SRAM BB30 Crank verwijderen
-
- Forum-lid
Ik probreer nu al op verschillende manieren mijn crank van een SRAM Red BB30 systeem te verwijderen. Alles zit zo ongelofelijk vast dat ik ga twijfelen of ik wel de juiste methode toepas. Er zitten voorzover ik begrepen heb twee bouten op. Een voor een 10mm imbus en eentje met 4 gaatjes. Ik heb begrepen dat ik alleen die van de 10mm imbus moeten losdraaien en dat de bout met de 4 gaatjes er alleen voor zorgt dat de crank van de as wordt getrokken. Klop dit? Ik heb de inbus sleutel al verlengd met een verwarmingsbuis voor meer moment. Tevergeefs. Nu begin ik te twijfelen of ik wel handleiding van SRAM wel goed begrijp.
Als de aanpak de goede is dan denk ik dat alles met (te) veel Loctite is vastgezet, bevestigd door de vorige eigenaar. Hoe nu verder? Er zit een carbon crank op en ik weet niet hoe warm ik deze kan stoken met de fohn zodat hopelijk de Loctite weer wat los komt. Iemand een advies?
Gr.
Marc.
Als de aanpak de goede is dan denk ik dat alles met (te) veel Loctite is vastgezet, bevestigd door de vorige eigenaar. Hoe nu verder? Er zit een carbon crank op en ik weet niet hoe warm ik deze kan stoken met de fohn zodat hopelijk de Loctite weer wat los komt. Iemand een advies?
Gr.
Marc.
@MarcieMarc welkom op het forum.
Als ik je verhaal zo lees doe je niets verkeerd , als je de inbusbout op de crank een klein stuk je los hebt geeft deze weer wat weerstand daar moet je even met wat meer kracht doorheen , uit ervaring kan ik je vertellen dat hij de eerste keer behoorlijk vast kan zitten . maar niet te bang zijn , het kan best veel hebben .
Als ik je verhaal zo lees doe je niets verkeerd , als je de inbusbout op de crank een klein stuk je los hebt geeft deze weer wat weerstand daar moet je even met wat meer kracht doorheen , uit ervaring kan ik je vertellen dat hij de eerste keer behoorlijk vast kan zitten . maar niet te bang zijn , het kan best veel hebben .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
-
- Forum-lid
Jac dank voor je antwoord. Ga maar meer kracht gebruiken.
Je kan evt een blok onder de crank leggen met een doek eronder tegen beschadiging
De inbus verlengen en vervolgens
Over de bovenbuis van je fiets hangen en veel kracht zetten
Dit werkte bij mij
Succes!
De inbus verlengen en vervolgens
Over de bovenbuis van je fiets hangen en veel kracht zetten
Dit werkte bij mij
Succes!
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
-
- Forum-lid HC
Ik heb het ook gehad bij een BB30, door de alu moer vreet het zich vast.
Daarna heb ik een momentsleutel gekocht voor dit aanhaalmoment.
Deze bout zeker niet met locktite vastzetten maar met vet.
Ik zou ook je bracket op een blok gaan zetten of tikken en hopen dat het losbreekt.
Daarna heb ik een momentsleutel gekocht voor dit aanhaalmoment.
Deze bout zeker niet met locktite vastzetten maar met vet.
Ik zou ook je bracket op een blok gaan zetten of tikken en hopen dat het losbreekt.
-
- Forum-lid
Nee ik heb hem nog niet los. Heb wel een flinke buis bij de buurman gehaald. Had een koper pijpje maar die was niet sterk genoeg;-).
Draad is gewone draad zover ik begrepen heb. Anti clockwise volgens de SRAM handleiding.
Draad is gewone draad zover ik begrepen heb. Anti clockwise volgens de SRAM handleiding.
-
- Forum-lid
Hij is los. Enorme hefboom gemaakt en met een flinke knal schot hij los. Kan idd wel wat hebben.
-
- Forum-lid
Dank voor de tips.