Garmin 810 Turn by turn navigatie en uploaden naar strava
Hallo allemaal,
Ik ben sinds gisteren in het bezit van een Garmin Edge 810. Ik heb een eerdere opgeslagen rit op strava als route in strava opgeslagen en daar de gpx file van geëxporteerd naar de Garmin. Dat ging op zich allemaal prima, maar ik kon het niet voor elkaar krijgen om turn by turn navigatie te krijgen. Ik zag de paarse lijn wel in beeld, maar kreeg dus geen aanwijzingen waar ik af moest slaan.
Ik kan het met wat google werk zo gauw niet vinden en ook in de instellingen is me niet duidelijk waar het aan kan liggen.
Iemand een idee hoe dit kan?
En ander probleempje is dat ik Strava gekoppeld heb aan Garmin Connect. De rit vervolgens direct via bluetooth van mn garmin naar Connect geupload, maar deze verschijnt niet in Strava.
Wat gaat daar mis?
Alvast bedankt voor de hulp
Ik ben sinds gisteren in het bezit van een Garmin Edge 810. Ik heb een eerdere opgeslagen rit op strava als route in strava opgeslagen en daar de gpx file van geëxporteerd naar de Garmin. Dat ging op zich allemaal prima, maar ik kon het niet voor elkaar krijgen om turn by turn navigatie te krijgen. Ik zag de paarse lijn wel in beeld, maar kreeg dus geen aanwijzingen waar ik af moest slaan.
Ik kan het met wat google werk zo gauw niet vinden en ook in de instellingen is me niet duidelijk waar het aan kan liggen.
Iemand een idee hoe dit kan?
En ander probleempje is dat ik Strava gekoppeld heb aan Garmin Connect. De rit vervolgens direct via bluetooth van mn garmin naar Connect geupload, maar deze verschijnt niet in Strava.
Wat gaat daar mis?
Alvast bedankt voor de hulp
Ha, grappig! Ik heb gisteren m'n eerste ritje met de 810 gedaan. Om een route te navigeren moet je de GPX importeren on Garmin Connect, en daar vervolgens een Koers van maken. Deze koers kun je vervolgens naar je 810 sturen, en dan kun je em rijden.
Garmin Connect naar Strava ging bij mij automagisch goed, hoe heb je ze gekoppeld?
Garmin Connect naar Strava ging bij mij automagisch goed, hoe heb je ze gekoppeld?
Ik heb nu inderdaad al even een koers aangemaakt in Garmin Connect. Kijken of dat werkt. Volgens mij is het ook belangrijk dat je Waypoints in je route aangeeft bij kruisingen, afritten etc. Of had jij dat niet gedaan?
Ik heb Strava gekoppeld via de Strava website: www.strava.com/upload/device
Daar heb ik voor Garmin gekozen en ingelogd met mijn Garmin Connect account. Hij geeft ook aan dat Strava en Garmin gekoppeld zijn, maar zegt dat ik een rit via Garmin Connect moet uploaden om automatisch synchroniseren te starten, terwijl er dus al een rit in Garmin Connect staat. Wat misschien wel kan zijn is dat ik de rit heb geupload naar Garmin Connect en daarna pas met Strava heb gekoppeld. Misschien herkent hij daardoor de rit nog niet en moet ik gewoon een nieuw stukje gaan rijden??
Ik heb Strava gekoppeld via de Strava website: www.strava.com/upload/device
Daar heb ik voor Garmin gekozen en ingelogd met mijn Garmin Connect account. Hij geeft ook aan dat Strava en Garmin gekoppeld zijn, maar zegt dat ik een rit via Garmin Connect moet uploaden om automatisch synchroniseren te starten, terwijl er dus al een rit in Garmin Connect staat. Wat misschien wel kan zijn is dat ik de rit heb geupload naar Garmin Connect en daarna pas met Strava heb gekoppeld. Misschien herkent hij daardoor de rit nog niet en moet ik gewoon een nieuw stukje gaan rijden??
Dat laatste klopt! Koppeling werkt niet voor activiteiten die al op Garmin Connect staan.
Achteraf synchroniseren kan eventueel handmatig voor 1 rit of door https://tapiriik.com/ te gebruiken.
Achteraf synchroniseren kan eventueel handmatig voor 1 rit of door https://tapiriik.com/ te gebruiken.
