Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Glycogeen voorraad / energie verbruik tijdens sporten...?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 26 jun 2015 23:15

Ik probeer te berekenen wat de ideale hoeveelheid voeding (Gels, Repen en Sportdrank) is wat ik moet meenemen tijdens een cyclo. Ik kan de maximale inname per uur vrij makkelijk vinden maar loop eigenlijk stuk op wat ik onlline kan vinden betreffende maximale glycogeen voorraad die je in het lichaam kan hebben voordat je start. En hoeveel je nu eigenlijk per uur verbruikt, ik vind vanalles maar kan de getallen niet goed met elkaar rijmen.

Ik lees bv dat de Glycogeen voorraad 500 a 1000 gram kan zijn (erg grote marge truowens) en dat dit dan 2000 a 3000 kCal betekend (geen lineair verband blijkbaar)

Ergens anders vind ik dat je maximaal 25kCal per km tijdens klimmen verbruikt en rond de 10 bij rustig rijden op vlakke. (dan zou je in zoiets als de Maratona nauwelijks hoeven te eten)
Ergens anders lees ik dat je 2000 kCal verbruikt als je 60 a 90 minuten sport a 80% (dat zou betekenen 80km klimmen in 90 minuten ... lijkt me knap)

Weet iemand een bron waar iets betrouwbaardere richtlijnen zijn te vinden?
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9056
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 jun 2015 11:20

1,5 uur heb je in het lichaam daarna 60-90 gr koolhydraten per uur.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 27 jun 2015 22:02

Het is in theorie uit te rekenen, maar het gaat niet om 1 Kcal of 1 gram.

Belangrijk is dat je niet teveel binnenkrijgt want dan wordt je zwaarder door te sporten. Door combinaties van koolhydraten kun je hele grote hoeveelheden opnemen, maar zoveel heb je niet nodig.

Nijkie geeft aan dat je 60-90 gram kunt innemen, dit moet 30-60 gram per uur zijn. 1-1,5 snack per uur. Probeer ook eens te variëren met je voeding en niet alleen "sportvoeding" te nemen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 27 jun 2015 22:22

Ik heb het puur over de voeding tijdens de cyclo zelf, ik wil gewoon een schema opstellen waarbij ik niet te veel eet maar zeker niet te weinig in de 8 a 9 uur dat die cyclo duurt.
Afbeelding

iceskater77
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21

iceskater77 29 jun 2015 11:58

Voor mij werkt het om snelle en langzame koolhydraten afwisselend in te nemen. Het is vooral zelf aanvoelen wat je lichaam nodig heeft. Dat doe je in trainingen die de inspanning van een cyclo simuleren. Bij mij werkt combi van havermout-fruitrepen, banaan en dextro druivensuiker tabletten met een isotone sportdrank (met extra zout) prima. Maar sportmaatjes die hetzelfde ritje rijden doen het weer compleet anders. Het is denk ik dus heel individueel en je moet het vooral uitproberen. Mijn devies is sowieso om altijd te blijven eten (min 1x per half uur), direct vanaf de start.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 29 jun 2015 13:10

Hoe ik het ook bereken; je kunt niet genoeg eten om een hele tocht aan hoge inspanning te rijden.
Het aantal snelle kCal wat je kan bij eten is beperkt tijdens de tocht en je voorraad raakt dan gewoon op na iets van 2.5 a 3 uur (er van uitgaande dat je 90 minuten met je "0" voorraad kan doen en direct begint bij te eten.
Dit verklaart mij dan ook direct waarom ik een club tocht van 135km veel makkelijker verteer dan een solo tocht van 135 km .... het is de koffie pauze waar mijn Glycogeen voorraad enigszins hersteld wat het verschil maakt. Wat dus niet te moet worden uitgelegd als moeheid in de benen maar het komt door opraken snelle energievoorraad.

