Knieprobleem bij een beginner
Hoi allemaal,
ik ben nieuw hier, dus eerst even kort wie ik ben.
Wim is de naam, momenteel 33 jaar oud, woonachtig in Utrecht.
Ik ben sinds een paar maanden aan het fietsen, maar ik kom telkens in de problemen met mijn rechter knie.
Na een kilometertje of 20, begint het aan de linker kant van de rechter knie te irriteren. Als ik daar dan mee door fiets, heb ik de dagen erna last met fietsen en traplopen.
Het vreemde (of juist niet) is dat wanneer ik met mijn hardloopschoenen ga fietsen (en dus niet vast zit) ik geen last krijg. Het lijkt dus in de afstelling van de schoen op het pedaal (SPD) te zitten.
Ik begrijp dat het lastig is om met deze beperkte info en zonder dat je mij op mijn fiets ziet hier iets over te zeggen, maar misschien kunnen jullie me een beetje op weg helpen.
Oja, 28 juni staat de toerversie van Utrecht (75KM) op het programma, en die wil ik graag pijnvrij volbrengen.
Thanks alvast voor het meedenken!
ik ben nieuw hier, dus eerst even kort wie ik ben.
Wim is de naam, momenteel 33 jaar oud, woonachtig in Utrecht.
Ik ben sinds een paar maanden aan het fietsen, maar ik kom telkens in de problemen met mijn rechter knie.
Na een kilometertje of 20, begint het aan de linker kant van de rechter knie te irriteren. Als ik daar dan mee door fiets, heb ik de dagen erna last met fietsen en traplopen.
Het vreemde (of juist niet) is dat wanneer ik met mijn hardloopschoenen ga fietsen (en dus niet vast zit) ik geen last krijg. Het lijkt dus in de afstelling van de schoen op het pedaal (SPD) te zitten.
Ik begrijp dat het lastig is om met deze beperkte info en zonder dat je mij op mijn fiets ziet hier iets over te zeggen, maar misschien kunnen jullie me een beetje op weg helpen.
Oja, 28 juni staat de toerversie van Utrecht (75KM) op het programma, en die wil ik graag pijnvrij volbrengen.
Thanks alvast voor het meedenken!
Kwestie van juiste zadelhoogte en stand van de plaatjes. Eveneens kan een gebrek aan speling voor problemen zorgen.
Met de door jou verstrekte informatie (of dus eigenlijk het ontbreken daarvan) is er weinig zinnigs over te zeggen.
Met de door jou verstrekte informatie (of dus eigenlijk het ontbreken daarvan) is er weinig zinnigs over te zeggen.
Een slechte positie van de plaatjes lijkt de meest voor de hand liggende oorzaak. Zonder klikschoenen maak jij een natuurlijke beweging en eens ingeklikt word dit belemmert.
Zo moet ik links mijn plaatje een tikje scheef zetten zodat mijn enkel iets naar buiten wijst, zet ik mijn plaatje gewoon rechtdoor dan krijg ik gegarandeerd last. Het gaat hier over millimeters hé. Kijk eens hoe je je voeten zet wanneer deze niet ingeklikt zijn.
Zo moet ik links mijn plaatje een tikje scheef zetten zodat mijn enkel iets naar buiten wijst, zet ik mijn plaatje gewoon rechtdoor dan krijg ik gegarandeerd last. Het gaat hier over millimeters hé. Kijk eens hoe je je voeten zet wanneer deze niet ingeklikt zijn.
Thanks voor jullie reacties so far! Ik ga er mee aan de slag.
Voordat ik gisteren op pad ging voor een tochtje van 55 km heb ik de speling in het rechter pedaal al op maximaal gezet. Veel bewegingsvrijheid dus die voet. Toch kreeg ik weer last. Ik vroeg me af of het ook zou kunnen komen door de afstand tussen de voeten: ik bedoel, als de as van de trapper langer zou zijn, dan kan ik met voet verder naar buiten verplaatsen. Is het mogelijk om de trapper in z'n geheel naar buiten te verplaatsen? En zo ja: is dat verstandig?
Voordat ik gisteren op pad ging voor een tochtje van 55 km heb ik de speling in het rechter pedaal al op maximaal gezet. Veel bewegingsvrijheid dus die voet. Toch kreeg ik weer last. Ik vroeg me af of het ook zou kunnen komen door de afstand tussen de voeten: ik bedoel, als de as van de trapper langer zou zijn, dan kan ik met voet verder naar buiten verplaatsen. Is het mogelijk om de trapper in z'n geheel naar buiten te verplaatsen? En zo ja: is dat verstandig?
