Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 24 apr 2015 08:59

Oh ja, ook nog een leuk boekje tegengekomen op het wereldwijde web, hebben meer forumleden dit boekje thuis?

Afbeelding

oldsteel

oldsteel 25 apr 2015 07:54

@chris

exact dezelfde gekocht in 1982
nog steed in mijn bezit, wacht op restauratie.
gazelle 753 super record

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 26 apr 2015 20:26

Retro, ja of nee ??
Wat is retro ? Ik vind dit al heel retro, maar op velobase.com kennen ze dit duo niet.
Spinergy RevX (1992-1999 ??) en de onvolprezen Pariba handgemaakte vouwbandjes (1990-2000 ??)
Wie weet de exacte dateringen / tijdsperiode van dit koppel ?

Afbeelding

Afbeelding
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

liegebeest
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:52

liegebeest 27 apr 2015 22:06

liegebeest schreef:Zeker belangrijk.

Ik zal eind vd maand mn fiets eens posten met fraaie quill prn en de soma drops, kijken of je het vol houdt.... :D

Ik kwam zelf precies tussen de posities van ahead pen omlaag vs omhoog uit met de nieuwe quill pen. Als ik nog eens een vork met langere buis scoor kan ik nog een spacertje proberen, alleen wil ik niet direct aan een andere vork ivm behoud van de kleur van de fiets.
Ik heb inmiddels de soma highway one binnen na ellenlang wachten.

Voor wie dit niet volgde: is een moderner compact stuur, maar met 26.0 klemming, dus ideaal voor een retro opbouw met moderne ergonomie. En gepolijst.

Mooi dtuur, maar.......ik wilde hem met een dura ace quill pen gebruiken, die is rondom gesloten en heeft geen externe klembout. Waar ik bang voor was gebeurde: stuur gaat niet erdoor door de scherpere bochten en de dura ace pen kun je dus niet open zetten om hem wat te helpen :cry:

Ik ben dus terug naar een ahead adapter en moderne 31,8 maten.

Voor de liefhebbers heb ik dus een soma highway one in maat 42 over, fraai, maar regelmatig slecht leverbaar. Met montagesporen links, alleen deel onder de tape hoor. Zorg wel dat je pen hiervoor geschikt is, eventueel heb ik overigens een pennetje met losse faceplate erbij.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 28 apr 2015 12:47

Zoals beloofd nog wat STI-foto's. Gisteren was het best aardig weer, dus toch maar even de camera gepakt.

Afbeelding

Daar zijn de waslijnen dus naar genoemd ... toen ik dat de eerste keer hoorde, dacht ik dat er iets niet klopte, maar het is me inmiddels duidelijk. Ook heb ik de stuurlint-discussie er nog even bijgezocht, zo is dat goed gemonteerd toch?

Afbeelding

Ook maar direct de BR-6400 remmen vervangen door BR-6403, dit klopt beter met het bouwjaar van deze fiets, namelijk 1992.

Afbeelding

En omdat je ze zo weinig ziet, ook maar even een totaalplaatje.

Afbeelding

En de Gazelle CM AA Special mocht ook even poseren, die is te koop! (zie de bekende verkoopsite).

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 28 apr 2015 12:49

liegebeest schreef:.......ik wilde hem met een dura ace quill pen gebruiken, die is rondom gesloten en heeft geen externe klembout. Waar ik bang voor was gebeurde: stuur gaat niet erdoor door de scherpere bochten en de dura ace pen kun je dus niet open zetten om hem wat te helpen :cry:
Bekend probleem, zo heb ik ook al wat sturen naar de bliksem geholpen ...

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 apr 2015 14:15

liegebeest schreef:
liegebeest schreef:Zeker belangrijk.

Ik zal eind vd maand mn fiets eens posten met fraaie quill prn en de soma drops, kijken of je het vol houdt.... :D

Ik kwam zelf precies tussen de posities van ahead pen omlaag vs omhoog uit met de nieuwe quill pen. Als ik nog eens een vork met langere buis scoor kan ik nog een spacertje proberen, alleen wil ik niet direct aan een andere vork ivm behoud van de kleur van de fiets.
Ik heb inmiddels de soma highway one binnen na ellenlang wachten.

Voor wie dit niet volgde: is een moderner compact stuur, maar met 26.0 klemming, dus ideaal voor een retro opbouw met moderne ergonomie. En gepolijst.

Mooi dtuur, maar.......ik wilde hem met een dura ace quill pen gebruiken, die is rondom gesloten en heeft geen externe klembout. Waar ik bang voor was gebeurde: stuur gaat niet erdoor door de scherpere bochten en de dura ace pen kun je dus niet open zetten om hem wat te helpen :cry:

Ik ben dus terug naar een ahead adapter en moderne 31,8 maten.

Voor de liefhebbers heb ik dus een soma highway one in maat 42 over, fraai, maar regelmatig slecht leverbaar. Met montagesporen links, alleen deel onder de tape hoor. Zorg wel dat je pen hiervoor geschikt is, eventueel heb ik overigens een pennetje met losse faceplate erbij.
Grappig (nou ja, niet echt....). Ik heb inmiddels ook dat Soma stuur. Met een ITM Goccia quill stuurpen (de pen die in 2001 ook standaard bij mijn frame kwam). Dit past bij mij dan prima.

En waar jij nu de Soma te koop hebt, heb ik een complete Ritchey Classic set up die in de verkoop kan........ (Stuur, stem en zadelpen)

Zo blijven we bezig :mrgreen:

jacksshadow
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52

jacksshadow 28 apr 2015 15:39

Van Tuyl van mn zusje voorzien van 10 speed shifters en cassette:

Afbeelding
rule #5

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 28 apr 2015 21:23

@jackshadow : mooie kleurencombinatie, is dat nu rood of toch roze in de velgen en de tandwielen?

@Hans Bé : is dat zo'n set?

Afbeelding

Welke diameter heeft de zadelpen? Heb nog wel een frame waar dit voor zou passen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 apr 2015 23:23

Ja, is zo'n set. Stuurpen is 110mm, stuur 42 cm. Zadelpen is 27,2mm. De zadelpen heeft helaas wel montage sporen, vanaf ongeveer 14 á 15 cm onder de kop. Maar daar is met enig werk wel wat aan te doen ;)

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 29 apr 2015 11:27

Ik zal straks even de schuifmaat pakken. ;)

vintageracing
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2015 12:30

vintageracing 29 apr 2015 12:36

Hallo iedereen,

missen jullie ook vaak het laatste onderdeeltje om een mooie oude stalen fiets 100% compleet te maken? regelmatig loop ik hier zelf tegen aan. Heeft iemand tips? is er online (naast Marktplaats) een groot aanbod te vinden? ik hoor het graag!

Plaats reactie