Performance Management in TrainingPeaks
-
- Forum-lid
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21
Zijn er ook fietsers die actief de performance management functie in Trainingpeaks gebruiken?
Ik probeer dit de laatste tijd toe te passen om een piek in fitness en vorm te bewerkstelligen in de laatste week juni (fietsweek Dolemieten). Ik heb hier voor mijn trainingen tot aan die week gepland en de stippellijnen in de PM grafiek geven aan wat er dan met ATL (roze lijn), CTL (blauw) en TSB (geel) zal gebeuren.
Nu gaat mijn mijn TSB (gele lijn) die staat voor de vorm nog behoorlijk diep de min in (- 62). Omdat ik komend weekend een lange Ardennen rit gepland heb met veel hoogtemeters.
Mijn vraag is; gaat deze TSB niet te ver en te lang in het negatieve? Met duidelijk meer rust kom ik uiteindelijk wel op een TSB rond de nul lijn wanneer ik wil pieken.
Ik probeer dit de laatste tijd toe te passen om een piek in fitness en vorm te bewerkstelligen in de laatste week juni (fietsweek Dolemieten). Ik heb hier voor mijn trainingen tot aan die week gepland en de stippellijnen in de PM grafiek geven aan wat er dan met ATL (roze lijn), CTL (blauw) en TSB (geel) zal gebeuren.
Nu gaat mijn mijn TSB (gele lijn) die staat voor de vorm nog behoorlijk diep de min in (- 62). Omdat ik komend weekend een lange Ardennen rit gepland heb met veel hoogtemeters.
Mijn vraag is; gaat deze TSB niet te ver en te lang in het negatieve? Met duidelijk meer rust kom ik uiteindelijk wel op een TSB rond de nul lijn wanneer ik wil pieken.
Ik gebruik het ook (voor de Marmotte) en volgens de persoon die mij begeleidt wordt het opletten bij -60 en is het rust bij -100.
Ik heb niet zo heel veel tijd om te trainen en doe dan relatief veel rustig duurwerk met af en toe een wedstrijdje. Ik zit meestal tussen de 0 en -20.
Wat is jou CTL?
Ik heb niet zo heel veel tijd om te trainen en doe dan relatief veel rustig duurwerk met af en toe een wedstrijdje. Ik zit meestal tussen de 0 en -20.
Wat is jou CTL?
-
- Forum-lid
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21
Kijk dat is nuttige info, dank je. Mijn CTL zit nu op 42 en volgens de planning zou deze nog naar de 52 moeten oplopen eind juni. Ik ben dit jaar begonnen met een power meter en heb geen CTL beginwaarde ingesteld dus weet niet of mijn CTL in absolute zin mijn conditie goed weergeeft. Mijn basis conditie was op zich al vrij goed voor ik ermee begon.knukkel schreef:Ik gebruik het ook (voor de Marmotte) en volgens de persoon die mij begeleidt wordt het opletten bij -60 en is het rust bij -100.
Ik heb niet zo heel veel tijd om te trainen en doe dan relatief veel rustig duurwerk met af en toe een wedstrijdje. Ik zit meestal tussen de 0 en -20.
Wat is jou CTL?
Mijn TSB zou dit weekend richting de -62 moeten gaan. De vorige laagste waarde was -52 en toen voelde ik de beentjes wel maar verder voelde ik met niet super vermoeid.
Wat versta jij onder rust bij -100 ? Is dat een dagje niet trainen of een rustige week met 50% TSS?
Ik lees dat je weinig tijd hebt. Is het dan niet zo dat je met kortere intensieve ritten een hogere TSS haalt? Of train je dan de verkeerde systemen?
Om eerlijk te zijn weet ik er (nog) niet heel veel van en plan ik m'n trainingen niet zelf, maar wilde ik gerichter gaan trainen en de effecten van de verschillende trainingen begrijpen. Daar helpt TP wel bij; ik leer een hoop nu!
Ik heb sinds Maart een Powermeter en voor die tijd werd er ook keurig een grafiek gemaakt, dus hij zal het vermogen dan wel op een of anderen manier schatten (à la Strava).
