Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rond het meer van Annecy

arjenv
Forum-lid

arjenv 23 mei 2015 20:36

Een verslagje weer van mijn kant. Afgelopen twee weken wederom veel gefietst. De beruchte Col de la Forclaz ligt op zo'n 10 kilometer van mijn camping wanneer je vanuit Vesonne de klim aanvangt. Vanuit Vesonne is het zo'n 8 kilometer klimmen naar de top. Niet erg lang dus, maar ik vind het een vervelende klim. Hij is super onregelmatig en meerdere stukken komen niet onder de 10%, een echte kuitenbijter dus! Wel is het wegdek van beide kanten prima.

Ook vanaf de andere kant heb ik de klim al gedaan. Vanuit de camping ga ik via het fietspad naar Annecy om vervolgens de weg langs het meer te volgen. Eenmaal in Menthon St. Bernard kan je linksaf de klim op. Deze kant is iets gemakkelijker, al is de afstand tot de top wel langer (zo'n 10 km). Hij begint erg gemakkelijk, maar de laatste 3 kilometer komt wederom niet onder de 10%. Wanneer je afdaalt aan de andere kant richting Vesonne (pas op, gevaarlijke afdaling!) heb je het rondje rondom het meer bijna compleet (inclusief de Forclaz is dit rondje 52 kilometer).

Deze post bevat het rondje via de Forclaz vanuit Vesonne en aangesloten de Col de Semnoz vanuit St. Jorioz (via St. Eustache). Zoals ik al eerder had ervaren is de klim vanuit Vesonne een rotklim, erg onregelmatig. Gelukkig had ik er goed weer bij. De Forclaz is een mooie klim, in een even zo mooie natuur. Echter heb je niet hele verre uitzichten tijdens de klim.

Mooi is het dus wel:
Afbeelding

Eenmaal bovenop de Forclaz heb je een prachtig uitzicht op het meer van Annecy:
Afbeelding

Uiteraard het verplichte nummertje (dit was al eerder):
Afbeelding

Vervolgens daalde ik af richting Menthon St. Bernard. Onderweg even een broodje, er zijn slechtere plekken voor een hapje!
Afbeelding

Morgen of overmorgen zal ik het tweede deel posten. Foto's uploaden gaat erg traag via mijn brakke WIFI verbinding, dus het is even behelpen. Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 24 mei 2015 14:10

Nice! Ik heb nu al zin aan juli.... heb je ook strava? Voor de routes/gpxjes
Afbeelding

arjenv
Forum-lid

arjenv 13 okt 2015 16:10

Hmm tijd niet gepost. Sorry daarvoor, maar ik had mijn laptop buiten laten liggen en laptops kunnen niet tegen regen..

Ik ben dus nu weer terug uit Frankrijk en zal jullie vermaken met de rest van mijn fietstochten. Ik zie dat ik gestopt ben tijdens mijn rit vanaf de Forclaz via Annecy naar de Semnoz.

Vanaf de Forclaz is het een klein stukje richting Annecy. Via de dorpjes Menthon-Saint-Bernard en Veyrier-du-Lac is het een goede 10 kilometer voordat je in het centrum van Annecy uitkomt. Hier ben ik even een broodje gaan halen en even vlug langs de marktkraampjes gelopen (aanrader!).
Afbeelding

Met een goed gevulde maag vervolgende ik vervolgens mijn tocht richting de Semnoz. Ditmaal beklommen vanaf de zuidkant. Vanuit Annecy volg je het welbekende fietspad richting Albertville. In St. Jorioz of Sevrier kan je vervolgens via de Col de Leschaux naar de voet van de Semnoz klimmen, echter koos ik ervoor om via St. Eustache de meer pittoreske route te nemen, door de prachtige kleine Franse dorpjes.

Eenmaal aan de voet van de Semnoz, gaat het eerst geleidelijk omhoog. Het eerste deel is nog redelijk bebost, maar na een kilometer of 4 wordt dit minder. Na het restaurant (in een haarspeldbocht) wordt het steiler en volgen de haarspelden elkaar steeds sneller op.

Het tweede deel vind ik zelf sprookjesachtig mooi. Er hing destijds een hele mysterieuze, wat kille sfeer op de Semnoz. Het had de nacht ervoor gesneeuwd en het ski-oord op de top was volledig uitgestorven. Het laatste deel is ook weer erg pittig.