Er zijn vele manieren om turn-by-turn te krijgen maar er is maar één goede manier. Zelfs als je de "juiste" manier volgt zal het niet 100% werken maar wel 90%.
Wat is de juiste manier:
Je kunt géén online software gebruiken om je routes te tekenen (ook geen Garmin Connect), je MOET Mapsource of Basecamp gebruiken. Met behulp van de routing-tool (niet de tracking-tool!) moet je de route natekenen of overtrekken. Ik geloof dat je ook met één muisklik een track kunt converteren, maar ik dacht dat dit alleen met Basecamp kon en niet met Mapsource (kan ook andersom zijn). Afijn, vervolgens dien je op te slaan als GPX en te exporteren naar je Garmin.
Daarbij is het belangrijk dat
1. Je exact dezelfde kaart (d.w.z. zelfde "merk" + zelfde versie) op je Garmin hebt staan als die je gebruikt in Mapsource/Basecamp
2. Je instellingen in Mapsource / Basecamp (of je van hoofdwegen houdt enzo) precies gelijk staan in de Garmin
3. Je geen stukjes tekent met direct routing
4. Herberekenen uit staat op de Garmin
Wat is de juiste manier:
Je kunt géén online software gebruiken om je routes te tekenen (ook geen Garmin Connect), je MOET Mapsource of Basecamp gebruiken. Met behulp van de routing-tool (niet de tracking-tool!) moet je de route natekenen of overtrekken. Ik geloof dat je ook met één muisklik een track kunt converteren, maar ik dacht dat dit alleen met Basecamp kon en niet met Mapsource (kan ook andersom zijn). Afijn, vervolgens dien je op te slaan als GPX en te exporteren naar je Garmin.
Daarbij is het belangrijk dat
1. Je exact dezelfde kaart (d.w.z. zelfde "merk" + zelfde versie) op je Garmin hebt staan als die je gebruikt in Mapsource/Basecamp
2. Je instellingen in Mapsource / Basecamp (of je van hoofdwegen houdt enzo) precies gelijk staan in de Garmin
3. Je geen stukjes tekent met direct routing
4. Herberekenen uit staat op de Garmin
Laatst gewijzigd door havana op 29 mei 2015 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ok beiden helder. Dank voor de reacties.
Ik denk dat het Strava uploaden dan verholpen is door een nieuwe rit te rijden.
Het turn-by-turn verhaal is dus wat minder rooskleurig dan ik had gehoopt. Een route via strava of garmin connect als gpx exporteren werkt dus misschien een beetje, maar lang niet optimaal. Dan ga ik me maar eens in de Basecamp software verdiepen.
Toch vreemd dat je via Garmin Connect een 'koers' kunt tekenen, wat dus volgens jou minder goed werkt. Je zou zeggen dat, omdat het hun eigen software is, het prima moet werken.
Iemand ervaring met eigen gemaakte routes in Garmin Connect en turn-by-turn navigatie?
Ik denk dat het Strava uploaden dan verholpen is door een nieuwe rit te rijden.
Het turn-by-turn verhaal is dus wat minder rooskleurig dan ik had gehoopt. Een route via strava of garmin connect als gpx exporteren werkt dus misschien een beetje, maar lang niet optimaal. Dan ga ik me maar eens in de Basecamp software verdiepen.
Toch vreemd dat je via Garmin Connect een 'koers' kunt tekenen, wat dus volgens jou minder goed werkt. Je zou zeggen dat, omdat het hun eigen software is, het prima moet werken.
Iemand ervaring met eigen gemaakte routes in Garmin Connect en turn-by-turn navigatie?
Om te beginnen poept Garmin Connect geen GPX Route uit (bestaande uit viapunten, bedoeld voor turn-by-turn) maar een GPX Track (=lijntje, bestand bestaat simpelweg uit coördinaten dus). Beide bestanden eindigen op .GPX maar er zit een verschil tussen.
Feitelijk zet je dus een lijntje op de Garmin en geen route met aanwijzingen. Als je nu aanwijzingen op de Garmin tóch aanzet zal de Garmin proberen zelf een route te berekenen op basis van het lijntje. Maar dat gaat fout, omdat de kaartversies verschillen of omdat je lijntje bijvoorbeeld net niet op een weg loopt.
Het is volstrekt logisch dat dit problemen oplevert. Even een extreem voorbeeld: stel dat je in een online routeplanner een weggetje hebt gekozen dat de kaart op de Garmin niet kent (wat heel realistisch is), hoe kun je dan redelijkerwijs verwachten dat de Garmin een aanwijzing geeft?
Een ander voorbeeld: je tekent een rit over een weg die volgens de online routeplanner verhard is. De kaart op jouw Garmin denkt echter dat het onverhard is. Heel realistisch als je bijvoorbeeld OSM kaarten gebruikt. Nu zal de Garmin bij het berekenen van de route in de war raken en geen aanwijzing geven.
Garmin Connect is een prima routeplanner zo lang je de aanwijzingen uit hebt staan. Wat sowieso vele voordelen biedt, naar mijn mening.
Feitelijk zet je dus een lijntje op de Garmin en geen route met aanwijzingen. Als je nu aanwijzingen op de Garmin tóch aanzet zal de Garmin proberen zelf een route te berekenen op basis van het lijntje. Maar dat gaat fout, omdat de kaartversies verschillen of omdat je lijntje bijvoorbeeld net niet op een weg loopt.
Het is volstrekt logisch dat dit problemen oplevert. Even een extreem voorbeeld: stel dat je in een online routeplanner een weggetje hebt gekozen dat de kaart op de Garmin niet kent (wat heel realistisch is), hoe kun je dan redelijkerwijs verwachten dat de Garmin een aanwijzing geeft?
Een ander voorbeeld: je tekent een rit over een weg die volgens de online routeplanner verhard is. De kaart op jouw Garmin denkt echter dat het onverhard is. Heel realistisch als je bijvoorbeeld OSM kaarten gebruikt. Nu zal de Garmin bij het berekenen van de route in de war raken en geen aanwijzing geven.
Garmin Connect is een prima routeplanner zo lang je de aanwijzingen uit hebt staan. Wat sowieso vele voordelen biedt, naar mijn mening.
Laatst gewijzigd door havana op 29 mei 2015 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Ah kijk! Nu begint het duidelijker te worden.
Wat dus wel mogelijk is, is om handmatig waypoints in je track aan te brengen bij Garmin Connect.
Maar begrijp ik uit je verhaal dat als je een GPX Route hebt (ipv een GPX Track) het dus niet nodig is om handmatig waypoints te plaatsen?
Oftewel, is het in Basecamp noodzakelijk om waypoints te plaatsen, of gebeurt dit automatisch?
(Ik begin zo langzamerhand het verhaal te begrijpen, dus wees niet bang, mijn vragen zijn bijna op!)
Wat dus wel mogelijk is, is om handmatig waypoints in je track aan te brengen bij Garmin Connect.
Maar begrijp ik uit je verhaal dat als je een GPX Route hebt (ipv een GPX Track) het dus niet nodig is om handmatig waypoints te plaatsen?
Oftewel, is het in Basecamp noodzakelijk om waypoints te plaatsen, of gebeurt dit automatisch?
(Ik begin zo langzamerhand het verhaal te begrijpen, dus wees niet bang, mijn vragen zijn bijna op!)
Ik zie nu dat ik de term waypoint abusievelijk gebruikt hebt, eigenlijk had ik de term viapunt of routepunt moeten gebruiken. Ik heb dit aangepast in mijn eerdere post.
Ik hoop dat duidelijk is wat er precies gebeurt als je dit proces volgt. Als je de route naar de Garmin stuurt en deze op de Garmin opent, zal de Garmin op basis van de in de GPX aanwezige viapunten de route opnieuw berekenen. Wil je hetzelfde resultaat krijgen als in Basecamp, moet de kaart en instellingen exact gelijk staan.
Als je een route maakt in Basecamp m.b.v. de routing-tool klik je die gewoon in elkaar en klaar is kees. Werkt eigenlijk hetzelfde als via online planners. De viapunten (vereist voor turn-by-turn) zitten er automatisch in.Waypoints zijn specifieke plekken die hun eigen naam hebben gekregen, zoals 'thuis' of ' camping' (dit worden ook wel favorieten genoemd).
Routepunten ('viapunten' in het Nederlands) lijken op waypoints, maar zijn niet hetzelfde. Belangrijkste verschil is dat ze geen naam hebben en je ze ook niet afzonderlijk kunt opzoeken. Ze worden 'ingebakken' in de route. Voordeel: de routepunten tellen NIET mee bij het maximum aantal waypoints. Het toestel kent wel een maximum aantal routepunten per route, maar daar kom je niet snel aan.
