Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aankoop nieuwe fiets

wandelkoning
Forum-lid

wandelkoning 21 apr 2015 09:35

Momenteel rijdt ik op een APEX Flare 1.0 Ultegra afgemonteerd. Ik ben mij momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe fiets "budget is 3000 euro". Toen ik deze fiets 3jr geleden kocht heb ik niet echt naar de geometrie gekeken van de fiets maar meer de looks en de afmontage. Je leest echte veel verschillende verhalen over de waarde van een Bikefitting, geometrie. Wat ik lastig vindt is moet ik nu eerst meting gaan laten uitvoeren en dan kijken welke fiets daar bij past of is het raadzamer om eerst de fiets aan te schaffen en dan deze af te laten stellen d.m.v een bikefitting??? Graag zie jullie reacties tegemoet. Gr Erwin

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 apr 2015 10:02

Als je nu goed/redelijk/prima op je huidige fiets zit. Dan zou ik nu een bikefitting doen.
Zo'n bike fitter kan jou dan vertellen wat er t.o.v. je huidige frame anders zou mogen. En dus kan je daar bij je nieuw aan te schaffen frame rekening mee houden en op die manier veel te korte of lange stuurpennen vermijden of de ontzettende spacertorens.
Als het goed is krijg je alle stelwaardes mee naar huis, dus kan je dan bij je nieuwe fiets je afstelling zelf goed zetten.

Overigens, waar je niet gek van op moet kijken is als je 2 of 3 bike fittings zou uitvoeren, er verschillen tussen de "ideale" waarden uit komen van 1 a 2 cm. tussen de verschillende bike fitters. Met andere woorden. Als jij een meting laat doen en op de mm nauwkeurige waarden mee krijgt. Dan mag je alsnog best je frame geo uitzoeken op iets wat daar orde grote op een cm. bij in de buurt komt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jorisb
Forum-lid

jorisb 21 apr 2015 10:30

Als je nu lekker fietst, geen enkel probleem ervaart qua houding oid, dan zie ik geen meerwaarde om je te laten meten. Kijk naar de maten en afstelling van jouw huidige fiets en vergelijk ze met een nieuwe fiets.
Heb je nu veel spacers, kijk dan naar een frame met een wat hogere balhoofdbuis. Heb je nu een enorm lange stuurpen, kijk dan naar een frame met een wat langere bovenbuis etc.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 apr 2015 10:35

Op zich kan het geen kwaad om eens een professional naar je houding op de fiets te laten kijken maar inderdaad, als je nu lekker zit moet je wel nagaan of je het het geld waard vindt.

Als het even kan is het nog beter om de instellingen van die eventuele bikefitting eerst op je huidige fiets toe te passen en daar een paar maanden mee te fietsen. Een bikefitting geeft namelijk ook geen 100% garantie dat je lekker op je fiets komt te zitten.
Campagnolo Ultra Dork

JoostG
Forum-lid

JoostG 21 apr 2015 14:38

Wie heeft je de vorige keer geholpen bij het afstellen van de fiets?

Een bike fitting kan een goed hulpmiddel zijn bij en goede richtlijn voor de aanschaf van een fiets. Zie het vooral ook al een richtlijn die je helpt bij de geometrie van het frame en de maat die jij nodig hebt.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wandelkoning
Forum-lid

wandelkoning 05 mei 2015 14:41

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels een Bikefitting laten doen maar daar zijn geen schokkende instelling uit voort gekomen. Zadel moest iets hoger en iets naar voren. Ik heb inmiddels weer een stuk gereden met de nieuwe instellingen en dat beviel mij goed. Nu nog effe opzoek naar de juiste fiets.

Plaats reactie