Ik zou in eerste instantie met de reactie van NoChain aan de slag gaan. De positie van de klik-plaatjes hebben veel invloed op de stand van de voet en daardoor de stand van de knie ten opzichte van het pedaal. Ik kan ook uit ervaring vertellen dat een paar mm met mijn voet naar binnen gericht het verschil is tussen pijn en geen pijn.
Dus ga ontspannen staan en kijk naar de stand van je voeten en probeer je plaatjes zo onder de schoen te plaatsen dat je op de fiets dezelfde (voet) houding krijgt. Controleer daarnaast ook of de plaatjes niet te ver naar voor of achter zitten. Mocht je hier huiverig voor zijn: een goede fietsspeciaalzaak zou je hierbij ook kunnen helpen, of je zou een SMA kunnen benaderen (doen medisch onderzoek waarbij fietspositie ook tot de mogelijkheden behoort).
Succes
Dus ga ontspannen staan en kijk naar de stand van je voeten en probeer je plaatjes zo onder de schoen te plaatsen dat je op de fiets dezelfde (voet) houding krijgt. Controleer daarnaast ook of de plaatjes niet te ver naar voor of achter zitten. Mocht je hier huiverig voor zijn: een goede fietsspeciaalzaak zou je hierbij ook kunnen helpen, of je zou een SMA kunnen benaderen (doen medisch onderzoek waarbij fietspositie ook tot de mogelijkheden behoort).
Succes
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Probleem van SPD is dat er heel weinig aan in te stellen is. Bij de andere systemen kun je het plaatjes zelf wat naar binnen of naar buiten zetten, waardoor de positie van de voet t.o.v. het pedaal verandert. Bij SPD is dat heel minimaal.
Probeer eens de plaatjes zo vast te zetten dat je de schoen kan bewegen t.o.v de plaatjes, ga een stukje fietsen en beweeg je voet lichtjes tot dat jij het gevoel dat je schoen lekker zit.
Bal van de voet ongeveer gelijk aan as van pedaal.
Stop bij een muur schoenen aan pedaal laten zitten en uittrekken zonder dat je schoen verplaatst.
Fiets op de kop zetten rond het plaatje aftekenen schoen uit klikken en plaatje vastzetten.
Bal van de voet ongeveer gelijk aan as van pedaal.
Stop bij een muur schoenen aan pedaal laten zitten en uittrekken zonder dat je schoen verplaatst.
Fiets op de kop zetten rond het plaatje aftekenen schoen uit klikken en plaatje vastzetten.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Doen wat NoChain zegt. Een beetje pielen: een paar mm verschuiven. Uitproberen op de fiets. Wordt het beter of slechter. Weer een beetje pielen: nog een keer een paar mm verschuiven. Weer uitproberen. (Repeat).
Als niets helpt, zoek dan een professional die je helpt bij je houding en je afstelling.
Op 28 juni lekker met platte pedalen rijden.
Als niets helpt, zoek dan een professional die je helpt bij je houding en je afstelling.
Op 28 juni lekker met platte pedalen rijden.
Nogmaals dank allemaal voor de tips! Ga er zeker wat mee doen.
Erg fijn dat jullie de moeite nemen om te reageren, zeker omdat er al veel soortgelijke topics (maar toch niet exact zoals die van mij ) zijn. Zo blijven/worden beginners zoals ik gemotiveerd om door te gaan, en niet te stoppen bij de eerste tegenslag.
28 juni op platte pedalen vind ik geen slecht plan, en het idee van Nijkie vind ik ook goed!
Mocht dat allemaal niet helpen, dan wordt het toch de prof die mij van raad en advies mag gaan voorzien.
Erg fijn dat jullie de moeite nemen om te reageren, zeker omdat er al veel soortgelijke topics (maar toch niet exact zoals die van mij ) zijn. Zo blijven/worden beginners zoals ik gemotiveerd om door te gaan, en niet te stoppen bij de eerste tegenslag.
28 juni op platte pedalen vind ik geen slecht plan, en het idee van Nijkie vind ik ook goed!
Mocht dat allemaal niet helpen, dan wordt het toch de prof die mij van raad en advies mag gaan voorzien.
Neem aan het plaatje iets los heb gezet en niet je pedaalJorisee schreef:Mijn rechter knie staaiit iets naar binnen en doordat de cleat SPD exact mooi recht zat liet hij mijn knie rechtr bewegingen maken. Dat was mijn knie niet gewend en zorgde voor pijn. Nu ik de pedalen los heb gezet gaat alles goed
Maar zet je plaatje maar goed vast voordat je er bij minimale inspanning uit klapt met je schoen.
Of met uit klikken je plaatje meedraait en met fiets en al op de grond lig.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
Bij mij is het nooit gelukt om met SPD zonder knieklachten te rijden. Speedplay zero gemonteerd met maximale float instelling en nooit last meer gehad.