Ik hoop dat duidelijk is wat er precies gebeurt als je dit proces volgt. Als je de route naar de Garmin stuurt en deze op de Garmin opent, zal de Garmin op basis van de in de GPX aanwezige viapunten de route opnieuw berekenen. Wil je hetzelfde resultaat krijgen als in Basecamp, moet de kaart en instellingen exact gelijk staan.
Laatst gewijzigd door havana op 29 mei 2015 12:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Helemaal duidelijk. Basecamp it is dus!
Wat ik uiteindelijk gewoon wil is dat ik ergens naar toe kan fietsen (waar ik nog nooit ben geweest) en geen afslag mis.. Dat moet dus gaan lukken met Basecamp!
Ik zal mijn bevindingen/problemen hier plaatsen als ik het gebruikt heb!
Dank voor al je uitleg voor nu!
Wat ik uiteindelijk gewoon wil is dat ik ergens naar toe kan fietsen (waar ik nog nooit ben geweest) en geen afslag mis.. Dat moet dus gaan lukken met Basecamp!
Ik zal mijn bevindingen/problemen hier plaatsen als ik het gebruikt heb!
Dank voor al je uitleg voor nu!
Je zult zien dat je ZELFS als je de "officiële" methode volgt de Garmin TOCH af en toe een aanwijzing zal vergeten. Het is dus alsnog nodig het kaartscherm erop te houden om het lijntje in de gaten te houden. Het is niet aan te raden een ander scherm voor je neus te zetten met allerlei datavelden. In theorie zou dat dus wel moeten kunnen, maar in de praktijk helaas niet. Slecht nieuws voor de cijferfetisjisten onder ons
Wist je trouwens al dat je in het kaartscherm ook twee datavelden kwijt kunt (bijvoorbeeld snelheid en hartslag, of iedere andere waarde)? Dat is voor mij genoeg tijdens die paar ritjes dat ik navigatie nodig heb.
Een lijntje volgen zonder aanwijzingen blijft verreweg de makkelijkste en de meest betrouwbare manier van navigeren.
uit de Garmin 800 FAQ
Wist je trouwens al dat je in het kaartscherm ook twee datavelden kwijt kunt (bijvoorbeeld snelheid en hartslag, of iedere andere waarde)? Dat is voor mij genoeg tijdens die paar ritjes dat ik navigatie nodig heb.
Een lijntje volgen zonder aanwijzingen blijft verreweg de makkelijkste en de meest betrouwbare manier van navigeren.
uit de Garmin 800 FAQ
Wat is beter, een course of een route?
Beide hebben voor- en nadelen
voordelen track/course (formaat TCX of GPX)
- vaststaande lijn; kwaliteit kaartmateriaal niet belangrijk, werkt zelfs zonder kaart
- 100% vaststaand parcours, storingsvrij
- je kunt online tools (Strava, Gpsies enz) gebruiken om te tekenen; makkelijk
- tijdens het tekenen kun je meerdere kaarten gebruiken
- je kunt op ieder punt beginnen en zelfs de rit achterstevoren rijden
nadelen track/course
- slechts twee datavelden zichtbaar
- niet handig bij lussen en dubbele stukken
- geen aanwijzingen
voordelen routes (formaat GPX)
- je kunt andere dataschermen in beeld houden > aanwijzing verschijnt vanzelf
- je krijgt aanwijzingen
- ideaal bij lussen en dubbele stukken
nadelen
- je moet iedere rit (na)tekenen in Basecamp of Mapsource > geen online tools
- je kunt maar één kaart gebruiken tijdens het tekenen en;
- dit moet exact dezelfde kaart zijn als op de Garmin staat (instellingen moeten ook gelijk zijn)
- zelfs als je je aan al deze voorwaarden houdt soms toch nog storingsgevoelig
- storingsgevoel als je halverwege begint; achterstevoren rijden kan niet
Laatst gewijzigd door havana op 29 mei 2015 12:49, 3 keer totaal gewijzigd.
- oldandslow
- Forum-lid
Weinig toe te voegen aan het verhaal van Havana, de track volgen werkt gewoon het beste. Als je toch aanwijzingen wilt kun je het programma WinGDB3 gebruiken. Allerlei conversies, ook track>route en vice versa, zijn hierbij mogelijk, en je kunt meldingen lalen geven bij scherpe bochten.Ik gebruik dit nog steeds in combinatie met Mapsource, en het werkt wat mij betreft vele malen beter dan Basecamp.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works