Het "post je fixed gear/single speed" topic
Hoi iedereen!
Ik heb laatst een oude wielrenfiets gekocht, en wil deze nu gaan ombouwen tot fixie
Ben alleen aan het twijfelen of ik hem zal verven, of deze kleur laat. Vind hem zo namelijk ook erg mooi.. Wat zouden jullie veranderen aan deze fiets?
Ik zat zelf te denken aan helemaal zwart met witte banden met hoge witte velg..
Of deze kleur met wit zadel en wit stuurlint.. maar de banden dan?
Groetjes Lisa ( ja ik ben een chick (: )
Ik heb laatst een oude wielrenfiets gekocht, en wil deze nu gaan ombouwen tot fixie
Ben alleen aan het twijfelen of ik hem zal verven, of deze kleur laat. Vind hem zo namelijk ook erg mooi.. Wat zouden jullie veranderen aan deze fiets?
Ik zat zelf te denken aan helemaal zwart met witte banden met hoge witte velg..
Of deze kleur met wit zadel en wit stuurlint.. maar de banden dan?
Groetjes Lisa ( ja ik ben een chick (: )
Hey Lisa.
Leuke fiets om een mooi project mee te beginnen. Ik zou persoonlijk de kleur zo houden als het is en het frame goed schoon maken. Ik geef zelf altijd de voorkeur om de fiets zijn klassiek uiterlijk te laten behouden. Ik zou gaan voor zilveren velgen met zwarte banden en bruin zadel en stuurlint. Daarnaast ben ik niet zo'n van fan van wit, omdat het zou gaan vies wordt na een paar keer gebruik. Uiteindelijk is het jou fiets en jij moet erop fietsen met plezier.
Ik zou je wel aanraden om de stuurpen te vervangen door een lager exemplaar.
Leuke fiets om een mooi project mee te beginnen. Ik zou persoonlijk de kleur zo houden als het is en het frame goed schoon maken. Ik geef zelf altijd de voorkeur om de fiets zijn klassiek uiterlijk te laten behouden. Ik zou gaan voor zilveren velgen met zwarte banden en bruin zadel en stuurlint. Daarnaast ben ik niet zo'n van fan van wit, omdat het zou gaan vies wordt na een paar keer gebruik. Uiteindelijk is het jou fiets en jij moet erop fietsen met plezier.
Ik zou je wel aanraden om de stuurpen te vervangen door een lager exemplaar.
twee kapotte fietsen thuis, en bestolen die beide om te bouwen tot single speed fiets. Oude raleigh flyer en een kapotte oma fiets. Wielen van de oma fiets geverfd, op het raleigh frame gezet en andere banden onder gezet. Merkte wel dat de wielen eigenlijk te breed waren, maar het past net nu er dunner setje banden onder zit. Zal zeker niet de meest soepel lopende single speed zijn, maar hopelijk gaat hij lang mee zonder veel onderhoud enige probleem blijft de ketting, komende tijd maar eens kijken voor een halve schakel ketting.
prachtige fiets
Mijn Gazelle Race uit 1967.
oud beestje, ooit op bestelling gemaakt van Columbus.
ergens in de jaren 70 door Gazelle van nieuwe lak en nieuwe stickers voorzien (helaas).
Zo stond het frame op MP, maar niemand wilde het kopen.
Met wat oud en nieuw spul opgebouwd.
Oversteken vd landsgrens is vaak reden voor een foto.
Schwalbe marathon bandjes waren een noodgreep, maar bevallen prima, dus die laat ik voorlopig zitten.
Beetje valsspelen mag toch wel ? Niet fixed en ook geen singlespeed...
De Sram Automatix naaf had een nieuw veertje nodig om het schakelmoment tussen 1 en 2 bij een hogere snelheid te leggen.
Dat lukte niet met het originele veertje, dus van een gitaarsnaar #18 een nieuw veertje gemaakt, nu schakelt de naaf bij 27kmh naar de 2e versnelling.
Bij het huidige verzet is dat bij traptempo 100. Zou net iets eerder mogen, dus het veertje moet nog wat worden aangepast. later...
Iemand een idee hoe ik de voorvork gecontroleerd een paar mm terug kan buigen zonder brander ?
Vork is origineel, maar wel gewoon van Reynolds.
[edit] Inmiddels begrepen dat deze stand vd vorkpoten niet ongebruikelijk is.
De vorkkroon lijkt een kleine offset naar achteren te hebben, maar alles is recht, dus we laten het maar zo...[/edit]
Nog goede ideeën hoe ik de lak (en het chroom) kan conserveren in de huidige toestand ?
[edit] Ik heb Owatrol als tip gekregen, ga ik eens proberen. [/edit]
oud beestje, ooit op bestelling gemaakt van Columbus.
ergens in de jaren 70 door Gazelle van nieuwe lak en nieuwe stickers voorzien (helaas).
Zo stond het frame op MP, maar niemand wilde het kopen.
Met wat oud en nieuw spul opgebouwd.
Oversteken vd landsgrens is vaak reden voor een foto.
Schwalbe marathon bandjes waren een noodgreep, maar bevallen prima, dus die laat ik voorlopig zitten.
Beetje valsspelen mag toch wel ? Niet fixed en ook geen singlespeed...
De Sram Automatix naaf had een nieuw veertje nodig om het schakelmoment tussen 1 en 2 bij een hogere snelheid te leggen.
Dat lukte niet met het originele veertje, dus van een gitaarsnaar #18 een nieuw veertje gemaakt, nu schakelt de naaf bij 27kmh naar de 2e versnelling.
Bij het huidige verzet is dat bij traptempo 100. Zou net iets eerder mogen, dus het veertje moet nog wat worden aangepast. later...
Iemand een idee hoe ik de voorvork gecontroleerd een paar mm terug kan buigen zonder brander ?
Vork is origineel, maar wel gewoon van Reynolds.
[edit] Inmiddels begrepen dat deze stand vd vorkpoten niet ongebruikelijk is.
De vorkkroon lijkt een kleine offset naar achteren te hebben, maar alles is recht, dus we laten het maar zo...[/edit]
Nog goede ideeën hoe ik de lak (en het chroom) kan conserveren in de huidige toestand ?
[edit] Ik heb Owatrol als tip gekregen, ga ik eens proberen. [/edit]
Mijn commuter/werkpaard:
Kona Paddy Wagon singlespeed met onverwoestbare aandrijflijn:
- Surly stalen 42t kettingblad
- White Industries 16t freewheel
28mm banden.
Crud Roadracer MK2 spatborden.
Tubus Fly Evo bagagedrager.
Ortlieb Back Roller Classic fietstassen.
Kona Paddy Wagon singlespeed met onverwoestbare aandrijflijn:
- Surly stalen 42t kettingblad
- White Industries 16t freewheel
28mm banden.
Crud Roadracer MK2 spatborden.
Tubus Fly Evo bagagedrager.
Ortlieb Back Roller Classic fietstassen.