Ik denk dat er hier wel mensen zullen reageren die de modellen achter TP beter begrijpen en je vraag mbt de TSB beter kunnen beantwoorden, maar als je op -100 staat ben je overtrained en moet je zorgen dat hij weer stijgt. Als ik naar m'n eigen data kijkt lijkt het alsof de TSS hierbij een groter effect heeft dan intensiteit van een training, maar het zal ongetwijfeld de combinatie van beide zijn... Ik zou rust pakken en misschien af en toe rustig losfietsen, maar nogmaals, ik heb er niet voor gestudeerd.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook niet veel verschil kan merken of m'n TSB nu laag of hoog staat. Maar ik heb nog nooit lager dan -38 gestaan, wat op zich dus überhaupt niet zo heel laag is.
Ik heb de laatste 2 maanden veel duurtrainingen op 160W gedaan (m'n FTP zal nu iets van 260-270W zijn) met daarin nu wel allerlei blokjes (tot 300W) en af en toe kort voluit. Het idee is idd om het 'duursysteem' te trainen. Het voelt veel minder intensief dan dat ik vorig jaar deed. Toen was het altijd zo hard mogelijk rijden...
Ik doe dit om voor de Marmotte lange tijd een hoger vermogen te kunnen trappen. Wordt een interessant experiment, omdat ik nu veel individueel train en mijn wielermaten samen nog op onze 'oude' manier trainen van gewoon knallen. Op 4 Juli weten wie er gelijk heeft gehad!
Hieronder mijn grafiek. Ook interssant, Strava heeft dezelfde functionaliteit en die correleert heel aardig met TP.
Beiden geven nu een CTL van 54. Daarbij geeft TP vandaag een TSB van -17 en Strava zegt -18.
Ik heb sinds Maart een Powermeter en voor die tijd werd er ook keurig een grafiek gemaakt, dus hij zal het vermogen dan wel op een of anderen manier schatten (à la Strava).
Ik denk dat er hier wel mensen zullen reageren die de modellen achter TP beter begrijpen en je vraag mbt de TSB beter kunnen beantwoorden, maar als je op -100 staat ben je overtrained en moet je zorgen dat hij weer stijgt. Als ik naar m'n eigen data kijkt lijkt het alsof de TSS hierbij een groter effect heeft dan intensiteit van een training, maar het zal ongetwijfeld de combinatie van beide zijn... Ik zou rust pakken en misschien af en toe rustig losfietsen, maar nogmaals, ik heb er niet voor gestudeerd.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook niet veel verschil kan merken of m'n TSB nu laag of hoog staat. Maar ik heb nog nooit lager dan -38 gestaan, wat op zich dus überhaupt niet zo heel laag is.
Ik heb de laatste 2 maanden veel duurtrainingen op 160W gedaan (m'n FTP zal nu iets van 260-270W zijn) met daarin nu wel allerlei blokjes (tot 300W) en af en toe kort voluit. Het idee is idd om het 'duursysteem' te trainen. Het voelt veel minder intensief dan dat ik vorig jaar deed. Toen was het altijd zo hard mogelijk rijden...
Ik doe dit om voor de Marmotte lange tijd een hoger vermogen te kunnen trappen. Wordt een interessant experiment, omdat ik nu veel individueel train en mijn wielermaten samen nog op onze 'oude' manier trainen van gewoon knallen. Op 4 Juli weten wie er gelijk heeft gehad!
Hieronder mijn grafiek. Ook interssant, Strava heeft dezelfde functionaliteit en die correleert heel aardig met TP.
Beiden geven nu een CTL van 54. Daarbij geeft TP vandaag een TSB van -17 en Strava zegt -18.
Ik maak ook gebruik van de PMC in TP.
(afbeelding even apart openen om groter weer te geven)
Die van Golden Cheetah loopt nagenoeg gelijk met die van TP. Scheelt soms 0.1 punt ivm afrondingsverschil, maar dat mag geen naam hebben.
In december heb ik 3 weken niets gedaan ivm een vakantie in Thailand. Mijn CTL daalde toen ongeveer naar 18. Ik heb sinds oktober 2014 een PM, de PMC ben ik gewoon met de standaard waardes begonnen, dus weet niet of de CTL helemaal gelijk liep, maar die gaat na een bepaalde periode vanzelf gelijk lopen met de werkelijkheid (al blijft het wel een model). Het eerste gedeelte van de stijgende lijn is mijn bouwfase richting begin maart. Als de CTL nog erg laag is stijgt hij makkelijk. 2e week van maart heb ik 28 uren op Mallorca gemaakt. CTL steeg toen van 55 naar 78. Dat is een behoorlijke stap en moet je niet weken achter elkaar doen. TSB van -76. Ik voelde mij aan het einde van de week aardig vermoeid, maar wist ook dat ik na 1 hooguit 2 rustige weken er wel weer zou zijn. Toen daalde de CTL richting 65-70. Daarna brak een wedstrijd periode aan van begin april tot eind mei. Door veel koersen is het dan lastig om de CTL te laten stijgen. Daarom nu even een fase met iets minder wedstrijden en meer/langere trainingen, waardoor CTL weer omhoog gaat. CTL zit nu op 80.
