Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tijdrijden en aerodynamica

bartvelobart
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46

bartvelobart 16 mei 2015 20:26

Beste forumleden,

Sinds enkele weken ben ik me aan het toeleggen op tijdrijden. De eerlijkheid van de discipline spreekt me aan. Gewoon het individu zelf op de fiets en rijden.

Maar! Hoe beter de fiets, hoe beter de kledij, hoe sneller. Voorlopig heb ik enkel een opzetstuur dat op mijn gewone racefiets (cube agree gtc race 2015, carbon, ultegra en
mavic aksium wielen) staat. Op het vlakke langs de schelde rij ik over 11km (5,5 heen en 5,5 terug)
nu 37,5km/u gemiddeld.

Hoeveel sneller kan ik gaan als ik investeer in:
- lichtere wielen met hoge velgen
- een aerodynamischere helm
- een aero-frame
- een volledig tijdritstuur
- aero overtrekschoenen
- aero fietspak

Hier en daar lees ik daar nogal tegengestelde berichten over vandaar dat ik het hier eens
expliciet wenst te vragen.

Bedankt!

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 16 mei 2015 20:48

De grootste winst haal je met een aerodynamische houding. Een tijdritfiets en snelle wielen is ook goed voor de moraal. Daar ga je ook sneller van ;)

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 17 mei 2015 00:13

Ik heb 9 jaar intensief aan wedstrijd triathlon gedaan en ben zo'n beetje op dit onderwerp afgestudeerd 8-)

Uiteraard, alle beetjes helpen..., maar..., pas bij gemiddeld 40km/u en hoger gaan de door jou aangehaalde onderdelen een rol spelen. Onder de 40km/u is vooral rolweestand overwinnen nog van belang = kies voor top banden. Voorlopig dus nog even door trainen en sparen ;)

Zonder dollen, een aerodynamische houding doet al heel veel meer. Probeer jezelf ook aan te leren wat meer voorop je zadel te zitten. Wellicht zelfs je zadel iets naar voren schuiven (begin met kleine stukjes tegelijk). Zo wordt de hoek romp - heup wat kleiner, kan je meer in je opzet beugel hangen en zo ook wat dieper zitten en meer kracht zetten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 mei 2015 10:55

Afbeelding

bartvelobart
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46

bartvelobart 17 mei 2015 11:11

ruud_k schreef:

Uiteraard, alle beetjes helpen..., maar..., pas bij gemiddeld 40km/u en hoger gaan de door jou aangehaalde onderdelen een rol spelen.
Bedankt voor de tips al. Dat van dat zadel heb ik zelf ook al ondervonden dat ik mijn zadel best een halve centimeter naar voren zet.

Daarnaast, professionele triathleten halen vaak zelf geen 40km/u gemiddeld en toch zijn ze op en top uitgerust. Dus onder de 40 haal je al een voordeel maar veel kleiner?

bartvelobart
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46

bartvelobart 17 mei 2015 11:13

NuitKor schreef:Afbeelding
Een idee aan welke snelheid men deze tijdwinsten heeft berekend?
Die 50 gemiddeld zitten er nog niet meteen in/ :)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 mei 2015 11:16

Hou eens op met de 40km/h mythe. Ook op lagere snelheid is aerodynamica van belang.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 17 mei 2015 15:02

ruud_k schreef:Ik heb 9 jaar intensief aan wedstrijd triathlon gedaan en ben zo'n beetje op dit onderwerp afgestudeerd 8-)

Uiteraard, alle beetjes helpen..., maar..., pas bij gemiddeld 40km/u en hoger gaan de door jou aangehaalde onderdelen een rol spelen. Onder de 40km/u is vooral rolweestand overwinnen nog van belang = kies voor top banden. Voorlopig dus nog even door trainen en sparen ;)

Zonder dollen, een aerodynamische houding doet al heel veel meer. Probeer jezelf ook aan te leren wat meer voorop je zadel te zitten. Wellicht zelfs je zadel iets naar voren schuiven (begin met kleine stukjes tegelijk). Zo wordt de hoek romp - heup wat kleiner, kan je meer in je opzet beugel hangen en zo ook wat dieper zitten en meer kracht zetten.
ahum.
9 jaar triathlon, afgestudeerd op dit onderwerk en niet doorhebben dat luchtweerstand zowat ALTIJD de grootste weerstand is? :roll: Met andere banden win je zo goed als NIETS. En dan gaat het over eender welke 23mm band aan 7-8 bar.

De hoek romp/heup moet natuurlijk groter. Dat doe je door je houding, het liefst in 1 keer, helemaal te veranderen. Niet met kleine beetjes, maar gewoon in 1 keer radicaal goed.

