Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Cube SL Road

bwerter
Forum-lid

bwerter 23 jun 2015 12:17

http://www.cube.eu/nl/bikes/tour/sl-roa ... -red-2015/

Zou ik deze fiets met een andere set banden ook als mountainbike kunnen gebruiken?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jun 2015 12:36

Moet volgens mij perfect kunnen.

Ik heb eens een winter met een soortgelijke fiets (was een GaryFisher ) door allerlei blubbertoestanden gereden.
Ging gewoon goed.

Geen idee welke naven in de wielen gebruikt zijn want dat zou i het veld wel iets sneller kunnen slijten dan wielen met echte MTB naven.
En op de verharde stukken rij je met deze fiets gewoon beter dan met een vergelijkbare MTB :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 23 jun 2015 13:09

+1, met de aantekening dat afdalingen dan wel rustig genomen moeten worden. De geometrie van de SL serie (en de carbon vork) is hierop niet berekend. Nadeel is dat de liggende achtervork slechts 42mm brede (en hoge) banden toelaat.

jeroentune
Forum-lid

jeroentune 06 jul 2015 15:50

Een echt MTB frame met een MTB carbon vaste vork moet met jouw wensen geen enkel probleem hebben.
Daar kun je een setje strandbanden in zetten met 4 bar lucht en je bent op een heel eind !

Jeroen

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 06 jul 2015 16:26

Strandbanden met 4 bar erin???? Dan snijdt je dwars door het zand heen. Met strandbanden en rijdend op los zand zou ik nooit over de 2 Bar gaan. Op de weg niet eens meer dan 2.5 Bar met mijn Supermoto's 2.35 Inch.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 06 jul 2015 17:10

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Je kan deze ‘sportieve toerfiets’ best voorzien van iets dikkere banden met noppen, maar dat maakt het natuurlijk nog geen MTB. Is natuurlijk ook mede afhankelijk hoe ruim je de term MTB neemt. Bij een “echte” MTB (dus voor technisch offroad rijden in de bergen) komt toch wel wat meer kijken: geometrie, juiste versnellingen, bredere banden, belastbaarheid, etc. Als Nederlandse ‘boscrosser’ zal je er nog wel mee uit de voeten kunnen.
Als je beide wilt doen met 1 fiets kan je inderdaad beter een echte MTB als basis nemen met een extra setje snelle banden /wielen voor op de weg erbij (zoals hierboven voorgesteld, maar dan inderdaad niet persee op 4 Bar).

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 06 jul 2015 19:35

En balhoofdhoek van 72° voor maat 56 maakt dat het redelijk nerveus stuurt. Zie het als een flatbar cyclocrosser.

Wat kan is een 29" (vaste) vork met grotere inbouwhoogte monteren. Dat maakt de balhoofdhoek minder steil en ja kan een brede band voor monteren. Dat achter geen echte brede band kan, zoals al gezegd, is een minpunt. Maar met 2.1" of 2.25" voor kan je dan best nog wel aardig raggen.

Het verzet kan je zo laten. Met sterke benen kan je met 34 x 11-32 heel veel rijden. De 50 zal je zeer weinig gebruiken.

Plaats reactie