Mooie smalle weggetjes, wel iets minder asfalt:
Afbeelding

Idem:
Afbeelding

Uitgestorven op weg naar de top:
Afbeelding

Vervolgens ben ik de klim afgedaald vanaf de noordkant. Mooie afdaling met een schitterend uitzicht op het meer van Annecy:
Afbeelding

arjenv
Forum-lid

arjenv 13 okt 2015 16:28

Op een mooie zonnige dag wederom een ritje gemaakt op de racer. Ditmaal de Col de l'Epine en de Col de la Forclaz (niet dezelfde als voorheen gepost) beklommen.

Vanaf de camping snel het fietspad opgezocht, ditmaal richting Albertville. Via het stadje Faverges ben ik eerst naar Col de l'Epine gereden. Deze col ligt links van het fietspad, tussen Faverges en Ugine en wordt duidelijk aangegeven d.m.v. een bordje. De col zelf is redelijk pittig qua stijgingspercentages, echter niet lang. Met zo'n 7 kilometer en stijgingspercentages tot 11%, toch een leuke klim. De uitzichten zijn mooi, helaas geen foto's van.

Eenmaal boven gekomen:
Afbeelding

Col de l'Epine:
Afbeelding

Vervolgens ben ik de col aan dezelfde kant weer afgedaald en heb ik mijn weg weer vervolgd richting Albertville. Ik heb het fietspad gevolgd door het stadje Ugine. Op een gegeven moment loopt het fietspad dood, echter kan je je weg gewoon vervolgen over de autoweg. Een klein stukje verder verschijnt dan ook een bordje met Col de la Forclaz. Wederom een niet hele lange klim richting het dorpje Queige met percentages tot zo'n 10% (kleine stukjes).

Mooie korte haarspeldbochten:
Afbeelding

Uitzicht onderweg op onder meer Ugine:
Afbeelding

Col de la Forclaz:
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 jun 2016 13:22

Heeft er iemand het laatste jaar de col de l' arpettaz beklommen (ugine)? Is de steilste (west)kant nog goed berijdbaar met de racefiets? Enkele jaren terug was het wegdek nipt voldoende goed om te klimmen maar afdalen leek mij langs de westkant vrij gevaarlijk. De oostkant was een vrij goede weg.
We zouden binnen een 10-tal dagen de minst steile (oost)kant willen oprijden maar afdalen langs de andere kant is geen optie? Of wel?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 03 jun 2016 00:32

Afgelopen jaar hebben we col de L'Arpenttaz beklommen langst de haarspeld bochten kant. Daarna afgedaald langst de kant waar je uitzicht hebt op de Mont Blanc. Beide kanten waren toen goed te rijden , of jij zou nog een andere kant moeten bedoelen hoe je wil gaan rijden. Zie hier ons Strava ritje van die dag.

https://www.strava.com/activities/354482440
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 03 jun 2016 22:15

ik denk dat er maar 2 mogelijke zijden zijn om de arpettaz te beklimmen (met racefiets toch), de steilste zijde gaat een groot deel door het bos. Een 6 tal jaren geleden was die zijde in het bos berijdbaar maar lag er toch niet super bij.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 04 jun 2016 01:42

De afdaling van de Arpettaz naar Ugine is er geen waar je je snelheidsrecords zult breken. Er liggen daar altijd wel wat kiezeltjes, vochtige stukken (onder de bomen) en smal. Niet echt iets om te 'moeten' doen.

Ik raad dan ook aan om via Ugine omhoog te rijden en dan via Hery af te dalen. Het is geen Alphe de Huez asfalt maar Op is het prima te doen.

Trouwens voor Annecy - Flumet - col d'Aravis - Annecy gangers: de weg Ugine - Flumet is afgesloten, verkeer wordt via Hery geleid (links van de kloof). Wat je moet doen: voor de afsluiting RECHTS naar Cohenoz en dan Crest Voland - Flumet. Je komt geen auto tegen en veel mooier maar zog wel voor redelijke benen :)
Mijn trainingen op bikeplanner.com

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 04 jun 2016 13:36

Bedankt voor de tip Henk - maar de weg van Ugine naar Flumet was vorig jaar al dicht of gedeeltelijk dicht. Wij kwamen toen vanaf de Arravis en tijdens het dalen werden we naar rechts geleid. We kregen toen ook nog een lelijk pukkeltje extra alvorens af te dalen richting Ugine.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 04 jun 2016 20:06

Ja, als je andersom komt (Aravis-Flumet) moet je niet de kant van Cohenoz nemen (tenzij je van de col de Saisies komt). Want vanaf Flumet krijg je meer hoogtemeters via Cohenoz dan via Hery. Als het goed is heb je het daar wel gehad :) Via Hery is ook een lekkerder lopende afdaling terwijl die vanaf Cohenoz een smal bochtig onregelmatig kreng is. O, ja als je via Thones naar La clusaz - Aravis gaat, neem dan niet die drukke weg (D909), maar de Route des Villards (rechts daarvan). Net voor st jean the sixt pak je weer de D909

Overigens de basisweg door de kloof gaat elk jaar open maar dat ligt een beetje aan wat er in de winter allemaal kapot gegaan is. Ik vind dat zelf best een mooie weg maar als hij open is, is het meestal ook te druk om er rustig (zonder veel verkeer) te fietsen.

