Navigatie vs phone
Ik heb zelf een Iphone 3gs. Met de navigatie apps die nog te installeren zijn op IOS 6 heb ik een batterijduur van 2 uur of zo.
Ik heb de garmin 810 een hoop voorbij zien komen, maar vraag mij af hoe lang een modernere telefoon goede navagatie apps kan draaien.
Mjn telefoon is goed, ik kan hier mee bellen, sms'en, en kan offline maps bekijken. Maar tijdens het fietsen is deze niet meer voldoende dankzij de accu.
Wat ik mij dus afvraag is of ik een modernere telefoon moet aanschaffen of een dedicated navigatie apparaat. Ik wil als ik hier geld in moet stoppen wel minimaal 6 uur kunnen fietsen met scherm aan, wat nu niet mogelijk is.
Is de Garmin 810 de beste optie of zijn er soortgelijke ervaringen mogelijk met een modernere smartphone?
Ik heb de garmin 810 een hoop voorbij zien komen, maar vraag mij af hoe lang een modernere telefoon goede navagatie apps kan draaien.
Mjn telefoon is goed, ik kan hier mee bellen, sms'en, en kan offline maps bekijken. Maar tijdens het fietsen is deze niet meer voldoende dankzij de accu.
Wat ik mij dus afvraag is of ik een modernere telefoon moet aanschaffen of een dedicated navigatie apparaat. Ik wil als ik hier geld in moet stoppen wel minimaal 6 uur kunnen fietsen met scherm aan, wat nu niet mogelijk is.
Is de Garmin 810 de beste optie of zijn er soortgelijke ervaringen mogelijk met een modernere smartphone?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik zou persoonlijk voor een garmin gaan (5x0, 800, 810, 1000), een sigma rox 10 (zonder kaart, met kruimelspoor), of iets meer budget voor een brighton oid.
Dat is makkelijker bevestigen op een fiets.
Dat is minder kwetsbaar dan een (hele dure) telefoon.
Is vaak wat compacter op je stuur.
En je houdt je telefoon beschikbaar (batterij) voor noodgevallen.
Mocht je wel voor de telefoon optie willen gaan.. er zijn wel losse batterypacks te krijgen, zodat je een stuk langer door kunt fietsen. Wellicht is dat, icm je huidige telefoon, wel de voordeligste optie. Maar ook wel enigszins de omslachtige optie ... want je moet zo'n pack dan maar weer ergens vastmaken aan je stuur of frame oid.
Dat is makkelijker bevestigen op een fiets.
Dat is minder kwetsbaar dan een (hele dure) telefoon.
Is vaak wat compacter op je stuur.
En je houdt je telefoon beschikbaar (batterij) voor noodgevallen.
Mocht je wel voor de telefoon optie willen gaan.. er zijn wel losse batterypacks te krijgen, zodat je een stuk langer door kunt fietsen. Wellicht is dat, icm je huidige telefoon, wel de voordeligste optie. Maar ook wel enigszins de omslachtige optie ... want je moet zo'n pack dan maar weer ergens vastmaken aan je stuur of frame oid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik het geprobeerd een oude Samsung Galaxy S4 als navigatie te gebruiken (met een extra externe batterij, die aan de S4 is vastgeklikt). Echter is in de zon totaal niet af te lezen. Ook niet met een anti glare folie over het schermpje. Waardeloos ! (maar misschien zijn de modernere smartphone's, wat dat betreft, wel een stuk beter).
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
feit of mening? Ik denk dat TS die overweging echt zelf moet maken.geertjeb schreef:Het ziet er ook nog eens niet uit op je stuur.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het ziet er niet uit, de batterijduur is waardeloos, de afleesbaarheid is slecht en de boel kan niet tegen regen of je moet een (lelijke!) hoes gaan monteren.
- FaustoCoppi
- Forum-lid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 18 mei 2015 22:03
Alsof een Garmin niet oerlelijk is. Wel praktisch daarentegen.
Oneens met de meeste reacties tot nu toe. Heb jaren met de 705 gereden, nu een jaar met de 800 en sinds kort in het bezit van een Sony Xperia Z1 Compact. Daarmee aan het experimenteren met Osmand (heeft offline maps) en mijn eerste indruk is dat dat by far de beste optie is voor navigatie (in vergelijking met 705 en 800). Ding kun je ook gewoon koppelen met ANT+-sensoren, dus ik moet nog even de goede registratieapp vinden (IpBike) en een mooie houder fabrieken en dan gaat de 800 waarschijnlijk naar het museum.
Tot vorig jaar ongeveer kon je in Google Maps je eigen ritten importeren en deze op een offline kaart zetten zodat je geen dataverbinding nodig had en de navigatie gebruiken door middel van een oortje en gesproken woord. De telefoon in je achterzak en je volgt de gesproken navigatie want aflezen vanaf het scherm is bijna niet zichtbaar. Nu is je eigen ritten inladen niet meer mogelijk en je kaart kan ook niet meer offline worden gezet, blijft nog wel de optie navigatie door middel van een oortje alleen heb je dan niet zoveel invloed over welke wegen je wordt gestuurd. Osmand blijkt het zelfde te kunnen als Google Maps toen, alleen heb ik dit nooit goed kunnen uitproberen.
Ondanks dat ik toen voor de optie van de phone had gekozen gaat mijn voorkeur nu toch uit naar een Garmin o.i.d.
Ondanks dat ik toen voor de optie van de phone had gekozen gaat mijn voorkeur nu toch uit naar een Garmin o.i.d.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless