Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Canyon stuurpen monteren

sandervv
Forum-lid

sandervv 29 apr 2015 16:59

Hallo,

Ik heb wat problemen met het monteren van een stuurpen op een Canyon fiets.

Naar aanleiding van een fietsmeting wil ik mijn 11cm stuurpen vervangen voor een 12cm.
Ik heb een Canyon Roadlite model 2014 en ben bekend met het aparte formaat van de Canyon voorvorkbuis. (1 1/4 of 31.8mm) Dus heb de volgende stuurpen aangeschaft:
https://www.bike-components.de/de/Ritch ... OS-p38304/

Tijdens het plaatsen van de stuurpen op de voorvork zag ik dat er een soort shim een beetje uit het klemgedeelte werd gedrukt. Deze shim past wel precies om mijn voorvorkbuis. Heb even goed gekeken en blijkbaar is mijn voorvorkbuis dus 1 1/8 (28.6mm) . Kan dit kloppen dat Canyon tegenwoordig of voor sommige modellen een standaardmaat voorvorkbuis gebruikt?

Nou zit er dus een soort shim in. Op de website hierboven staat ook een melding daarover:

Hinweis: Mitgeliefert wird ein Reduziereinsatz (1 1/4" auf 1 1/8" ). Dieser muss mittig im Vorbau platziert werden, wenn der Vorbau auf einem 1 1/8" Gabelschaft montiert werden soll

Op plaatje 1 en 2 kan je die shim ook zien in het klemgedeelte. Punt is dat die shim maar 1.5cm a 2cm hoog is. Dus als ik de stuurpen vastklem is alleen het shimgedeelte om de stuurvorkbuis geklemt terwijl het klemgedeelte van de stuurpen wel 4cm is.

Overigens als ik het goed lees moet de shim in het midden geplaatst worden?

Omdat ik nu twijfel is mijn vraag kan ik veilig deze stuurpen monteren in combinatie met die shim in het midden.

Alvast bedankt.

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 29 apr 2015 21:23

je haalt wat door elkaar. de 31,8mm is de diameter van je stuurklemming.

De Roadlite heeft de one one eight vork (logisch toch?) anders dan de one one four. Maar je stuurpen zou met de shim wel moeten passen (in het midden klemmen).
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

sandervv
Forum-lid

sandervv 30 apr 2015 17:20

Klopt maar 1 1/4 inch is ook 31.8mm. Maar ik was in de veronderstelling dat alle canyons een 1 1/4 vork hadden.

Overigens heb ik contact gehad met ritchey. Het is geen shim wat erin zit! Zit ook geen gleuf in dus dat kan nooit goed vastklemmen. Dus misleidende en gevaarlijke informatie lijkt me van de shop.

Inmiddels een juiste stuurpen gemonteerd.

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 30 apr 2015 18:30

Slim!
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Plaats reactie