En vergeten jullie de col de Plan Bois niet ( Thones - Faverges = (D12) bij "les Clefs" - Col de plan bois - Manigod - Col de croix Fry) Lekker ding is dat!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

arjenv
Forum-lid

arjenv 08 jun 2016 18:42

fiedoo schreef:Heeft er iemand het laatste jaar de col de l' arpettaz beklommen (ugine)? Is de steilste (west)kant nog goed berijdbaar met de racefiets? Enkele jaren terug was het wegdek nipt voldoende goed om te klimmen maar afdalen leek mij langs de westkant vrij gevaarlijk. De oostkant was een vrij goede weg.
We zouden binnen een 10-tal dagen de minst steile (oost)kant willen oprijden maar afdalen langs de andere kant is geen optie? Of wel?
Hoi,

De westkant lag er vorig naar niet erg goed bij. Slecht asfalt en in het begin zelfs een stuk weg wat er compleet uit lag. Desalniettemin vind ik het een prachtige klim en had ik persoonlijk niet last van het slechte asfalt. Afdalen zou ik gewoon lekker via de oostkant doen.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 16 jun 2016 12:43

terug van annecy (st-jorioz).
Begonnen met klim van de leschaux via de D10: mooie niet te steile klim langs brede weg tot voorbij halfweg. Ondanks meestal stukken van slechts 6% op de kleinste versnelling 34x29 moeten rijden. Verontrustend voor wat volgt.
2e dag leschaux beklommen langs de d10b , mooie smalle weg met mooie dorpjes, komt voorbij halfweg uit op de D10. Boven op de top links afgeslagen naar bellecombe en bauges, vervolgens naar la motte en bauges en verder naar lescheraines, st francois sur sales (col de plainpalais) en terug via de D912 naar st-jorioz (totaal 75 kms en 1500 hm).
Betere benen maar toch nog veel moeite met stukken van "slechts" 7 %.
Deze rit is een visueel echt een aanrader en ideaal als aanloop naar het "echte klimwerk.
3e dag: eerste echte col: langs fietspad naar de arpettaz , juist voor ugine het fietspad verlaten en onmiddellijk bergop van zo een 2 kms 6%, korte afdaling van een paar 100m en dan de klim zelf: 14 kms omzeggens nooit minder dan 8%, meestal 9 a 10% tot zo een 3 kms van de top. Dan iets of wat recuperatie mogelijk op korte strook van 6%. Wegdek viel goed mee, wel 2 serieuze "scheuren" in het asfalt tegengekomen maar anders weg in redelijke staat. Redelijk goed boven gefietst ondanks dat deze col wel heel steile stukken bevat.Langs de oostelijke zijde (minst steile kant) afgedaald. Geen hinder gehad van verkeersomleiding. Waren heel snel terug op het fietspad naar annecy.
Vervolgens toch nog de oorspronkelijk niet voorziene forclaz gedaan via montmin. Twee fietsmaten zagen de klim niet meer zitten en reden voort, rest 5 man toch aan klim begonnen , begin 9%, 10% 11 en 12% en eigenlijk gaat het vrijwel nooit meer onder de 9%. Juist voor Montmin stuk van 13 en 15%.Ik ben als enige van de 5 niet volledig tot boven gereden ( gestopt in Montmin) wegens stortbui en power uit de benen.Na montmin lichte afdaling en dan nog een steile 1,5 km(11%). 110 km en zowat +2000hm.
's anderen daags col de leschaux met aansluitend col de semnoz gereden (1300 hm).
Laatste dag , dik tegen mijn goesting (gietende regen in Annecy) naar de col de la madeleine vertrokken.Start vanuit La Lechere. Wonderwel op de col geen druppel regen gezien (tot 5 kms voor het begin was het nog aan het gieten). Iedereen (7 man) boven gereden. Klim is vrij mooi, een aantal recuperatiestukken maar laatste kms vrij zwaar (9 a 10 %). Vrij goe benen gehad maar laatste kms toch moeten harken.
Tijd voor de 25,50 km en 1500 hm: 2u25 (zowat een half uur meer dan 29 jaar terug :-( ) Toch dik tevreden.
Bedankt aan iedereen voor de info diie mij werd verstrekt enkelijke tijd geleden.

Plaats reactie