Het fietsen bevalt me uitstekend. Fiets is inmiddels omgeruild voor een nieuwe, flinke upgrade. Ook is de intensiteit waarmee ik fiets flink opgeschroefd. Ritten van meer dan 120 km zijn geen uitzondering meer en kom gemiddeld aan ca. 3 ritten per week van minimaal 50km.
En je raadt het al: die goedkope fietsbroeken voldoen dus niet meer (duurste was 2 tientjes). Begin steeds vaker last te krijgen van zadelpijn, en zit eigenlijk continu te schuiven op mijn zadel, zeem dan weer omhoog, dan weer omlaag te trekken. Voor een langere rit zie ik me vaak genoodzaakt er twee over elkaar aan te trekken omdat het anders gewoon niet te doen is. Lijkt me niet echt de bedoeling. Tijd voor een goede broek dus.
En daar loop ik even vast. Ik heb mijn budget vastgesteld op ongeveer 80 tot 100 euro. Afhankelijk van de antwoorden op mijn vragen misschien een paar tientjes meer.
Mijn belangrijkste eisen zijn: moet goed zitten en blijven zitten ook tijdens lange ritten (>4 uur), korte broek met bretels met een uitstekende zeem. Ik ben niet de dikste (1,89m en 70 kg) en heb met normale kleding en met sportkleding in het bijzonder altijd snel het probleem dat het te wijd zit, dan wel te kort is.
Ik kom via internet uit bij de volgende opties maar kan niet kiezen. Wie kan mij helpen?
- Sportful Grupetto Classic
- Castelli Velocissimo/Volo/Aero
- Andere opties?
Wat betreft Castelli: ik begrijp dat ik daar eigenlijk niet fout mee kan gaan. Maar hoeveel betaal ik dan voor dat merkje? Als ik bijv. een Castelli van 100e koop of een Sportful van 100e, wat is dan de betere broek? En qua zeem, de X2 zeem is flink duurder maar lees regelmatig dat de KISS zeem eigenlijk minstens net zo goed is? Hoe groot is het verschil met de goedkopere versies van Castelli of Sportful, bijvoorbeeld de Sportful Giro of de Castelli Evoluzione?
En hoelang doe je eigenlijk met een broek bij zeg 2 á 3 ritten per week? Als ik er 10 jaar mee doe ben ik bij wijze van spreken best bereid een paar tientjes meer voor uit te geven

Alvast bedankt