Campagnolo 10sp : 12-30 - 13/29 ...?
Hoi,
Als beginner rij ik momenteel nog niet zo snel. Mijn huidige set-up (Centaur Compact 34/50 - 12/25) krijg ik bij steile hellingen niet rond
Ik overweeg mijn cassette te vervangen. Welke vertanding is de beste optie? 12/30 of 11/29, zit hier veel verschil op?
De ganse groep is Centaur, behalve de cassette (Veloce). Ik geef de voorkeur aan originele onderdelen. Centaur-cassette lijkt me wel een gepaste upgrade.
Ik heb amper 500km op de klok. Dien ik mijn ketting te vervangen? Dient de lengte aangepast te worden?
Thanks!
Als beginner rij ik momenteel nog niet zo snel. Mijn huidige set-up (Centaur Compact 34/50 - 12/25) krijg ik bij steile hellingen niet rond
Ik overweeg mijn cassette te vervangen. Welke vertanding is de beste optie? 12/30 of 11/29, zit hier veel verschil op?
De ganse groep is Centaur, behalve de cassette (Veloce). Ik geef de voorkeur aan originele onderdelen. Centaur-cassette lijkt me wel een gepaste upgrade.
Ik heb amper 500km op de klok. Dien ik mijn ketting te vervangen? Dient de lengte aangepast te worden?
Thanks!
Verschil in verzet: de zakjapanner zegt 30 : 29 = 1,034. Dat is dus bijna niets. Kies voor 12-30t. Aan die 11t heb je ook zo goed als niets.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 28 feb 2011 14:12
en of je je ketting moet verlengen (dus waarschijnlijk een nieuwe), dat is lastig te beoordelen. Dit hangt een beetje van de uitgangssiuatie af.
Als je ketting nu heel strak staat wanneer je groot voor, groot achter staat, dan is het aan te raden om je ketting te verlengen.
Ik zou er nieuwe ketting opgooien (my two cents..)
Als je ketting nu heel strak staat wanneer je groot voor, groot achter staat, dan is het aan te raden om je ketting te verlengen.
Ik zou er nieuwe ketting opgooien (my two cents..)
Echt een karweitje om te starten dingen zelf aan je fiets te doen.
Benodigheden:
cassette afnemer
kettingzweep
Eventueel ook nog:
kettingpons
tangetjes voor missing link
youtube of een site als Park Tools repairhelp voor instructies
http://www.parktool.com/blog/repair-help
Benodigheden:
cassette afnemer
kettingzweep
Eventueel ook nog:
kettingpons
tangetjes voor missing link
youtube of een site als Park Tools repairhelp voor instructies
http://www.parktool.com/blog/repair-help
Ik rij 13-26 en 12-30 op dezelfde ketting. Lengte zou dus geen probleem hoeven zijn. Check na montage of je 50-29 (of 50-30) kunt schakelen zonder de derailleur in je achterwiel te trekken. Normaal gebruik je die combi niet, maar als je afgepeigerd op een top aankomt doe je soms rare dingen.Ik heb amper 500km op de klok. Dien ik mijn ketting te vervangen? Dient de lengte aangepast te worden?
En een ketting die pas 500Km gereden heeft, zou ik niet vervangen....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Waar wil je die 29 of 30 gaan gebruiken? Als je niet naar de Ardennen gaat om alle echt steile klimmen op te zoeken of naar het hooggebergte denk ik dat een 12/25 altijd de beste keuze is. In Zuid limburg kun je de 29 wel schakelen maar het is nergens voor nodig (de steile stukken zijn te kort) en het hebben van minder grote sprongen tussen de tandjes heeft overal voordelen.
Ik woon in België, aan de voet van de Vlaamse Ardennen. Dus (kort) klimmen is onvermijdelijk, en m'n conditie is nog niet al te best...
Ben er vandaag, na wat opzoekwerk, wel achtergekomen dat ik een korte kooi heb, dus een 13/29 past alvast niet
Alternatieven:
- nieuwe derailleur (medium cage) - wordt al een duur grapje.
