Supra RC58 ipv Shimano RS80 C50, Mavic Cosmic Carbone SL of Kuiper ACC50
Ik ben op zoek naar een setje hoge velg wielen voor het rijden van (club)koersen (vnl. asfalt, af en toe klinkers). Eisen: draadbanden en alu remrand. Na het nodige gegoogle en zoeken op dit forum bestaat mijn short list uit de volgende wielen:
- Kuiper ACC50
- Mavic Cosmic Carbone SL
- Shimano RS80 C50
Prijzen zijn allemaal vergelijkbaar (van 649 tot 675 euro), idem voor gewicht. De Kuipers hebben meer spaken (20 voor en 24 achter) dan de Mavics en Shimanos (16 voor, 20 achter). Grootste vraag voor mij is welke wielen het stevigst zijn, dan wel het langste mee gaan. Ik ben een renner tussen de 85 en 88 kg.
Graag jullie deskundig advies:
- Welke wielen kan ik beste nemen? En waarom?
- Zijn er misschien nog betere alternatieven, die niet duurder zijn?
- Kuiper ACC50
- Mavic Cosmic Carbone SL
- Shimano RS80 C50
Prijzen zijn allemaal vergelijkbaar (van 649 tot 675 euro), idem voor gewicht. De Kuipers hebben meer spaken (20 voor en 24 achter) dan de Mavics en Shimanos (16 voor, 20 achter). Grootste vraag voor mij is welke wielen het stevigst zijn, dan wel het langste mee gaan. Ik ben een renner tussen de 85 en 88 kg.
Graag jullie deskundig advies:
- Welke wielen kan ik beste nemen? En waarom?
- Zijn er misschien nog betere alternatieven, die niet duurder zijn?
Ikzelf ga waarschijnlijk de Supra rc58 wielset halen, 650 euro. Puur om de looks verkies ik deze boven de door jouw genoemde wielsets.
Ik denk dat het alle 3 goede wielen zijn. Kuipers en Mavics hebben zich opzich wat meer bewezen dan de nieuwe shimano rs80 c50 wielen. Mavics schijnen wat last te hebben van regenwater dat in de velg komt. Over kuipers hoor ik niets dan positief nieuws.
Ik denk dat het alle 3 goede wielen zijn. Kuipers en Mavics hebben zich opzich wat meer bewezen dan de nieuwe shimano rs80 c50 wielen. Mavics schijnen wat last te hebben van regenwater dat in de velg komt. Over kuipers hoor ik niets dan positief nieuws.
-
- Forum-lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19
Ik heb geen advies, maar ga zeker deze post volgen, ik ben zelf ook nog in de markt voor een dergelijke wielset. (of 2e hands dura ace wielen 50mm met alu velgrand)
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Bij Mantel-bikeparts voor 649 euro. Ik heb ze daar ook in het echt zien staan en ze zien er erg mooi uit.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik heb de Mavics Cosmic Carbone SL.
Ben er heel tevreden over, zowel de looks als de stevigheid op asfalt, kassei, bergop en bergaf.
Ik zelf weeg 82 kg.
Ben er heel tevreden over, zowel de looks als de stevigheid op asfalt, kassei, bergop en bergaf.
Ik zelf weeg 82 kg.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik rijd sinds maart op de RS80-C50 wielen. Er is een topic over dit setje waarin foto's staan van deze wielen, gemonteerd in mijn Red Bull. Ik weeg 80kg. Wielen rollen perfect, zijn degelijk en stijf en afgemonteerd met Ultegra naven. De carbon velg zelf is niet fragiel en kan tegen een stootje.
Een solide set, mooie looks en daarmee zeker een aanrader.
Een solide set, mooie looks en daarmee zeker een aanrader.
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006
Knoop doorgehakt, het wordt de Supra RC58 wielset. De iets hogere velg en looks hebben de doorslag gegeven. Garantie is 2 jaar en gewichtslimiet voor deze wielen is 100 kg, dus dat klinkt allemaal even duurzaam als de andere alternatieven. De toekomst zal leren of dat zo is. Ik zal na verloop van tijd op dit forum mijn ervaringen met deze wielen delen.
Heb de wielen gekocht bij Mantel Bikeparts (650 euro). Tot nu tot één keer gebruikt in clubkoers. Wielen bevallen prima. Ze zijn stijf, smoelen goed (zie foto) en gewicht is OK. Incl. snelspanner, banden en cassette is achterwiel maar een onsje zwaarder dan mijn Easton EA70.
Enig minpuntje is luide geratel van freewheel, wielen zijn een prima klankkast. Oh ja, na proefrit zette één spaak zich nog, zodat ik daarna slagje uit achterwiel moest halen. Wiel bleef daarna in clubkoers keurig recht.
Over duurzaamheid kan ik nog niks zeggen, ik zal na verloop van tijd wel een nieuwe update plaatsen.
Enig minpuntje is luide geratel van freewheel, wielen zijn een prima klankkast. Oh ja, na proefrit zette één spaak zich nog, zodat ik daarna slagje uit achterwiel moest halen. Wiel bleef daarna in clubkoers keurig recht.
Over duurzaamheid kan ik nog niks zeggen, ik zal na verloop van tijd wel een nieuwe update plaatsen.
Ik heb de wielen nu een seizoen gebruikt bij de clubkoersen (asfalt) en mijn bevindingen zijn nog steeds hetzelfde. Wielen lopen uitstekend, prima stijf en hebben verder geen enkel onderhoud (naven, spaken etc.) meer nodig gehad. Tot nu toe kan ik niets anders concluderen dan dat het met de duurzaamheid ook goed zit.