Trapt door...
Het nieuwe crankstel zal wel verder naar buiten staan. Indien je zitbuis van staal is (28,6mm) dan is het raadzaam een derailleur met klem van 34,9mm te monteren, met vulstukken uiteraard. Eerst maar eens goed opnieuw afstellen die derailleur of je met een andere derailleur het probleem oplost, want speling in de voorderailleur zal het schakelen naar het buitenblad bemoeilijken, niet naar het binnenblad.
Het is een 32.2 m/m aluminium framebuis en het grootste tandwiel zal iets verder naar buiten staan maar de "kettingkast" kan er nog makkelijk op. Gaat misschien om een 1 a 2 m/m verschil. Niets loopt aan, ook de derailleur niet in de uiterste stand. De deraileur kan niet meer verder naar buiten geregeld worden maar ook niet verder naar binnen doordat ik iets ruimte heb moeten maken. Met de oude tandwielen was het schakelen naar het grote wiel overigens ook regelmatig wat lastig en pakte niet meer in één keer.
Wat is het voordeel van een groter klem met vulbussen?
En nog steeds de 34.9 de goede maat om te halen? Heb je een naampje voor me?
Wat is het voordeel van een groter klem met vulbussen?
En nog steeds de 34.9 de goede maat om te halen? Heb je een naampje voor me?
31,8mm is de maat. Zitbuizen hebben vaste maten: 28,6, 31,8 en 34,9 en 38.2. Shimano klemmen zijn allemaal 34,9mm. Vulstukken worden meegeleverd. De derailleur staat dan dus 1,5mm verder naar buiten, dus kan hij ook verder naar buiten gerekend vanaf de zitbuis, indien je dat nodig hebt.
Wanneer de derailleur moet passen onder een kettingscherm, dan moet je een topswing derailleur hebben. Deore is goed uiteraard. Deze top swing voor 9v: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p22104/
Klimmer, kan ik met de pons gewoon een pin van binnen naar buiten drukken tot bijna het eind om de ketting weer los te maken ivm de voor-derailleur?
Ik meen me te herinneren dat er iets was met Shimano kettingen dat er bepaalde pins niet uitgedrukt mogen worden....
Ik meen me te herinneren dat er iets was met Shimano kettingen dat er bepaalde pins niet uitgedrukt mogen worden....
Dat geldt voor 10/11 speed. 9 speed kettingen kun je rustig breken en klinken. Wat je trouwens ook kunt doen is een sluitschakel monteren (quicklink, powerlink oid), dan kun je hem ook nog eens makkelijk weer los maken als je hem er een keer af wilt hebben.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Dat boutje zit vaak door de grootste 4 of 5 tandwielen om ze bij elkaar te houden. Dat maakt hermonteren eenvoudiger omdat je niet steeds elk tandwiel weer in positie hoeft te draaien. Verder is het boutje niet nodig, de tandwielen brengen de krachten over ia de richels op de body, en blijven op hun plaats door de sluitring.
Overigens kan ook je ketting versleten zijn. Als die slijt wordt ie langer doordat de asjes dunner en de busjesgaten groter worden in lengterichting. Als de ketting ca 1% gerekt is past ie niet meer goed over de tandwielen en gaat ie doorslaan over alle kransjes. Als je de ketting onder spanning zet kun je met een schuifmaat de lengte van een stuk van 12 schakels meten. Dat zou 152,4 mm moeten zijn Als dat meer is dan 153,9 mm is je ketting te lang geworden.
Overigens kan ook je ketting versleten zijn. Als die slijt wordt ie langer doordat de asjes dunner en de busjesgaten groter worden in lengterichting. Als de ketting ca 1% gerekt is past ie niet meer goed over de tandwielen en gaat ie doorslaan over alle kransjes. Als je de ketting onder spanning zet kun je met een schuifmaat de lengte van een stuk van 12 schakels meten. Dat zou 152,4 mm moeten zijn Als dat meer is dan 153,9 mm is je ketting te lang geworden.
Graag gedaan.... have fun!