- Tripple vooraan - shifters kan ik behouden, maar wordt eveneens een duur grapje.
- 13/26 cassette. Maar loont dit nog de moeite tov huidige 12/25 ??
- Op de tanden bijten, en zo vlug mogelijk een goede conditie opbouwen...
Het ziet er naar uit dat het de laatste optie zal worden. De Muur van Geraardsbergen zal dus altijd een extra moeilijkheidsfactor zijn
Ben er vandaag, na wat opzoekwerk, wel achtergekomen dat ik een korte kooi heb, dus een 13/29 past alvast niet
Alternatieven:
- nieuwe derailleur (medium cage) - wordt al een duur grapje.
- Tripple vooraan - shifters kan ik behouden, maar wordt eveneens een duur grapje.
- 13/26 cassette. Maar loont dit nog de moeite tov huidige 12/25 ??
- Op de tanden bijten, en zo vlug mogelijk een goede conditie opbouwen...
Het ziet er naar uit dat het de laatste optie zal worden. De Muur van Geraardsbergen zal dus altijd een extra moeilijkheidsfactor zijn
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Volgens mij kan de 13/29 gevoon op een korte kooi, en je hebt ook nog de Centaur 12/27 Cassette maar die is ook wat duurder dan een 13/29 Veloce. Bij bepaalde Capa derailleurs kun je een langere b-schroef monteren waardoor je een iets groter tandje achter kunt schakelen.
Bij 13/26 ga je nauwelijks verschil merken (denk ik) en tegen de tijd dat je 1500km heb gereden kom je met ene 30/25 makkelijker boven dan nu met een 30/29. Dus ik zou de hele steile kasseiklimmetjes een maandje of 2 overslaan als ik jouw was.
Bij 13/26 ga je nauwelijks verschil merken (denk ik) en tegen de tijd dat je 1500km heb gereden kom je met ene 30/25 makkelijker boven dan nu met een 30/29. Dus ik zou de hele steile kasseiklimmetjes een maandje of 2 overslaan als ik jouw was.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
korte kooi kan met een 29, maar zie dat:
1. ketting niet te lang is;
2. derailleurveer strak staat (bijregelen met vijsje, dit is om derailleurwieltje niet tegen 29-tand te laten kome)
3. eventueel de buitenderailleurkabel die naar de derailleur loopt korter knippen, of hoog bevestigen met een tie-wrap aan de staande achtervork. Op die manier gaat de derailleur wat meer opgespannen staan (zelfde effect als strakke derailleurveer).
Op die manier gaat de boel niet aanlopen en kan je met een korte kooi perfect een 29T en zelfs hoger schakelen.
1. ketting niet te lang is;
2. derailleurveer strak staat (bijregelen met vijsje, dit is om derailleurwieltje niet tegen 29-tand te laten kome)
3. eventueel de buitenderailleurkabel die naar de derailleur loopt korter knippen, of hoog bevestigen met een tie-wrap aan de staande achtervork. Op die manier gaat de derailleur wat meer opgespannen staan (zelfde effect als strakke derailleurveer).
Op die manier gaat de boel niet aanlopen en kan je met een korte kooi perfect een 29T en zelfs hoger schakelen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39996
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Punt 3 is naar mijn ervaring niet nodig. Heb jaren met 10sp in de bergen met 29 gereden. No problem als je weet wat je doet en punt 1 & 2 in acht houdt.
Less is bore
Ik heb, als je wilt nog een triple crankstel liggen van Campa compleet met een trapas + voorderailleur. Crank + derailleur uit de Comp triple serie. Trapas (bsa, Centaur) en crank zijn vierkantas. Derailleur is voor aanlas, met losse klemband.
Alles gebruikt maar in goede staat, en prijs zal zeker redelijk zijn..... Als je interesse hebt, pm maar.
Alles gebruikt maar in goede staat, en prijs zal zeker redelijk zijn..... Als je interesse hebt, pm maar.