Ik ben Daan, 27 jaar, woon in Tilburg en heb net mijn eerste 1000 km erop zitten op deze fiets:

Deze fiets bevalt opzich prima, maar wil ook nog wat zelf bouwen voor in de stad.
Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een geschikt frame. Ik weet dat ik framemaat 60 wil voor mijn singlespeed (voor de oplettende kijker, niet 58 zoals mijn racefiets). Ik had laatst een giant racefiets gekocht als donor maar kwam erachter dat er toch geen horizontale dropouts op zaten, ook al leek dat wel zo. Verkoper zei ook dat het zo was, maar toch maar terug gebracht...
Nu is mijn eerste vraag eigenlijk, kun je ook een tourfiets variant gebruiken als basis voor je singlespeed? Bijvoorbeeld de gazelle tour de france zag ik al langskomen op deze site. Is een dergelijk frame qua afmetingen hetzelfde als een raceframe? (zet dan natuurlijk wel racefiets onderdelen erop).
En mijn tweede vraag, het lijkt mij het fijnste om een wiel met terugtraprem te kopen en vooraan een handrem te monteren. Nou las ik een paar keer dat je frame krom kan trekken door een achteruittraprem omdat een raceframe daar niet voor bedoeld is. Is dit inderdaad bij alle frame's zo? Of zijn er bepaalde do's en don't in het monteren van deze soort remmen op bepaalde frames (welke frames zijn sterker dan de andere?)
En nog een laatste vraag eigenlijk. Ik koop het liefste een gazelle,batavus o.i.d. niet Frans omdat ik lees dat de franse frames vaak afwijkende maten hebben. Is dit bij alle franse merken zo? En ook in de jaren 90 frames? Of alleen jaren 80 en ouder? Zijn er nog meer merken/types frames die juist wel of niet geschikt zijn? Hoor het graag! Wil toch wel een goed frame gaan kopen binnenkort! Alvast bedankt.
Gr. Daan