Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Velg vervangen fullcrum lg 5

cunces
Forum-lid

Gebruikersavatar cunces 16 jun 2015 08:59

Vorig weekend ben ik op een verhoogje gereden en is mijn relatief nieuwe fullcrum voorwiel naar de haaien. Fullcrum doet geen crash replacement en volgens de fietsenmaker is het niet meer de moeite te herstellen.

Maar nu zou ik graag eens proberen om dit zelf te repareren. Ze bolden tenslotte heel goed en was er wel tevreden van, dus vind het zonde om het aan de kant te zetten.
Heeft iemand advies om dit te doen? En weet iemand welke velg er op deze spaken past (liefst terug een brede +-27mm)? Volgens de website moet dit een velg zijn met 6.5mm diameter gaatjes (http://i.imgur.com/oOgYjiN.png), klopt dit?
foto's: http://imgur.com/16hwzlM

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 16 jun 2015 11:37

Wat is je bedoeling precies? Wil je met een niet originele velg proberen er een goed bruikbaar en betrouwbaar wiel van te maken? Dat zal, voorzichtig gezegd, op zijn minst 'erg lastig' worden. Je hebt dan een geschikte
18-gaats velg nodig, andere spaken dan er nu in je wiel zitten (denk ik) en dan moet je er vervolgens nog een goed wiel van zien te maken. Volgens mij kun je beter het internet af struinen naar een nieuw Fulcrum Racing 5 LG voorwiel. Overigens, die 6,5 mm heeft betrekking op het ventielgat en dat is dus niets bijzonders ;).
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 16 jun 2015 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 jun 2015 12:07

Ik zou gewoon een nieuwe set kopen. Een losse velg, nieuwe spaken (de oude hebben toch een klap gehad) en of het resultaat dan goed gaat worden? Ik kan prima wielen bouwen die doorgaans 40k goed blijven maar Fullcrum en Campa wielen ben ik echt wel onder de indruk van hoe die gespaakt zijn. Dat ze goed bollen klopt maar als jet het zelf gaat doen kom je - zonder ervaring in het bouwen van 10tallen sets - niet op dat resultaat. Bij lange na niet.

Nieuwe set halen. Desnoods verkoop je het achterwiel als dat budgettair beter uitkomt. Maar je het ook als reserve wegzetten want volgens mij sneuvelen er meer achter dan voorwielen? kan het ook gebruiken voor een klimcassette en hoef je alleen een wiel te wisselen

materialist
Forum-lid

materialist 16 jun 2015 12:39

Losse Fulcrum velgen zijn zware onbuigzame hoepels waarschijnlijk dat ze daarom met 18 spaken toe kunnen. Ik kan niet bedenken wat je hiermee kunt vergelijken. Jammer maar je kunt beter een nieuw voorwiel kopen.

cm punk
Forum-lid

cm punk 16 jun 2015 15:24

Iets soortgelijks scoren op marktplaats.
Wil je zelf wielen vlechten maak dan een 32/36 wiel 3x gekruist (2over 3e onderdoor gekruist )

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 16 jun 2015 17:20

Of je verkoopt het achterwiel van een nieuwe set; gaat relatief makkelijk, i.v.m. Tacx en omdat achterwielen kwetsbaarder zijn dan voorwielen.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 16 jun 2015 21:30

Gastheerg schreef:................. maar Fullcrum en Campa wielen ben ik echt wel onder de indruk van hoe die gespaakt zijn. Dat ze goed bollen klopt maar als jet het zelf gaat doen kom je - zonder ervaring in het bouwen van 10tallen sets - niet op dat resultaat. Bij lange na niet.
Kan je dat uitleggen; heb je het nu over het ontwerp, de gebruikte materialen, of over het spaakwerk zelf. Ik heb zelf al wat campa wielen hersteld en was alvast niet onder de indruk van het spaakspanningsdiagramma (nochtans nieuwe wielen) noch van het ontwerp.

Plaats reactie