Het valt mij op dat het steeds lastiger wordt om de CTL te laten stijgen, vooral als je gelimiteerd bent aan het aantal trainingsuren. Vooral als je een week op trainingskamp gaat, is het moeilijk om die stijgende CTL vast te houden, naast een fulltime baan heb je normaal gesproken geen tijd om 28uren in een week te maken. Ik train nu zo'n 14 uren per week en ik merk dat dat voor mij, naast een fulltime baan, wel zo'n beetje de max is.
Wat de TSB betreft presteer ik voor mijn gevoel optimaal met een TSB tussen de -5 en +5. In de wedstrijd periode is de TSB ook steeds rond de 0 lijn.
(afbeelding even apart openen om groter weer te geven)
Die van Golden Cheetah loopt nagenoeg gelijk met die van TP. Scheelt soms 0.1 punt ivm afrondingsverschil, maar dat mag geen naam hebben.
In december heb ik 3 weken niets gedaan ivm een vakantie in Thailand. Mijn CTL daalde toen ongeveer naar 18. Ik heb sinds oktober 2014 een PM, de PMC ben ik gewoon met de standaard waardes begonnen, dus weet niet of de CTL helemaal gelijk liep, maar die gaat na een bepaalde periode vanzelf gelijk lopen met de werkelijkheid (al blijft het wel een model). Het eerste gedeelte van de stijgende lijn is mijn bouwfase richting begin maart. Als de CTL nog erg laag is stijgt hij makkelijk. 2e week van maart heb ik 28 uren op Mallorca gemaakt. CTL steeg toen van 55 naar 78. Dat is een behoorlijke stap en moet je niet weken achter elkaar doen. TSB van -76. Ik voelde mij aan het einde van de week aardig vermoeid, maar wist ook dat ik na 1 hooguit 2 rustige weken er wel weer zou zijn. Toen daalde de CTL richting 65-70. Daarna brak een wedstrijd periode aan van begin april tot eind mei. Door veel koersen is het dan lastig om de CTL te laten stijgen. Daarom nu even een fase met iets minder wedstrijden en meer/langere trainingen, waardoor CTL weer omhoog gaat. CTL zit nu op 80.
Het valt mij op dat het steeds lastiger wordt om de CTL te laten stijgen, vooral als je gelimiteerd bent aan het aantal trainingsuren. Vooral als je een week op trainingskamp gaat, is het moeilijk om die stijgende CTL vast te houden, naast een fulltime baan heb je normaal gesproken geen tijd om 28uren in een week te maken. Ik train nu zo'n 14 uren per week en ik merk dat dat voor mij, naast een fulltime baan, wel zo'n beetje de max is.
Wat de TSB betreft presteer ik voor mijn gevoel optimaal met een TSB tussen de -5 en +5. In de wedstrijd periode is de TSB ook steeds rond de 0 lijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Iik heb deze functionaliteit die ook in Golden Cheetah aanwezig is wel eens vergeleken met mijn eigen ervaringen. Ik kom dan tot de conclusie dat het voor mij vooral open deuren zijn die ingetrapt worden. Aan TSS waardes (icm, uren, vermogensverdeling, enz) zie ik al wel wat ik aan trainingsarbeid heb verricht. Koerste ik te veel (zal dit jaar niet bepaald 't geval zijn), dan wordt op een gegeven moment je conditie minder. De belasting is te intensief en in bepaalde zones rij je praktisch niet.
In de bergen trainen geeft dan een omgekeerde prikkel. De hele dag op vermogens net onder het omslagpunt proberen te blijven rijden is iets wat je in Nederland niet zult doen/lukken. Die Z4 uurtjes worden door de methodes die hierachter zitten volgens mij behoorlijk gewaardeerd.
