In mijn racefiets zit een vervelende tik en ik kan maar niet achterhalen waar dit vandaan komt. Het komt alleen voor als ik trap, niet als ik mijn benen stil hou. Het lijkt bovendien vaker en harder te zijn als ik achter op het 3e, 4e of 5e blad (van groot naar klein) rij.
Het volgende heb ik al geprobeerd:
- Nieuwe ketting. Dit heeft niet geholpen, maar was sowieso nodig.
- Uitwisselen achterwiel met die van mijn vriendin: het probleem verhuist mee. Het blijkt dus te zitten in het achterwiel of cassette.
- Spaken aandraaien: Er zaten een paar spaken een beetje los, deze heb ik aangedraaid.
Wat is het volgende wat ik kan proberen? Een nieuwe cassette monteren heb ik en niet de tools voor en kost natuurlijk meteen best een hoop geld. Of zou het in de wiel as zitten (lagers)?
Tik in achterwiel tijdens trappen
Snelspanner goed invetten en opnieuw monteren. Zit de cassette wel goed vast?
Bedankt voor de snelle reactie. De cassette lijkt goed vast te zitten. Zojuist mijn snelspanner er uit gehaald, ingevet en opnieuw gemonteerd. Heeft helaas niet geholpen. Snap niet wat het nog meer kan zijn. Zo veel meer zit er niet op een achterwiel...
Ik spreek uit ervaring. Paar weken terug had ik een piepend/tikkend geluid in men achterwiel. Ik dacht eerst dat mijn ketting was versleten, had het vervangen maar het getik bleef. FM hft er naar gekeken en blijkbaar had er een steentje tussen mijn cassette schade aangericht aan men body. Body vervangen en weg vervelend geluid.
Luister even naar de frequentie van de tik, is deze gelijk waardig met je trapfrequentie zit het in de richting van je cranck, heb het bij een collega gehad dat het een uitstekende kabeluiteinde van de voorderailleur.
Is de frequentie gelijk met de omloop van je wiel zit het in je body.
Is de frequentie gelijk met de omloop van je wiel zit het in je body.
Ik vermoed inderdaad mijn body. De crank kan het eigenlijk niet zijn aangezien het geluid ook in in de fiets van mijn vriendin zit als ik mijn achterwil met die van haar wissel.
Nu de keus: Nieuwe body (ultegra) + gereedschap om de cassette te verwijderen = 75 euro. Of toch naar de fietsenmaker.
Nu de keus: Nieuwe body (ultegra) + gereedschap om de cassette te verwijderen = 75 euro. Of toch naar de fietsenmaker.
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
Een nieuwe body hoeft niet per sé nodig te zijn. Volgens mij kan je de body ook wel demonteren zonder speciaal gereedschap (steeksleutels zijn vaak genoeg toch?) en schoonmaken en opnieuw palletjes oliën kan wonderen doen lijkt me. Probleem lijkt door de uitwisseltruc inderdaad in je wiel te zitten.
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
TS heeft gereedschap nodig om de cassette te verwijderen. Lijkt mij sowieso geen overbodige luxe om aan te schaffen. Verder zou ik een body nooit oliën maar invetten. Een tweede wielset is ook altijd handig.