Wanneer buitenbanden vervangen?
@Melda Waarom leg je de oude voorband achter en je nieuwe voorop? Je voorband is dan toch niet versleten en vierkant? Bij een auto snap ik dat je de beste banden voor wilt hebben, maar bij een fiets heb je niet echt last van een achterkant die uitbreekt. Of ik fiets niet hard genoeg natuurlijk
Zelf gister ook maar eens mijn bandjes voor <--> achter omgedraaid.
Meteen een vraag. Misschien niet het juiste topic maar ach. Passen 25mm bandjes goed passen om Mavic CXP33 velgen? Zijn dacht ik 'smalle' velgen en dan bollen de bandjes misschien teveel op dacht ik zo. Bedankt
Zelf gister ook maar eens mijn bandjes voor <--> achter omgedraaid.
Meteen een vraag. Misschien niet het juiste topic maar ach. Passen 25mm bandjes goed passen om Mavic CXP33 velgen? Zijn dacht ik 'smalle' velgen en dan bollen de bandjes misschien teveel op dacht ik zo. Bedankt
Overigens moet je bij een auto de beste banden niet voor maar juist achter hebben, dat begrijp je dus verkeerd
voor slechte banden--> onderstuur en corrigeerbaar, achter slechte banden--> overstuur en byebye in de greppel.
Maar dat is de discussie nu niet:
Ik vervang mijn voorband wanneer die op is, te veel beschadigd danwel versleten.
Achter vervang ik als (conti) eerste slijtage indicator weg is of als ik een duidelijke vierkante band voel/zie.
voor slechte banden--> onderstuur en corrigeerbaar, achter slechte banden--> overstuur en byebye in de greppel.
Maar dat is de discussie nu niet:
Ik vervang mijn voorband wanneer die op is, te veel beschadigd danwel versleten.
Achter vervang ik als (conti) eerste slijtage indicator weg is of als ik een duidelijke vierkante band voel/zie.
Op een fiets rij ik toch liefst met de beste band vooraan.
Achter tegen grote snelheid platvallen is op zich ook niet leuk, maar mits beetje stuurkunst is dat makkelijk op te vangen.
Vooraan hetzelfde meemaken is een ander paar mouwen. Beperk dus liever dat risico en daarom dus nooit een achterband naar voren voor mij.
Achter tegen grote snelheid platvallen is op zich ook niet leuk, maar mits beetje stuurkunst is dat makkelijk op te vangen.
Vooraan hetzelfde meemaken is een ander paar mouwen. Beperk dus liever dat risico en daarom dus nooit een achterband naar voren voor mij.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless
Als je slijtageindicators niet in zicht zijn, is je band al flink versleten. Die hoor je juist wel te zien... Als je ze niet meer ziet zijn is je band aan vervanging toe... . 900km is ook wel erg weinig, hoewel GP's vrij snel vierkant worden...juust schreef:Zo'n 900km in totaal gereden op de GP4000SII's en toch al vierkante banden (zware fietser, slecht weer, 8.5 bar). Slijtageindicators zijn nog lang niet in zicht, dan vind ik het zonde om die dure banden nu al weg te gooien. Tuurlijk ga je niet enorm dalen op een vierkante band, maar een aantal rustige blokjes om en ze zijn weer keurig rond, zien er nu weer als nieuw uit.Melda schreef:Ik snap dus echt niet waarom mensen hun vierkante (versleten) achterband naar voor leggen...
Gooi die achterband toch gewoon weg, leg je voorband naar achter en leg een nieuwe band vooraan.
Heb heel lang geleden eens een klapband gehad vooraan en dat wens je niemand toe. Daarom neem toch geen onnodige risico's door vooraan met versleten banden te rijden.
Laatst gewijzigd door Suntoro op 24 apr 2015 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verwissel mijn banden zoals Melda, bij een versleten achterband steeds een nieuwe voorop en de matig versleten voorband naar achteren.
Wat ik wel steeds doe is een nieuwe band 1 a 2 jaar op voorhand kopen en laten hangen in een donkere kelder.
Ik heb het idee dat het rubber daarmee harder is en ik minder vaak lek rij (op sommigen rij ik nooit lek voordat ze versleten zijn, andere 1x).
Wat ik wel steeds doe is een nieuwe band 1 a 2 jaar op voorhand kopen en laten hangen in een donkere kelder.
Ik heb het idee dat het rubber daarmee harder is en ik minder vaak lek rij (op sommigen rij ik nooit lek voordat ze versleten zijn, andere 1x).
+1ArjanR1 schreef:Je kunt beter met vers rubber gaan rijden, Tom.
