Ook vanaf de andere kant heb ik de klim al gedaan. Vanuit de camping ga ik via het fietspad naar Annecy om vervolgens de weg langs het meer te volgen. Eenmaal in Menthon St. Bernard kan je linksaf de klim op. Deze kant is iets gemakkelijker, al is de afstand tot de top wel langer (zo'n 10 km). Hij begint erg gemakkelijk, maar de laatste 3 kilometer komt wederom niet onder de 10%. Wanneer je afdaalt aan de andere kant richting Vesonne (pas op, gevaarlijke afdaling!) heb je het rondje rondom het meer bijna compleet (inclusief de Forclaz is dit rondje 52 kilometer).
Deze post bevat het rondje via de Forclaz vanuit Vesonne en aangesloten de Col de Semnoz vanuit St. Jorioz (via St. Eustache). Zoals ik al eerder had ervaren is de klim vanuit Vesonne een rotklim, erg onregelmatig. Gelukkig had ik er goed weer bij. De Forclaz is een mooie klim, in een even zo mooie natuur. Echter heb je niet hele verre uitzichten tijdens de klim.
Mooi is het dus wel:

Eenmaal bovenop de Forclaz heb je een prachtig uitzicht op het meer van Annecy:

Uiteraard het verplichte nummertje (dit was al eerder):

Vervolgens daalde ik af richting Menthon St. Bernard. Onderweg even een broodje, er zijn slechtere plekken voor een hapje!

Morgen of overmorgen zal ik het tweede deel posten. Foto's uploaden gaat erg traag via mijn brakke WIFI verbinding, dus het is even behelpen. Ik hoop dat jullie het leuk vinden!