Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Trapt door...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 apr 2015 21:09

Het nieuwe crankstel zal wel verder naar buiten staan. Indien je zitbuis van staal is (28,6mm) dan is het raadzaam een derailleur met klem van 34,9mm te monteren, met vulstukken uiteraard. Eerst maar eens goed opnieuw afstellen die derailleur of je met een andere derailleur het probleem oplost, want speling in de voorderailleur zal het schakelen naar het buitenblad bemoeilijken, niet naar het binnenblad.

Sneetje
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mar 2015 09:58

Sneetje 18 apr 2015 21:41

Het is een 32.2 m/m aluminium framebuis en het grootste tandwiel zal iets verder naar buiten staan maar de "kettingkast" kan er nog makkelijk op. Gaat misschien om een 1 a 2 m/m verschil. Niets loopt aan, ook de derailleur niet in de uiterste stand. De deraileur kan niet meer verder naar buiten geregeld worden maar ook niet verder naar binnen doordat ik iets ruimte heb moeten maken. Met de oude tandwielen was het schakelen naar het grote wiel overigens ook regelmatig wat lastig en pakte niet meer in één keer.
Wat is het voordeel van een groter klem met vulbussen?
En nog steeds de 34.9 de goede maat om te halen? Heb je een naampje voor me?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 apr 2015 22:12

31,8mm is de maat. Zitbuizen hebben vaste maten: 28,6, 31,8 en 34,9 en 38.2. Shimano klemmen zijn allemaal 34,9mm. Vulstukken worden meegeleverd. De derailleur staat dan dus 1,5mm verder naar buiten, dus kan hij ook verder naar buiten gerekend vanaf de zitbuis, indien je dat nodig hebt.

Sneetje
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mar 2015 09:58

Sneetje 18 apr 2015 23:06

Ah, ik denk dat dat wel prettig is eigenlijk. Welke kan ik bestellen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 apr 2015 23:32

Wanneer de derailleur moet passen onder een kettingscherm, dan moet je een topswing derailleur hebben. Deore is goed uiteraard. Deze top swing voor 9v: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p22104/

Sneetje
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mar 2015 09:58

Sneetje 19 apr 2015 00:07

Ziet er goed uit. Ik heb hem gelijk besteld.
Weer bedankt en ik laat het ook weer weten hoe het afgelopen is....

Sneetje
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mar 2015 09:58

Sneetje 19 apr 2015 08:32

Klimmer, kan ik met de pons gewoon een pin van binnen naar buiten drukken tot bijna het eind om de ketting weer los te maken ivm de voor-derailleur?
Ik meen me te herinneren dat er iets was met Shimano kettingen dat er bepaalde pins niet uitgedrukt mogen worden....

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 19 apr 2015 09:17

Dat geldt voor 10/11 speed. 9 speed kettingen kun je rustig breken en klinken. Wat je trouwens ook kunt doen is een sluitschakel monteren (quicklink, powerlink oid), dan kun je hem ook nog eens makkelijk weer los maken als je hem er een keer af wilt hebben.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Sneetje
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mar 2015 09:58

Sneetje 19 apr 2015 15:47

Ok, top

MIG
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2015 17:52

MIG 19 apr 2015 18:25

Dat boutje zit vaak door de grootste 4 of 5 tandwielen om ze bij elkaar te houden. Dat maakt hermonteren eenvoudiger omdat je niet steeds elk tandwiel weer in positie hoeft te draaien. Verder is het boutje niet nodig, de tandwielen brengen de krachten over ia de richels op de body, en blijven op hun plaats door de sluitring.

Overigens kan ook je ketting versleten zijn. Als die slijt wordt ie langer doordat de asjes dunner en de busjesgaten groter worden in lengterichting. Als de ketting ca 1% gerekt is past ie niet meer goed over de tandwielen en gaat ie doorslaan over alle kransjes. Als je de ketting onder spanning zet kun je met een schuifmaat de lengte van een stuk van 12 schakels meten. Dat zou 152,4 mm moeten zijn Als dat meer is dan 153,9 mm is je ketting te lang geworden.

Sneetje
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 mar 2015 09:58

Sneetje 29 apr 2015 08:54

Nou, het is gebeurd. Fietst en schakelt weer perfect.
Vooral door de tips van jullie en met name van Klimmer.
Bedankt allamaal....
Alleen nog achterderailleurkabeltje vervangen.
Wat een verschil......

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 apr 2015 19:41

Graag gedaan.... have fun!

Plaats reactie