Ik zie op mijn huidige fiets al dat ik mijn kleine blad echt nooit gebruik. En de nieuwe groepset waarmee SRAM pas is uitgekomen (sram force 1) is een bevestiging van mijn vermoeden: met een groot genoeg bereik op de cassette heb je geen twee bladen nodig voor. Hoogstens een extra blad wat je erop zet voor de bergen. Dit scheelt gewicht en ziet er al met al mooier uit wat mij betreft.
Nu zou je kunnen zeggen, koop die groepset dan!
Het enige probleem daarmee is dat ik het nogal prijzig vindt. En mij afvraag of dat nodig is. Er zitten bepaalde technieken aan bijvoorbeeld de derailleur voor stabilisatie etc. Het voorblad is "wide and narrow" zodat hij er niet afvalt. Maar dit lijken mij toepassingen die alleen op ruig terrein van pas komen. Op de weg heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn ketting van het voorblad afging.
Ik hoef niet perse alles met deze sram groepset te vergelijken maar ben vooral benieuwd of hier mensen zijn die een dergelijke uitdaging zijn aangegaan en welke onderdelen ze daar dan voor hebben gebruikt. En welke zaken ik mogelijk over het hoofd zie.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)