Maar als je minder weet wat je moet doen kan het wel een mooie eye opener zijn om duidelijk te maken dat je 't niet heel effectief aanpakt.
In de bergen trainen geeft dan een omgekeerde prikkel. De hele dag op vermogens net onder het omslagpunt proberen te blijven rijden is iets wat je in Nederland niet zult doen/lukken. Die Z4 uurtjes worden door de methodes die hierachter zitten volgens mij behoorlijk gewaardeerd.
Maar als je minder weet wat je moet doen kan het wel een mooie eye opener zijn om duidelijk te maken dat je 't niet heel effectief aanpakt.
Van de TP site:
- Fitness = Chronic Training Load (CTL):
Rolling average of the previous 42 days of TSS accumulation.
- Fatigue = Short term effect of training (Acute Training Load, ATL):
Rolling average of the previous 7 days of TSS accumulation
Dan:
Fitness (CTL) – Fatigue (ATL) = Form (TSB)
Oftewel, als je 42 dagen lang elke dag een training doet met een TSS van bv 70, dan zijn je CTL en ATL beide 70, en is je TSB 0
Uiteindelijk is het ook maar een getalletje...!
- Fitness = Chronic Training Load (CTL):
Rolling average of the previous 42 days of TSS accumulation.
- Fatigue = Short term effect of training (Acute Training Load, ATL):
Rolling average of the previous 7 days of TSS accumulation
Dan:
Fitness (CTL) – Fatigue (ATL) = Form (TSB)
Oftewel, als je 42 dagen lang elke dag een training doet met een TSS van bv 70, dan zijn je CTL en ATL beide 70, en is je TSB 0
Uiteindelijk is het ook maar een getalletje...!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Dat klopt niet "rolling average" staat er misschien wel maar zo wordt het niet uitgerekend, het is een exponentieel gewogen gemiddelde.
Als je de formules correct invult en elke dag exact met 70 TSS scoort en je begint met zowel CTL en ATL "0" dan duurt het bijna een jaar voordat CTL en ATL 70 hebben bereikt en TSB 0 is. Maar voor een CTL van 70 met goede TSB hoef je niet de tijd te verdoen met Vermogensmeters en PMC charts, dan moet je je naar mijn mening wat hogere doelen stellen.
Download maar eens de Excell sheet op de link hieronder, daar kun je zelf waardes invoeren en zien waar je uit komt, door variabele en hogere waardes voor TSS in te vullen en korte rustmomenten kun je je CTL zo hoog mogelijk krijgen maar dan toch met een lage TSB.
http://www.coachcox.co.uk/wp-content/up ... lanner.xls
Voor mensen zonder vermogensmeter: volgens mij kun je de "sufferscore" van Strava ook gewoon invullen in deze spreadsheet en krijg je een vergelijkbare PMC curve.
Als je de formules correct invult en elke dag exact met 70 TSS scoort en je begint met zowel CTL en ATL "0" dan duurt het bijna een jaar voordat CTL en ATL 70 hebben bereikt en TSB 0 is. Maar voor een CTL van 70 met goede TSB hoef je niet de tijd te verdoen met Vermogensmeters en PMC charts, dan moet je je naar mijn mening wat hogere doelen stellen.
Download maar eens de Excell sheet op de link hieronder, daar kun je zelf waardes invoeren en zien waar je uit komt, door variabele en hogere waardes voor TSS in te vullen en korte rustmomenten kun je je CTL zo hoog mogelijk krijgen maar dan toch met een lage TSB.
http://www.coachcox.co.uk/wp-content/up ... lanner.xls
Voor mensen zonder vermogensmeter: volgens mij kun je de "sufferscore" van Strava ook gewoon invullen in deze spreadsheet en krijg je een vergelijkbare PMC curve.
-
- Forum-lid
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01
Strava gebruikt 1 op 1 de functionaliteit van TP.knukkel schreef:Ook interessant, Strava heeft dezelfde functionaliteit en die correleert heel aardig met TP. Beiden geven nu een CTL van 54. Daarbij geeft TP vandaag een TSB van -17 en Strava zegt -18.
Ik heb gisteren mijn FTP verhoogd van 270 naar 280, nu gaat Strava (of TP) met terugwerkende kracht mijn oude ritten ook beoordelen op basis van FTP van 280W terwijl mijn FTP toen geen 280W was. Trainingsbelasting is dus ineens omlaag gegaan e.d.
Is toch vreemd?