Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Specifieke vraag over ketting

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 21 mei 2015 16:40

Rij je misschien met een Triple?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 mei 2015 19:33

Spaceship schreef:Rij je misschien met een Triple?
Wat heeft dat nu met het breken van zijn kettingen te maken? :roll:

Ik kan mij niet voorstellen dat hij zoveel kracht op de ketting kan zetten als het vertrekt met groot-groot (schuinste stand) dat de ketting breekt tenzij de ketting niet goed is geklonken of de missing link niet goed is verbonden. Maar daar heeft hij van gezegd dat dat niet het geval is want de ketting(en) breekt vlak voor de missing link ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 21 mei 2015 19:59

Voor een triple heb je speciale kettingen die iets meer zijdelingse speling hebben, omdat die meer zijdelingse krachten krijgen te verwerken.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 21 mei 2015 20:12

Ik heb toevallig in de laatste 4 weken ook tweemaal dezelfde ketting gebroken. Beiden tijdens een klim. Ik heb zelf (retrospectief) het idee dat hij niet helemaal lekker over de grootste krans liep. Ik denk dat dat in beide gevallen er aan bijdroeg. Het gebeurde namelijk beide keren op de 27 (34 voor). Toen ik de nieuwe ketting er oplegde viel me op dat ik de L schroef iets uit moest draaien. Het gebeurde nadat ik de fiets vervoerd had in het vliegtuig, dus misschien was er toch iets een beetje verbogen, net iets anders in elkaar gezet.

Samenvattend: is je derailleur helemaal top afgesteld?

bever
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 22 mei 2015 19:20

ik rijd inderdaad een triple en weet dat ik de ketting niet te schuin moet leggen, echter zoveel Watt trap ik nu ook weer niet weg. Het lijkt me bijna onmogelijk dat het door kracht komt.

Er zit net een nieuwe voorderialleur op, dus daar kan het denk ik niet aan liggen, Achter derailleur is wel een goeie om even te laten checken.

Welke kettingen zijn er specifiek voor tripples ?

Wat mij vooral frustreert is dat ik nooit problemen heb gehad met mijn ketting en nu ineens aan de lopende band.

Overigens heb ik geklaagd bij Bikester waar ik de ketting heb gekocht. Die zeggen dat ze niets aan garantie doen, maar naar lichte druk van mijn kant, mag ik nu eindelijk de ketting opsturen...:p

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips en adviezen !

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 22 mei 2015 21:04

Ik weet niet exact hoe het hedentendage is met Shimano maar tot voor kort in elk geval moest je voor een triple een speciaal triple model Shimano ketting hebben die meer zijdelingse beweging aankan. De code van de ketting is dus verschillend voor triple en double Maar misschien is het wel veranderd. Ik weet ook niet welk systeem jij precies hebt. Ook hebben sommige kettingen een looprichting die je dient te respecteren. Hoe het verder zit met Kmc en triples zou ik ook niet weten.

Op de Shimano site had je voorheen ook een compatibiliteits document waarin je precies kon zien wat wel en niet kan. Kan het echter niet meer vinden op de vernieuwe site. Ben zelf ook helemaal geen Shimano gebruiker.

Let op: de Shimano Ultegra 6701 10-speed ketting is enkel geschikt voor crankstellen met twee voorbladen(Dubbel & Compact). Voor een Triple crankstel wordt de 6600 ketting aangeraden.

bever
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 23 mei 2015 21:54

was inderdaad een 6701 ;)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 mei 2015 10:55

bever schreef:Hallo allemaal,

Aangezien ik in drie maanden tijd al vier keer een ketting in tweeën heb gereden, doe ik graag een beroep op jullie expertise.

Laat ik beginnen bij het begin. Het begon bij een nieuwe KTC ketting en Shimano (105) cassette (met missing link) die ik vorig jaar vlak voor de GF Fausto Coppi heb laten installeren door een niet nader genoemde FM. Ging helemaal prima. Geen centje pijn. Heb er het hele naseizoen nog mee gefietst. Al met al 1000 km mee weg getrapt voordat de fiets in de winterstalling ging.

In Maart enthousiast begonnen met fietsen weer. Derde rit breekt mijn ketting. Kan een keer gebeuren. Heb hem zelf gerepareerd door er een nieuw schakeltje in te zetten. Week daarop weer fietsen en weer breekt de ketting in tweeën. Uit frustratie de KMC weg gegooid en er een 10 Speed Ultegra op gezet. Met missing link. Dit gaat 900 km goed totdat ik deze week naar de Vogezen ging. Zonder problemen de Ballon d'Alsace en de Planche des belle filles op gefietst totdat aan de voet van de col de Serveance mijn ketting begint te kraken en 30 sec. later mijn ketting weer in tweeën ligt.

"Ik probeer graag een foto te plaatsen, maar dat kan alleen via een URL ?"

Anyway, na anderhalf uur opgehaald door vrienden met het busje. Volgende dag naar de plaatselijke FM in La Fresse en ketting is gerepareerd en de voorderailleur vervangen (foto's op aanvraag :))

10 km later ligt weer mijn ketting in tweeën. Terug gegaan naar de plaatselijke FM en hij staat ook voor een raadsel. Nieuwe ketting gekocht (Tiagra omdat die € 20 goedkoper was dan de 105). Hij zegt geen missing link te gebruiken omdat hij het niet vertrouwt. Dus er op gelegd met normale kettingpons. Daarna een heerlijk rondje over drie cols gefietst..

Vraag is, waarom breekt mijn ketting steeds en is een missing link wel zo'n goed idee ?

N.B. Als iemand mij wil vertellen hoe ik foto's kan uploaden vanaf mijn pc dan kan ik bovenstaand verhaal misschien wat meer kracht bij zetten.
bever schreef:ik rijd inderdaad een triple ..... Overigens heb ik geklaagd bij Bikester waar ik de ketting heb gekocht. !
bever schreef:was inderdaad een 6701 ;)
Ik begrijp niets meer van jouw verhaal omdat een 6701 ketting een Ultegra ketting is voor een dubbel- cq. compactgroep en jij met een triple rijdt waar inderdaad een 6600 ketting voor moet worden gebruikt. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Hanjovdberg
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2015 20:27

Hanjovdberg 24 mei 2015 12:52

Hij heeft dus nu door dat ie de verkeerde ketting had! Toch?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 24 mei 2015 13:43

Een speciale ketting voor triples? Het moet toch ook niet gekker worden. Ik heb jaren triple gereden (campa, dat wel) en nog nooit een speciale ketting ervoor gehad.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

karstenkarsten
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 29 mar 2014 20:08

karstenkarsten 24 mei 2015 13:54

het is omgedraaid: sommige kettingen zijn niet geschikt voor triple!

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 24 mei 2015 14:36

Nog steeds gestoord. Wanneer je goed schakelt maakt het echt niet uit of je dubbel of triple rijdt.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie