Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Water in frame

bartvelobart
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46

bartvelobart 16 jun 2015 10:48

Deze zaterdag reed ik les trois ballons, in de gietende regen met momenten.
Eens thuisgekomen pakte ik mijn fiets vast en hoorde ik water klutsen vanbinnen in mijn frame ter hoogte van de liggende buizen achteraan.

Ik krijg het water er heel moeilijk uit, op zijn kop houden en schudden, dan loopt er wat uit. Bij mijn fietsenmaker hebben ze dit nog nooit gehad en konden ze me ook niet meteen iets aanraden om dit te voorkomen in de toekomst.

Tips om 1. het water eruit te krijgen en 2. dit te voorkomen?


PS: ik heb een cube agree gtc race model 2015.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 jun 2015 10:52

Gaatje in bracket boren? (vroegah hadden veel fietsen standaard een afwateringsgaatje meen ik)
Zadelpen eruit en fiets op de kop?

@2: alleen bij droog weer fietsen! :-D
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 16 jun 2015 11:05

Meestal is er al een gaatje geboord in je frame: om het begeleidingsplaatje van de kabel met een schroef vast te zetten. Je kan dit schroefje in de lengterichting uitboren en dan heb je een ontwatering/ontlucht-gat.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 16 jun 2015 14:35

Beetje isostar poeder in je frame, paar keer schudden en een rietje erin. Hoef je ook geen bidons meer mee.

cm punk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 nov 2013 20:29

cm punk 16 jun 2015 15:44

Het kan ook zijn dat onderin het gaatje verstopt zit met vuil ,lagervet etc.
Dat water is niet goed voor je bracket lagers controleer die ook even.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 16 jun 2015 19:45

bartvelobart schreef: Bij mijn fietsenmaker hebben ze dit nog nooit gehad en konden ze me ook niet meteen iets aanraden om dit te voorkomen in de toekomst.

Tips om 1. het water eruit te krijgen en 2. dit te voorkomen?
Zoekt u maar een andere fietsenmaker..... Als ze zo iets simpels al niet kunnen oplossen.
En de oplossing is zéér simpel, boor een gaatje van een 3mm in het laagste punt van je
frame, dus onderkant braquet op een plaatske waar je makkelijk aan kan....

bartvelobart
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46

bartvelobart 16 jun 2015 20:02

Ok, merci. Ik heb hem vandaag wel 100 keer op de kop gedraaid, scheef houden naar links en dan naar rechts en beetje bij beetje liep het eruit. Via het gaatje onderaan dat de kabels begeleidt liep er niets uit.

Dat van die lagers ga ik zeker in het oog houden. Ik zou ze best er eens uithalen maar daar heb ik het materiaal niet voor.

Even anti-reclame maken: het is de fietsketen Fiets! in Gent. Leuke winkel maar zeer zwakke service. Ook qua communicatie. Een echte afrader!!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 16 jun 2015 20:20

bartvelobart schreef:Ok, merci. Ik heb hem vandaag wel 100 keer op de kop gedraaid, scheef houden naar links en dan naar rechts en beetje bij beetje liep het eruit. Via het gaatje onderaan dat de kabels begeleidt liep er niets uit.

Dat van die lagers ga ik zeker in het oog houden. Ik zou ze best er eens uithalen maar daar heb ik het materiaal niet voor.

Even anti-reclame maken: het is de fietsketen Fiets! in Gent. Leuke winkel maar zeer zwakke service. Ook qua communicatie. Een echte afrader!!
Het water zal er wel uit lopen na het gaatje te boren.
En Fiets! tja een winkelketen..... je kan er geluk mee hebben en het kan tegenvallen.
En wat je braquetlagers betreft, crankstel er af, rollementjes open doen en indien je in de regen fiets 3 maandelijks en anders 6 maandelijks smeren.

Plaats reactie