Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram force 1 "na doen"

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 11 mei 2015 16:52

Nou, het argument op die link van perez, crankzinnig (schakelen voorderailleur niet echt iets waar je je altijd op verheugd, ketting (wat ouder, misschien niet perfect afgestelde VD, knullig moment van schakelen gekozen) er soms af is best wel een factor, je elimineert dat in zijn geheel met deze oplossing. Of het nu echt zo ideaal is voor racefietsen, je hebt idd een enorme cassette met nog steeds gaten, valt idd te betwijfelen. Maar dat het een poseur gebeuren is sluit ik me iig niet bij aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mei 2015 18:24

Dat schakelen van de VD is een kul-argument; goed afgestelde VD loopt gewoon goed en keertje extra schakelen tov gatencassette mag ook geen probleem zijn.
Dan blijft dus interessant doen over. Op zich niet erg, maar ga geen flauwekulargumenten verzinnen :)
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mei 2015 21:24

Daar wordt ik bij de mtb,ers ook zo moe van. Het argument om van de voorderrie af te zijn. Gewoon goed afstellen.
En dan vervolgens topics dat een 45t of 46t wenselijk zou zijn (voor de duidelijkheid aan de achterkant).

En wat schakel je met de race nou voor? wind tegen op het kleine blad, wind mee op het grote.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mei 2015 22:51

Iedereen is nog niet over op schijfremmen en daar is de volgende "nieuwigheid" al.
de winkel moet immers blijven draaien.

Wat is het nut van 1 blad vooraan en achteraan een 11-42?

Ik ben even niet mee, maar dat zal aan mij liggen :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 12 mei 2015 11:15

Ach, iedereen denkt na over z'n verzet (of sommige niet ;-) ) En als na afwegen blijkt dat voor jouw doeleinde 1x10 of 1x11 prima past moet je dat lekker doen. Heerlijk die vrijheid om je fiets naar wens aan te passen.

Maar het is niet het doel van de topicstarter om te discussieren waarom hij wel of niet met een enkel blad voor wil rijden. Die keuze is al gemaakt.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 12 mei 2015 11:16

wat is het nut van een double ten opzichte van een triple, wees eerlijk! Ook hier gaan weer drogredenen genoemd worden, ja ik weet het een double is genoeg voor een getrainde fietshobbyist. Triples zijn nu toch zo langzamerhand aan het verdwijnen door de compact. Ik ben toch wel benieuwd hoe dit single gebeuren zich gaat ontwikkelen.

Als je een wat oudere ketting heb schakelt hij er toch wel eens af. Of als je een domme schakelfout maakt (al oprijdend naar een stoplicht dat toch ineens op rood/groen gaat oid) is mij al eens gebeurt. Derailleur afstellen vind ik nog steeds moeilijk overigens, vast wel meer klussukkels zoals ik die daar moeite mee hebben.

Ik zie het ook niet als een ideale oplossing, cadans is koning wat mij betreft, en daar lijkt me zo'n single oplossing niet ideaal voor maar nogmaals, poseur gebeuren is het niet imho. Ik zou het zeker wel eens willen proberen in de toekomst.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mei 2015 14:54

Opzich denk ik dat je in de polder met een 12/25 en 46 een aardig eindje komt en ook nog eens je hele cassette gebruikt. Er is ongetwijfeld een markt voor.

Maar net als op de MTB vind ik het persoonlijk niets.

timvdn
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 feb 2011 13:48

timvdn 12 mei 2015 22:26

Heerlijk, de meningen zijn weer eens hevig verdeeld :lol:.

Ik vind het simplisme van een enkel blad erg aantrekkelijk (smaak :roll: ). Daarnaast voel ik me "gesteund" door het feit dat ik met mijn racefiets(en) in ons "polder landschap" nooit het kleine blad gebruik.

Met de 11 speed cassettes vindt ik het persoonlijk wat overdreven om te praten over cassette "gaten", maar ik rij dan ook nu niet met een polder verzet (zoals velen hier). De range wordt wellicht wat groter, maar je kunt ook altijd kiezen om voorblad te wisselen op het moment dat je de bergen in gaat.

Ga ik van dit alles harder fietsen, nee. Is het wellicht wat omslachtig, geen idee. Heb ik zin om het uit te proberen, JAZEKER!

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 12 mei 2015 22:52

Andere optie is je kleine blad vervangen met eentje die wel relevant is voor Nederland.

En dan gewoon leren fietsen. :)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 12 mei 2015 23:18

Gewichtsverlies bij een fiets die enkel op het grote blad wordt gereden, mag ik dat als onzin bestempelen of draai je ook op het buitenblad tegen beklimmingen op? Ik begrijp dat je het grootste blad van een normaal crankstel wilt houden omdat je de kleinste nooit gebruikt dus dan lijkt klimmen niet de bedoeling. Dan is de gewichtsbesparing echt te verwaarlozen als argument.

Ga je veel off-road of op extreem slecht wegdek fietsen? Zo niet dan is dat hele narrow-wide verhaal leuk voor pure wedstrijdsporters en verder fantastische marketingpraat. In de jaren zeventig en tachtig reden heel veel tijdrijders probleemloos rond met een enkel voorblad. Pas toen eentje op de kasseien van de Champs Elysees in de proloog van de Tour zijn ketting afwierp was het opeens een issue (terwijl kasseien en een epo-gebruikende toptijdrijder gewoon een te extreme combinatie was).

Ga je gewoon lekker in een stevig tempo met je enkele voorblad door de Hollandse polders toeren, en ik lees hierboven dat dat de bedoeling is, dan heb je echt genoeg aan je oude spullen, een setje kortere bladboutjes en eventueel het mechaniek uit de linker greep sleutelen. Zo heb ik het op mijn gravelracer en op mijn polderracer. Op beide fietsen blijft de ketting tot nu toe gewoon keurig liggen.

Alleen op mijn fiets die in Frankrijk staat heb ik nog een crankstel met twee bladen, anders kom ik echt de bergen niet door.

Mijn polderracer met 46t Campagnolo voorblad, normale 10sp achterderailleur 12-25 cassette en linker Ergopower met verwijderd mechaniek:

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 02 sep 2015 09:55

Even nieuw leven inblazen. Voor mijn nieuw aan te schaffen wedstrijdfiets zit ik te denken aan de sram 1x11 groep. De bergen in zal prima gaan met evt een ander voorblad en voor criteriums gebruik ik gewoon m'n vlakke 11 speed cassettes die ik al heb.
Het enige waar ik mee zit is of het werkt met een o.symetric voorblad. Nu rij ik daar ook mee en juist het schakelen met de voorderailleur is een kleine ramp.

Hele mooie fiets trouwens Timo!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 sep 2015 10:16

Maar met een 1x11 hoef je voor nooit te schakelen toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie