Hoofdvraag/luxeprobleem is als volgt is : Als je een lagere kwaliteit MTB koopt ( een 29er naast een 26er) dan dat je al hebt puur omdat deze vrijwel "gratis" is, zal je deze dan niet na 3 x fietsen in de hoek zetten en nooit meer gebruiken maar op de betere 26er blijven fietsen
Nadere uitleg:
Vanuit mijn werk mag ik meedoen met fietsplan, brutoprijzen tot (750+100werkgeverbijdrage=850€=80% (ivm 20% korting op adviesprijs) , 100%= dus 1062,50 euro adviesprijs is wat maximaal "gratis door inleveren overuren" is, bedragen erboven is direct met fietszaak afrekenen
( of daar ook 20 % korting over gaat ? Voor dit geval gaan we uit van wel )
Nu heb ik een nog goed onderhouden Redbull carbon MTB , full XT en fox FLRC80, welke mij een hogere klasse lijkt (ondanks al wat jaren oud) dan het budget wat vanuit dat fietsplan komt.
Heeft het deelnemen aan een fietsplan zin , met bijv. een alu Sensa Merano TNT Comp 29er ( slx/XT mix en veel sensa hardware) , adviesprijs 1271 bruto , dus zo'n 170 euro bijbetalen ( los de de overuuren) ?
En dan bedoel ik specifiek de verwachte lagere kwaliteit tov de MTB die ik al heb ?
Heeft weinig zin als ik na 3 x fietsen die fietsplan-fiets in de hoek zet en nooit meer gebruik
Fietsplan 29er : budgetfiets zin met luxere 26er ?
Koop je een fiets omdat je het voordelig kunt financieren of omdat je hem nodig hebt?
Vooral dat eerste, maar neem aan dat dat al duidelijk was uit mijn post ??klimmer schreef:Koop je een fiets omdat je het voordelig kunt financieren of omdat je hem nodig hebt?
Of ik deze "nodig" heb / ga gebruiken, is juist de vraag waar ik mee zit .......
Heb nog geen 29ér, maar wel al 3 26er MTB's : 1 carbon ( meestgebruikt en jongst), 1 fully voor af en toe wat spelen, en 1 alu racegeometrie als ik uurtje vol wil knallen. Daarnaast 2 racefietsen en 1 normale herenfiets)
-
- Forum-lid HC
Tsja als je echt maar zo weinig fietsen hebt, dan is een extra nooit weg.
Maar even zonder dollen, blijkbaar zoek je voor elk doeleind de ideale fiets. Nu is dus enkel de vraag, wat ben je van plan te doen met de 29er? Nu is het zwolsche bos wel ideaal om lekker te knallen met een 29er, dus die vraag lijkt mij redelijk makkelijk te beantwoorden. En als je die vraag dus hebt beantwoord, kun je ook een juiste keuze maken.
Over het kwaliteits verschil zou ik mij alleen druk maken als je op het randje gaat rijden. Bij gewoon lekker knallen over de relatief vlakke paden daar mis je de topgroep niet.
Maar even zonder dollen, blijkbaar zoek je voor elk doeleind de ideale fiets. Nu is dus enkel de vraag, wat ben je van plan te doen met de 29er? Nu is het zwolsche bos wel ideaal om lekker te knallen met een 29er, dus die vraag lijkt mij redelijk makkelijk te beantwoorden. En als je die vraag dus hebt beantwoord, kun je ook een juiste keuze maken.
Over het kwaliteits verschil zou ik mij alleen druk maken als je op het randje gaat rijden. Bij gewoon lekker knallen over de relatief vlakke paden daar mis je de topgroep niet.
We gaan het zien, morgenochtend de 29er bestellen, voor zelfde bedrag, zo'n 1000 euro ( waarvan 750 via fietsplan), kan ik kiezen uit " verse" Sensa merano tnt comp 29 ( x32 voorvork, XT achterderailleur, rest SLX, deore schijfremmen en shimanoMT35 wielset : zoals die nu op sensa site staat dus ) of in winkel staande " 2013?" sensa merano tnt PRO ( adviesprijs 1649 op kaartje, recon voorvork en full xt, op slx schijfremmen na, en met supra ma20 wielset met XT naven)
Dat " 2013?" is omdat ik helemaal geen merano TNT pro/comp met recon vork kan vinden, het is normaal de Reba bij de pro , wellicht een " special edition" ofzo, dat ga ik morgen vragen ....En dan kiezen.
Gezien dus mijn twijfel en voorkeur voor nieuwe gadgets ipv dat het gelijk ( minimaal) 2 jaar oud is met " oude" XT, en rest is ook 2 jaar oud en die fiets is als demo gebruikt ( heb er dus ook op gereden , denk ik dat ik voor de minder afgemonteerde 2015 versie ga )
En ben idd een " noordveluwe" karrespoorknaller Tuurlijk kan dat ook prima met mijn 26'er ..... Maar daarom dus ook de initiele vraagstelling / twijfel : voegt een minder afgemonteerde 29-er wel iets toe bij nog goede 26-er die beter afgemonteerd is : Maar denk dat het persoonlijk is, en we gaan het zien, anders is er altijd nog marktplaats
Dat " 2013?" is omdat ik helemaal geen merano TNT pro/comp met recon vork kan vinden, het is normaal de Reba bij de pro , wellicht een " special edition" ofzo, dat ga ik morgen vragen ....En dan kiezen.
Gezien dus mijn twijfel en voorkeur voor nieuwe gadgets ipv dat het gelijk ( minimaal) 2 jaar oud is met " oude" XT, en rest is ook 2 jaar oud en die fiets is als demo gebruikt ( heb er dus ook op gereden , denk ik dat ik voor de minder afgemonteerde 2015 versie ga )
En ben idd een " noordveluwe" karrespoorknaller Tuurlijk kan dat ook prima met mijn 26'er ..... Maar daarom dus ook de initiele vraagstelling / twijfel : voegt een minder afgemonteerde 29-er wel iets toe bij nog goede 26-er die beter afgemonteerd is : Maar denk dat het persoonlijk is, en we gaan het zien, anders is er altijd nog marktplaats