37.5 is trouwens al niet slecht!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 17 mei 2015 23:24

bartvelobart schreef:
ruud_k schreef:

Uiteraard, alle beetjes helpen..., maar..., pas bij gemiddeld 40km/u en hoger gaan de door jou aangehaalde onderdelen een rol spelen.
Bedankt voor de tips al. Dat van dat zadel heb ik zelf ook al ondervonden dat ik mijn zadel best een halve centimeter naar voren zet.

Daarnaast, professionele triathleten halen vaak zelf geen 40km/u gemiddeld en toch zijn ze op en top uitgerust. Dus onder de 40 haal je al een voordeel maar veel kleiner?
Natuurlijk zijn veel (top) triathleten top uitgerust. Triathlon is immers nog meer een materiaal sport dan wielrennen. Ik werd destijds door een wieler maat van mij uitgelachen omdat ik dronk uit een rietje die uit een camelbak kwam en onder m'n zadel hing. Enfin, iets van een paar jaar later zag je dat terug bij de professionele renners.

Toch de echte toppers trappen makkelijk 40+ gemiddeld weg hoor 8-)

Enfin, een paar vrolijke vrienden hier halen aan dat luchtweerstand altijd een rol speelt. Wat natuurlijk ook zo is, echter dat gaat bij hogere snelheden pas echt doorslaggevend zijn - waarbij jouw gemiddelde al heel mooi is ! De belangrijkste stappen heb je reeds gedaan, je zadel/houding aangepast. Ik zou nu eerst vooral ook nog meer specifiek gaan trainen, daar zit de echte winst.

Ik kan mij nog herinneren dat ik als student begon op een relatief goedkope fiets, met standaard onderdelen en wielen (destijds nog gewoon lekker 36 spaaks :D ). Ik fietste destijds toen ook gemiddeld zo'n 37/38 km/u in een wedstrijd. Een kennis van mij had zo'n ZIPP fiets van tegen de 8.000 Euro. Tja, maar die bleef altijd hangen rond de 35km/u. Dus specifiek trainen is voorlopig waar jij je voordeel kunt halen.

Het bijgevoegde plaatje is een hele interessante. Ruwweg haal je de meeste winst wat betreft de luchtweerstand uit je stuur en het fietspak dat je draagt. Dat geloof ik wel - vooral stuur & kabels zijn inderdaad killers.

Er wordt hier verder vrij makkelijk over de rolweerstand gedaan, nogmaals, onderschat dit niet. Op een stel goede banden en op de juiste druk kan je echt wel behoorlijk wat wattages besparen, ergo harder fietsen. Maar het zal altijd het totaalplaatje van rol- en luchtweerstand zijn. Vanuitgaande dat je al goede banden hebt, zou ik nu specifiek gaan trainen en bij geld uitgeven, het geld in een aero stuur steken 8-)

JDW
Forum-lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 17 mei 2015 23:42

https://www.youtube.com/watch?v=_p8SdRRe1fo

Een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op je vraag. Als je het uitdrukt in euro per seconde tijdswinst haal je inderdaag met helm en kledij het meeste rendement.

Deze video uit dezelfde serie toont aan dat houding echt wel niet te onderschatten valt:
https://www.youtube.com/watch?v=LMLKcHyHPrc

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 18 mei 2015 09:44

Hier kan je alles over aero vinden maar die 40km kan ik niet vinden

http://www.aeroweenie.com/data.html

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 mei 2015 09:52

ruud_k schreef:Er wordt hier verder vrij makkelijk over de rolweerstand gedaan, nogmaals, onderschat dit niet. Op een stel goede banden en op de juiste druk kan je echt wel behoorlijk wat wattages besparen, ergo harder fietsen. Maar het zal altijd het totaalplaatje van rol- en luchtweerstand zijn. Vanuitgaande dat je al goede banden hebt, zou ik nu specifiek gaan trainen en bij geld uitgeven, het geld in een aero stuur steken 8-)
Stop aub even met onzin uit te kramen (dixit uw vrolijke vriend):

1. Banden besparen in de grootte orde van 1-10 watt. Voor een 10 watt slechtere band moet je al een hele slechte band weten te scoren. Vergeet dus die banden. Zie gewoon dat ze hard genoeg staan.

2. Denk je dus dat je met 20/u en 6 beaufort tegenwind bijna geen voordeel van aerodynamica haalt, maar wel met 40/u en windstil? Want dat suggereer je hier de hele tijd.

noot: Het figuurtje wat eerder gepost is geeft de voordelen mee t.o.v. iemand die al min-of-meer aerodynamisch op zijn fiets zit. Daarom dat het fine-tunen van de houding in dat geval bvb. minder oplevert dan een aero pak. Maar de houding is in de meeste gevallen het eerste waar moet aan gewerkt worden, vervolgens het trainen in die houding.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie