Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets met racestuur ombouwen naar recht stuur

Vas legas
Forum-lid

Vas legas 20 apr 2015 18:33

Beste mensen,

ik ben in het bezit van hicker mila 3 fiets met race stuur, en wil graag een recht stuur hier op monteren zodat ik comfortabeler zit voor korte woon-werk ritten in drukker verkeer enzovoort.ook ging ik meteen een verhoogde stuurpen monteren zodat ik rechter zit (race stuur zit te diep en ver naar voor gebogen voor me, ik heb een zwakke rug).

Kan iemand me zeggen welk materiaal ik allemaal zou moeten hebben?

Ik had volgende in gedachten:
-stuurpen met verstelbare hoek
-recht (mtb) stuur
-handvaten
-nieuwe versnellingsschakelaars voor op recht stuur

Het is met die laatste dat ik vooral hulp nodig heb. Ik neem aan dat ik niet zomaar eender welk setje kan gebruiken op mijn mila 3 ? Kan iemand me specifieker zeggen welke set of welke soort ik best monteer?

Ik moet dit alles ook zo te weten komen via jullie omdat ik deze onderdelen via een webshop zou gaan bestellen om de kost te drukken!

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp !!
Vriendelijke groeten
Phil

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 20 apr 2015 18:43

Zou het misschien een idee zijn om te vertellen welke groep er op je fiets zit? Shimano/Campagnolo/SRAM? 8/9/10/11-speed? Etc....

Vas legas
Forum-lid

Vas legas 20 apr 2015 18:48

Excuses, dat kan inderdaad handig zijn :-) er zit een campagnolo xenon set op , maar vergeef me, ik weet niet exact hoeveel speed.. Ik heb er jammer genoeg nog maar enkel keren op kunnen rijden door de slechte rijhouding en laag comfort voor mijn rug, en ben momenteel niet thuis dus kan niet gaan kijken.. Maar zo lang ik al in de juiste richting kan gestuurd worden en ik dan enkel nog het aantal speed moet kiezen nadat ik dit zeker weet, dan ben ik al veel geholpen!

Thx !

Vas legas
Forum-lid

Vas legas 21 apr 2015 19:55

Hulp, iemand? :P ik zou graag asap de onderdelen bestellen Zodat ik snel van het zonnetje kan genieten op mijn fiets!

tewstudent
Forum-lid

tewstudent 21 apr 2015 20:11

Heb je het al eens gegoogled? Je bent wss niet de enige die dit gedacht eens heeft gehad. Lees dit topic eens:
http://forums.roadbikereview.com/commut ... 93105.html

Bottom line is dat je beter je fiets verkoopt en een fiets koopt met een plat stuur als je wilt dat het goed werkt en zonder zotte kosten.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 21 apr 2015 20:52

Met een Campa set up, wordt het niet eenvoudiger om het Campa te houden en trouwens ook niet om om te schakelen, hoewel mijn ervaring met het mixen tussen Campa en Shimano wielen nauwelijks merkbare effecten heeft. Dus een set shimano flatbar shifters en idem achterderailleur zal best goed werken met Campa cassette. Mits zelfde hoeveelheid speeds. Een nieuwe fiets zal meer geld vergen.
Al zijn die brifters behoorlijk duur bij Campa: https://www.bike-components.de/en/Campa ... fe-p10052/ Een recht stuur kost nog geen €10,- bij Rose.

tewstudent
Forum-lid

tewstudent 21 apr 2015 21:15

klimmer schreef:Met een Campa set up, wordt het niet eenvoudiger om het Campa te houden en trouwens ook niet om om te schakelen, hoewel mijn ervaring met het mixen tussen Campa en Shimano wielen nauwelijks merkbare effecten heeft. Dus een set shimano flatbar shifters en idem achterderailleur zal best goed werken met Campa cassette. Mits zelfde hoeveelheid speeds. Een nieuwe fiets zal meer geld vergen.
Al zijn die brifters behoorlijk duur bij Campa: https://www.bike-components.de/en/Campa ... fe-p10052/ Een recht stuur kost nog geen €10,- bij Rose.
Dat gaat niet werken, xenon is 9 speed, geen 10.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 21 apr 2015 21:28

Dan nog een 10v cassette en ketting erbij kopen ...

Vas legas
Forum-lid

Vas legas 22 apr 2015 12:26

Verdomme... Dat was dus het antwoord dat ik liever niet wilde krijgen :( ik hoopte op een simpele wissel van stuur en rem/schakel hendels en klaar... Niet dus :( erg jammer!
Ik ga dan denk ik beginnen met een verstelbare stuurpen zodat mijn houding al een beetje gunstiger wordt voor mijn rug, en dan misschien een zachter zadeltje want mijn huidig is heel hard...
En moest dat niet volstaan voor mij dan zal ik hem dan toch maar moeten verkopen vrees ik.

Toch nog 1 bijkomend vraagje: ik zie na een snelle kijk op 2dehands websites vrij veel racefietsen met rechte sturen. Is dit te wijten aan het feit dat veel andere setups wel makkelijk om te bouwen zijn, of hebben al die mensen wel de hoge kost betaald voor een recht stuur?

Grtjs en bedankt voor de reacties !

wielertje
Forum-lid

wielertje 22 apr 2015 12:34

op marktplaats worden wel eens goedkope complete groepsets verkocht maar uiteraard kan ik niet in je beurs kijken.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 22 apr 2015 14:11

Vas legas schreef: Toch nog 1 bijkomend vraagje: ik zie na een snelle kijk op 2dehands websites vrij veel racefietsen met rechte sturen. Is dit te wijten aan het feit dat veel andere setups wel makkelijk om te bouwen zijn, of hebben al die mensen wel de hoge kost betaald voor een recht stuur?
Nee, die worden ook nieuw zo verkocht sinds 10 jaar of iets eerder zelfs. Veelal fitness bikes genoemd.

Plaats reactie