Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bladbout draait dol, zit muurvast

Jeroen Boschma
Forum-lid

Jeroen Boschma 19 mei 2015 08:22

Beste fietsers,

Eergisteren dacht ik m'n Sensa Lombardia / Ultegra even goed schoon te maken en daarvoor even de kettingbladen los te halen. Dat doe ik al 35 jaar namelijk... Nadat de eerste bladbout er piepend en krakend uit kwam dacht ik bij de tweede dat m'n gereedschap bijna afbrak. Uiteindelijk draaide m'n gereedschap dol in de kop, terwijl de bout nog gewoon vast zit. Het lijkt wel of de boel bij Shimano droog en en liefst met lijm ramvast in elkaar is gezet.

Hoe dan ook. Heeft iemand een idee hoe ik die bout er ooit nog uit kan krijgen? Ik kom op dit moment niet verder dan het idee om er een inbus in vast te laten lassen (dat wordt een heel fijn laswerkje...).

Groet,

Jeroen

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 mei 2015 08:26

De kop eraf boren/uitboren?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wm
Forum-lid

wm 19 mei 2015 09:33

Uitboren zou ook mijn idee zijn. Echter tenzij de bladen zijn versleten, zou ik voor nu de bout laten zitten.

Jeroen Boschma
Forum-lid

Jeroen Boschma 19 mei 2015 10:20

Wow, snelle reacties. Bedankt!

Ik laat de bout voor nu maar even zitten totdat de bouten er echt vanaf moeten. Maar aanvullende vraag voor wat betreft het uitboren: ik heb niet eerder Ultegra bladen eraf gehad en weet dus niet hoe die in elkaar zit. Het buitenblad is 'blind', daar zie ik geen contra-stuk voor die bladbout, dus zo op het eerste gezicht verwacht ik dat er schroefdraad in het buitenblad zit getapt. Die sloop ik dan toch als ik ga doorboren? Of zit het anders in elkaar...

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 19 mei 2015 10:57

Euh, het buitenblad zit toch ook op de spider vast gebout? Hoe denk je anders dat deze vast zit?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jeroen Boschma
Forum-lid

Jeroen Boschma 19 mei 2015 11:07

Op mijn oude fiets met Campagnolo Record drukte ik aan de buitenkant (buitenblad) een blad'schroef' (inwendig schroefdraad) erin, en aan de binnenkant de bout (of andersom, doet er niet toe...). Daarmee zette je binnen- en buitenblad tegelijkertijd vast.

Bij Ultegra zie ik geen 'schroef' aan de buitenkant, alleen aan de binnenkant kan ik de bout eruit schroeven. Vraag is dus waar de schroefdraad zit waar deze bout zich in vastdraait. Als dat een losse bus is die ik ook kan vervangen dan kan ik die veilig kapotboren, maar als die schroefdraad in het buitenblad zit of in de crank zelf dan kan ik niet zomaar gaan boren, Want dan vindt m'n nieuwe bladbout geen schroefdraad meer om zich in vast te draaien.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 mei 2015 11:25

Welke versie van Ultegra heb je precies? Hoeveel versnellingen voor en achter?

Jeroen Boschma
Forum-lid

Jeroen Boschma 19 mei 2015 12:23

Voor 39/53, achter 10 speed. Is volgens mij 6700 serie.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 19 mei 2015 12:35

Jeroen Boschma schreef: Bij Ultegra zie ik geen 'schroef' aan de buitenkant, alleen aan de binnenkant kan ik de bout eruit schroeven. Vraag is dus waar de schroefdraad zit waar deze bout zich in vastdraait. Als dat een losse bus is die ik ook kan vervangen dan kan ik die veilig kapotboren, maar als die schroefdraad in het buitenblad zit of in de crank zelf dan kan ik niet zomaar gaan boren, Want dan vindt m'n nieuwe bladbout geen schroefdraad meer om zich in vast te draaien.
Ach so, ik begreep je niet helemaal. Ik neem idd aan dat de draad in het blad getapt zit dan. Als je het blad wilt blijven gebruiken, dan zorgen dat je de kop wegboort, en dan hopen dat er nog een stukkie bout is waar je met een tangetje oid grip op kunt krijgen. Anders moet je met een linsdraaiende tap aan de gang vrees ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

isaaccamp
Forum-lid

isaaccamp 19 mei 2015 13:07

Ik heb bij mijn campa schroeven en setje tapeinduithalers gekocht en daarmee kon ik de schroef er nog uit krijgen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 mei 2015 13:44

Ultegra 6700 bladboutjes zijn standaard en schroeven in elkaar, d.w.z. er zit geen schroefdraad in het blad. Gewoon uitboren dus.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 19 mei 2015 14:06

Als ik deze Shimano-sheet bekijk: FC-6700, lijkt het er toch ècht op dat de bladbouten in het grote blad gedraaid worden, m.a.w. dat daar draad in getapt is.

Er zijn overigens diverse setjes in de handel waarmee je dergelijke problemen te lijf kunt gaan, zoals deze boutuitdraaiset, of bijvoorbeeld deze: BGS schroeven uitdraai set.
60 x Ventoux

Plaats reactie