Rubber wat harder wordt, heeft minder grip. Ook is het rubber dan poreuzer.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom je rubber harder zou willen laten worden. Als het alleen om de duurzaamheid van het rubber gaat kun je net zo goed goedkopere banden kopen die al minder grip bieden (maar wel al hard zijn). Ik heb jaren met modelautootjes geraced en daar wil je juist zo vers mogelijk rubber wat zoveel mogelijk grip biedt. Niet rubber dat deels is uitgedroogd omdat het al wat jaartjes in het magazijn heeft gelegen. Hetzelfde geldt mijn inziens voor een fietsband... Lekker vers rubber rijdt altijd het beste en voldoet het aan de eigenschappen zoals de fabrikant ze bedoeld heeft...
Met dat laten "rijpen" verdwijnen volgens mij juist net die eigenschappen die dat kleine beetje natuurlijk ingrediënt nog bevat. Moderne bandjes zijn juist klaar voor gebruik en om gelijk gebruikt te worden bij aanschaf.
Nadeel van GP's is dat ze veel vuil oppakken. Iets wat de Ultremo ZX's ook hadden... Geen idee of de GPII dat ook hebben, maar de Ones hebben dat niet meer...
Sheldon Brown hierover:
http://sheldonbrown.com/brandt/tubular-fables.html
http://sheldonbrown.com/brandt/tubular-fables.html
[quote="sanderscholtens"]Overigens moet je bij een auto de beste banden niet voor maar juist achter hebben, dat begrijp je dus verkeerd
voor slechte banden--> onderstuur en corrigeerbaar, achter slechte banden--> overstuur en byebye in de greppel.
Je hebt gelijk! ik Bedoelde idd dat je bij een auto de beste banden achter wilt hebben, maar uit mijn verhaal moest je dat wel begrijpen
voor slechte banden--> onderstuur en corrigeerbaar, achter slechte banden--> overstuur en byebye in de greppel.
Je hebt gelijk! ik Bedoelde idd dat je bij een auto de beste banden achter wilt hebben, maar uit mijn verhaal moest je dat wel begrijpen
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
ivm rubber en uitdrogen:
een verse band plakt meer en neemt dus meer vuil op. Ik heb de indruk dat ik meer kans op lek heb. Een goede band krijgt bij mij niet de tijd om helemaal uit te drogen, daarvoor rij ik ze te snel op. Maar ze vers omleggen doe ik bijna nooit. Een maand / 2 maanden zit er altijd wel tussen. Het helpt ook om er de eerste keer mee te rijden, en vervolgens een paar weken niet.
een verse band plakt meer en neemt dus meer vuil op. Ik heb de indruk dat ik meer kans op lek heb. Een goede band krijgt bij mij niet de tijd om helemaal uit te drogen, daarvoor rij ik ze te snel op. Maar ze vers omleggen doe ik bijna nooit. Een maand / 2 maanden zit er altijd wel tussen. Het helpt ook om er de eerste keer mee te rijden, en vervolgens een paar weken niet.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Dat is ook mijn idee met mijn "oudere" banden. Het is door de zooi welke je meepakt dat je lek hebt.
Ik heb niet het idee dat ze minder grip hebben of meer bros zijn dan verse banden.
De rijpingsperiode (om het dan maar zo te noemen) is voor mij ook afhankelijk van hoeveel een band plakt in de doos.
Wat waarschijnlijk weer afhankelijk is van hoe lang de band al in de winkel/magazijns heeft gelegen.
Ik fiets er ook 2 a 3 sets/jaar doorheen dus echt oud worden ze nooit.
Edit: En wat betreft het "wanneer vervangen". Mijn laatste achterband had 3 plekken van 10cm waarop ik direct op de draad zat, dus soms rij ik ze echt op, op.
Ik heb niet het idee dat ze minder grip hebben of meer bros zijn dan verse banden.
De rijpingsperiode (om het dan maar zo te noemen) is voor mij ook afhankelijk van hoeveel een band plakt in de doos.
Wat waarschijnlijk weer afhankelijk is van hoe lang de band al in de winkel/magazijns heeft gelegen.
Ik fiets er ook 2 a 3 sets/jaar doorheen dus echt oud worden ze nooit.
Edit: En wat betreft het "wanneer vervangen". Mijn laatste achterband had 3 plekken van 10cm waarop ik direct op de draad zat, dus soms rij ik ze echt op, op.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Ik heb nu meer dan 3000 km gefietst op mijn Vittoria Zaffiro slik banden en nu zie ik dat ze achter al tamelijk vlak zijn.
Dit is de achterband.
en dit mijn voorband.
Moet ik deze nu al vervangen of kan ik er nog met rijden?
Dit is de achterband.
en dit mijn voorband.
Moet ik deze nu al vervangen of kan ik er nog met rijden?
Ghost Nivolet 6LC