Dus bij een Cyclo lijkt het erop dat ik eigenlijk niets anders doen dan maar maximaal te eten en er voor te zorgen dat ik in tussendoor, bv in afdalingen voldoende tijd bij lager hartslagen spendeer om weer iets van reserves in te kunnen bouwen.
Als je echter de getallen echt zou weten dan zou je dus een hartslag zone moeten kunnen vinden waarbij je inname en verbruik van suikers in balans is of zodanig negatief is dat je het gedurende de lengte van een geplande rit kun uitzingen zonder droog te komen staan. Of anders een maximale percentage van de tijd die je in een hogere zone mag spenderen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9056
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 jun 2015 13:17

Je maakt het jezelf te moeilijk voor mijn gevoel,kijk een artikel in fiets Maart 2014 er op na.
Ik zelf gebruik maltodextrine in de bidon en heb zakjes bij me + repen langzame koolhydraten en eventueel gel voor snelle koolhydraten en zorgen dat je onder je omslagpunt blijft tijdens de cyclo want anders ga je opraken en helpt eten en drinken ook niet meer
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 29 jun 2015 13:40

Zo moeilijk vind ik dat niet, interessant vind ik het wel anders hield ik me wel aan de vuistregels. Als ik precies weet hoe en waarom iets in elkaar zit dan hou ik me ook makkelijker aan de resulterende adviezen. (ik neem standaard nooit iets voor lief aan, dat zit eenmaal in mijn persoonlijkheid)

Zo heb ik lang zitten zoeken wat je nu precies bereikt met (het door Alan vaak aangemoedigde) in lage hartslag zones trainen. En toen ik dacht dat ik dat begreep ben ik het ook meer gaan doen en het helpt.

In volgende (oude) link vond ik ook wel interessante uitleg: http://www.chemischefeitelijkheden.nl/U ... tdrank.pdf (Met name waarom vochtverlies lijdt tot prestatie verlies) met name hoofdstuk 2.3 en 3 maken mij duidelijk waarom ik meer en eerder moet drinken.
Afbeelding

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 29 jun 2015 14:54

In een koffiepauze zul je maar heel beperkt herstellen tenzij je een complete maaltijd eet. Met een complete maaltijd bedoel ik de hoeveelheid van een warme maaltijd bijvoorbeeld aardappelen groente en vlees.

Heb jij wel eens een echte hongerklop gehad? Dat je compleet geparkeerd staat en 15km/uur met de wind mee nog te hard is?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9056
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 jun 2015 15:00

Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

iceskater77
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21

iceskater77 29 jun 2015 15:20

Grote maaltijden, ook tijdens koffiepauze, zou ik ten alle tijden afraden. Je lichaam heeft dan plots heel veel energie nodig voor de spijsvertering en die gaat niet meer naar je benen. Vorige week zelf nog ondervonden toen ik tussen de klim van de Mortirolo en de Gavia een te groot broodje had genomen :-)

Verder idd een hartslagzone rijden waarbij je spijsvertering nog redelijk grote volumes vast voedsel kan verwerken. Er zijn hier volgens mij echt geen vaste gulden regels voor en het is voor iedereen verschillend.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 29 jun 2015 15:21

Alan: hier in de buurt wonende heb je wellicht al eens Rijstevlaai in Banneux gegeten (daar zitten meer calorien in dan in mijn gemiddelde avondmaaltijd).... en als je daar dan een uur zit dan herstel je inderdaad beperkt maar blijkbaar net genoeg om een uurtje meer te rijden.

Ik heb tijdens een lange fietstocht nog nooit een hongerklop gehad maar wel last van maagkrampen, maagklotsen en uitdroging, vandaar dat ik op zoek ben naar het maximum wat nog toegevoegde waarde heeft. Daarnaast heb ik tijdens die paar echte lange cyclo's op het laatst ook wel een extreme reductie van het vermogen wat ik kan trappen gezien.
Afbeelding

Plaats reactie