Tolbadge Frankrijk
De vakantie komt er aan en met velen zullen we over de Franse wegen naar onze eindbestemming trekken. Ik zal niet de enige zijn met een kist en fiets op het dak. Ik speel nu met de gedachte om een tolbadge aan te schaffen. Gisteravond heb ik zitten neuzen op de site van de ANWB maar daar ging het weinig over fietsen, en meer over caravans ed. Ik begrijp dat er poortjes voor deze badge zijn met en zonder hoogtebeperking. Wie heeft hiermee al ervaring en ga ik tijd winnen wanneer ik gebruik ga maken tolbadgepoortjes zonder hoogtebeperking?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Wij hebben dat ding nu 2 jaar en het is echt perfect. Zowel op wintersport als in de zomer sta je niet te lang voor de tolpoortjes. Je kan gewoon hoge poortjes nemen of de lage als je alleen met auto reist.
We hebben het zelf meegemaakt het eerste jaar op wintersport - 20-30 minuten wachten voor het tolpoortje terwijl uiterst links het verkeer snel weg was door het T-Tag poortje. Ook met de caravan afgelopen jaar ging het vele malen sneller waarbij 10-20 minuten winst gewoon normaal is bij drukke poorten.
Nog een voordeel : je hebt geen kaartjes meer te pakken - gewoon oprijden tot de slagboom en poortje gaat open - bij de betaalpoort kan je gewoon doorrijden na de bliep en het bedrag wordt ca 1 maand na dato afgehouden van je bankrekening.
We hebben het zelf meegemaakt het eerste jaar op wintersport - 20-30 minuten wachten voor het tolpoortje terwijl uiterst links het verkeer snel weg was door het T-Tag poortje. Ook met de caravan afgelopen jaar ging het vele malen sneller waarbij 10-20 minuten winst gewoon normaal is bij drukke poorten.
Nog een voordeel : je hebt geen kaartjes meer te pakken - gewoon oprijden tot de slagboom en poortje gaat open - bij de betaalpoort kan je gewoon doorrijden na de bliep en het bedrag wordt ca 1 maand na dato afgehouden van je bankrekening.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Vorige zomer (hoogseizoen) voor het eerst gebruikt, werkt top. Over het algemeen heb je 2 opties:
- de poortjes voor alleen tol badge (helemaal links van de weg), deze zijn het snelst maar hebben een hoogte beperking van 2 meter. Werkt dus niet met een fiets op het dak. Zorg dat je tijdig links gaat rijden, anders sta je als nog in de drukte.
- poortjes waar je zowel met de tol badge als met creditcard kan betalen. Hier geen hoogte beperking, maar ook niet echt veel sneller.
Ergo, tol badge levert alleen tijdsvoordeel op als je niet te hoog bent.
- de poortjes voor alleen tol badge (helemaal links van de weg), deze zijn het snelst maar hebben een hoogte beperking van 2 meter. Werkt dus niet met een fiets op het dak. Zorg dat je tijdig links gaat rijden, anders sta je als nog in de drukte.
- poortjes waar je zowel met de tol badge als met creditcard kan betalen. Hier geen hoogte beperking, maar ook niet echt veel sneller.
Ergo, tol badge levert alleen tijdsvoordeel op als je niet te hoog bent.
leuk om dit hier te lezen, had die stroken wel es gezien maar toen niet echt aandacht gegeven.
deze zomer een 1000km over tolwegen, met 2 kids 3en5 lijkt me handig ipv te moeten staan wachten en een leuk alternatief voor een visa kaart
thx om dit aan te kaarten, weer iets niet fietsgerelateerd geleerd
deze zomer een 1000km over tolwegen, met 2 kids 3en5 lijkt me handig ipv te moeten staan wachten en een leuk alternatief voor een visa kaart
thx om dit aan te kaarten, weer iets niet fietsgerelateerd geleerd
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
Bij de poortjes waar je alleen met CC kan betalen staan ook zelden rijen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit op zaterdag reis. Meestal op zon of ma.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dat is wel aan het veranderen Havana. Na 20jr krijgen helaas meer mensen door dat die CC poortjes niet eng zijn.
Tolbadge is het nieuwe CC poortje
Tolbadge is het nieuwe CC poortje
Less is bore
Al aantal goede tips gezien voor TS. Ik rij inmiddels een jaar of 6 met een tolbadge en ik moet zeggen dat ik dat toch prefereer boven een CC. Tolbadge is toch iets sneller dan CC. Je hoeft niet te stoppen bij de automaat, kaart er in, kaart er uit, maar je stopt voor de slagboom, badge piept en je bent weer weg.
Sorteer idd zoveel mogelijk links. Zeker op de zeer populaire routes zijn er ook mogelijkheden om contant te betalen. Daar gaan de meeste toeristen naar toe en daar ontstaan ook de files. Deze zitten meestal rechts, net als de poorten voor de vrachtwagens.
En m.i. de meest bruikbare tip (van Havana), rijd op zondag en eventueel maandag. Je zit dan achter de grote massa en op zondag rijden er geen vrachtwagens in Frankrijk (een heel enkele uitzondering daargelaten). Daar is je grootste tijdwinst te halen (en de kleinste kans op files bij tolpoorten).
Sorteer idd zoveel mogelijk links. Zeker op de zeer populaire routes zijn er ook mogelijkheden om contant te betalen. Daar gaan de meeste toeristen naar toe en daar ontstaan ook de files. Deze zitten meestal rechts, net als de poorten voor de vrachtwagens.
En m.i. de meest bruikbare tip (van Havana), rijd op zondag en eventueel maandag. Je zit dan achter de grote massa en op zondag rijden er geen vrachtwagens in Frankrijk (een heel enkele uitzondering daargelaten). Daar is je grootste tijdwinst te halen (en de kleinste kans op files bij tolpoorten).
Time is on my site.
Dit geldt natuurlijk voor alle landen in de vakantie periodesSlowracer schreef: En m.i. de meest bruikbare tip (van Havana), rijd op zondag en eventueel maandag. Je zit dan achter de grote massa en op zondag rijden er geen vrachtwagens in Frankrijk (een heel enkele uitzondering daargelaten). Daar is je grootste tijdwinst te halen (en de kleinste kans op files bij tolpoorten).
Voor Italië kun je ook van die tol kastjes bestellen/huren. Is een speciale website voor, kan niet via ANWB. Scheelt ook daar heel veel tijd in de zomer.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)
Wij hebben geen tolbadge en we hebben voorlopig ook helemaal geen behoefte om er één aan te schaffen. (Terwijl we er wel wonen, dus waarschijnlijk iets vaker heen en weer gaan) Met CC gaat op zondag prima.
Ik heb nog nooit begrepen waarom de zaterdag voor de meeste plekken wisseldag is. Maar zelfs als mensen niet op zaterdag zouden hoeven te rijden, willen heel veel dat zelf toch.
Maar een fiets op je dak is wel lasting. Dan zou ik denk ik toch maar een badge aanschaffen.
Ik heb nog nooit begrepen waarom de zaterdag voor de meeste plekken wisseldag is. Maar zelfs als mensen niet op zaterdag zouden hoeven te rijden, willen heel veel dat zelf toch.
Maar een fiets op je dak is wel lasting. Dan zou ik denk ik toch maar een badge aanschaffen.
Een tolbadge?, ik neem aan dat bedoeld wordt het te scannen apparaatje van LiberT, gelijmd op je voorruit dat je identiteit vaststelt en bij uitchecken je creditcard belast. Doorscheuren is er niet bij. Veelal langzaam doorrijden en wachten tot je de biep hoort, ook al is de slagboom al omhoog en het licht op groen. Rijen? nee rijen zijn er niet.
http://www.telepeagepourtous.fr/fr/particulier
http://www.telepeagepourtous.fr/fr/particulier
- amclassic-fan
- Forum-lid HC