dat ik eens ga kijken of dit de winnaar is :D

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 14 apr 2015 11:14

Bryton werkt ook met ANT+, dus dat kan inderdaad.

bwerter
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 mar 2015 10:36

bwerter 23 okt 2015 14:03

vincent75 schreef:Verdiep je eens in de Kurt Kinetic Roadmachine of Rock & Roll. In combinatie met een Garmin Edge en een Suunto Movestick heb je met Trainerroad.com een prima trainer.
De Edge kun je ook nog mooi buiten gebruiken.
De Rock & Roll lijkt me wel wat. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe een vloeistofgeremde trainer werkt, ten opzichte van een motorgeremde trainer. Bij die laatste stel ik het me voor dat de weerstand verhoogd wordt, en dat je door lichter te schakelen een beklimming simuleert. Schakel je bij een vloeistofgeremde trainer zwaarder om te klimmen? Of is een vloeistofgeremde trainer niet (heel) geschikt voor bijvoorbeeld het rijden van (VR) routes?
Kan iemand dit toelichten hoe dit in de praktijk werkt?

Plaats reactie