fietshelm uit de gratie?
- Jan old skool
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 29 nov 2011 21:32
Zowel bij t MTB als op de weg draag ik altijd n helm. Ben 2 keer aangereden door n auto. Zelfs n keertje in de polder. Polderblindheid van de bestuurder? Beide keren zat er n barst in m'n helm. Dat zegt genoeg. Ook als ik op t strand train heb ik n helm op. Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik ga niet op m'n sportfietsen zonder helm. Zo lelijk zijn ze zo ook niet meer als pakweg 15 jaar terug.
Ik snap trouwens niet waarom het nog niet verplicht is gesteld voor de elektrische fietsen. Maar dat is n andere discussie.
Ik snap trouwens niet waarom het nog niet verplicht is gesteld voor de elektrische fietsen. Maar dat is n andere discussie.
Zoevende banden pure zen
Hoofdbescherming = kans-op-vallen * kans-op-zwaar-letsel
Als een van beide factoren in waarde stijgt, is een betere hoofdbescherming nodig.
Het meest extreme voorbeeld is motorsport. Competitief gedrag in combinatie met zeer hoge snelheid. Die jongens dragen ook geen kinderachtige helmen.
Minst extreme voorbeeld is bijvoorbeeld een ritje op de stadsfiets. Er is sprake van lage snelheid en geen competitief gedrag. De kans op vallen is daardoor veel malen kleiner dan wanneer ik op mijn racefiets fanatiek aan te trainen ben. En als ik zou vallen met die stadsfiets gaat het ook nooit rap. Ik draag op ook geen helm op een stadsfiets.
Het is daarom best voor te stellen waarom de e-biker geen helm draagt. JA, zijn snelheid is gelijk aan die van een wielrenfiets dus de factor kans-zwaar-op-letsel bij een valpartij is even groot. De kans-op-vallen factor is echter veel lager. Er is geen sprake van competitief gedrag bij e-biken. De e-biker is eerder geneigd om even de snelheid eruit te halen bij een moeilijk ogende verkeerssituatie. De racefietser heeft meer de neiging om constant door te knallen. Voorzichtigheid is niet een term die snel wordt geassocieerd met wielrennen. De term wielermongool die beter een helm kan opzetten om zijn kop te beschermen, past beter.
Als een van beide factoren in waarde stijgt, is een betere hoofdbescherming nodig.
Het meest extreme voorbeeld is motorsport. Competitief gedrag in combinatie met zeer hoge snelheid. Die jongens dragen ook geen kinderachtige helmen.
Minst extreme voorbeeld is bijvoorbeeld een ritje op de stadsfiets. Er is sprake van lage snelheid en geen competitief gedrag. De kans op vallen is daardoor veel malen kleiner dan wanneer ik op mijn racefiets fanatiek aan te trainen ben. En als ik zou vallen met die stadsfiets gaat het ook nooit rap. Ik draag op ook geen helm op een stadsfiets.
Het is daarom best voor te stellen waarom de e-biker geen helm draagt. JA, zijn snelheid is gelijk aan die van een wielrenfiets dus de factor kans-zwaar-op-letsel bij een valpartij is even groot. De kans-op-vallen factor is echter veel lager. Er is geen sprake van competitief gedrag bij e-biken. De e-biker is eerder geneigd om even de snelheid eruit te halen bij een moeilijk ogende verkeerssituatie. De racefietser heeft meer de neiging om constant door te knallen. Voorzichtigheid is niet een term die snel wordt geassocieerd met wielrennen. De term wielermongool die beter een helm kan opzetten om zijn kop te beschermen, past beter.
Live fast; die young. mijn blog
@rob74 Ik ben het niet helemaal met je eens. Nog nooit een krasse knar van 80+ naast je gestaan bij ssen stoplicht? Er zijn er nogal die dan ook wel heel graag willen laten zien dat ze met hulp, echt wel sneller weg kunnen trekken dan jij.
Daarnaast rijden er veel altijd hard, al moet ik zeggen dat je op de Veluwe ook best vaak groepen zie die wel rustig rijden. Ze zijn minder behendig, de fiets is relatief zwaar, dus de kans op vallen is bij de groep ouderen echt wel heel erg groot. Het aantal gebroken heupen bij die groep is de laatste jaren sterk gestegen. Denk maar aan te hard op een rotonde af rijden. En die rotondes hebben vaak ook nog van die opstaande randen.
Daarnaast rijden er veel altijd hard, al moet ik zeggen dat je op de Veluwe ook best vaak groepen zie die wel rustig rijden. Ze zijn minder behendig, de fiets is relatief zwaar, dus de kans op vallen is bij de groep ouderen echt wel heel erg groot. Het aantal gebroken heupen bij die groep is de laatste jaren sterk gestegen. Denk maar aan te hard op een rotonde af rijden. En die rotondes hebben vaak ook nog van die opstaande randen.
En ook niet meer zo zwaar. Wij krijgen heel soms nog wel eens zo'n oude helm binnen in de kringloopwinkel. Jezus wat een ondingen waren dat. Je kan net zo goed een halve meloen op je hoofd gespen.Jan old skool schreef:Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik ga niet op m'n sportfietsen zonder helm. Zo lelijk zijn ze zo ook niet meer als pakweg 15 jaar terug.
Veni. Vidi. Fietsie.
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
TumTumTum schreef:En ook niet meer zo zwaar. Wij krijgen heel soms nog wel eens zo'n oude helm binnen in de kringloopwinkel. Jezus wat een ondingen waren dat. Je kan net zo goed een halve meloen op je hoofd gespen.Jan old skool schreef:Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik ga niet op m'n sportfietsen zonder helm. Zo lelijk zijn ze zo ook niet meer als pakweg 15 jaar terug.
Supergrover schreef:TumTumTum schreef:En ook niet meer zo zwaar. Wij krijgen heel soms nog wel eens zo'n oude helm binnen in de kringloopwinkel. Jezus wat een ondingen waren dat. Je kan net zo goed een halve meloen op je hoofd gespen.Jan old skool schreef:Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik ga niet op m'n sportfietsen zonder helm. Zo lelijk zijn ze zo ook niet meer als pakweg 15 jaar terug.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
U vraagt, wij draaien...TumTumTum schreef:Niet erg verantwoord, geen riempjes. Valt zo van je hoofd bij een val. Ook al niet erg aero. En het is niet te hopen dat het bij je fiets kleurt.
Aero, valt niet van je hoofd.
de E-bikes worden trouwens ook veel verkocht aan schoolgaande jeugd , en als ik me zelf even na ga , toen ik naar school ging wou ik ook altijd snel .
ik had dan wel geen stads fiets , maar een crossfiets waar ik mee naar school ging (basis school ) en later een race fiets .
over middelbaar onderwijs kan ik niet oordelen , ik zat op de Marnix Mavo op Curaçao daar
is fietsen een synoniem voor zelfmoord en heel veel lekke banden
ik had dan wel geen stads fiets , maar een crossfiets waar ik mee naar school ging (basis school ) en later een race fiets .
over middelbaar onderwijs kan ik niet oordelen , ik zat op de Marnix Mavo op Curaçao daar
is fietsen een synoniem voor zelfmoord en heel veel lekke banden