Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

herstel en training na intensieve week fietsen

Roland Keeris
Forum-lid

Gebruikersavatar Roland Keeris 07 jul 2015 13:52

Ik heb 2wk geleden een meerdaagse tocht in de Alpen gefietst 580km en 14000hm in 6 dagen.
Het is erg goed gegaan, nu wil ik over 3wk 3x de Mont Ventoux gaan beklimmen op 1 dag, nu vraag ik me af moet ik nu rustig aan doen na zo'n intensieve week?
Vorige week heb ik wel wat rustig aan gedaan 2x 1.5uur op lage hartslag en afgelopen zondag wat intensiever 2.5uur, ik ben altijd bang dat als ik te weinig doe het ten kosten gaat van mijn conditie.
Normaal train ik 3x in de week zo'n 250km.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jul 2015 13:59

Je conditie gaat pas significant minder worden na 2 weken inactiviteit (mits je goed getraind bent maar dat ben je denk ik wel).

Een rustweek (d.w.z. helemaal niet fietsen) is op zichzelf helemaal geen gek idee omdat je lichaam dan echt volledig kan herstellen. Het monitoren van je ochtendpols kan een hulpmiddel zijn.

Verder zou ik, al dan niet met behulp van een hartslagmeter, ook vooral naar je lichaam luisteren. Als je tijdens het inrijden al merkt dat de hartslag moeilijk omhoog wil dan is dat een teken dat je lijf nog vermoeid is. Heel intensief trainen is dan niet verstandig.

Sowieso moet je niet verwachten dat je de komende 3 weken nog veel sterker kunt worden. "Bijhouden" is dus genoeg. Als het goed is is het werk al gedaan, zeker met zo'n brute tocht (chapeau) achter de rug. 3x Ventoux dan niet veel problemen opleveren, al denk ik dat de hitte je grootste tegenstander wordt.

Ik doe over een week of wat een poging...

Roland Keeris
Forum-lid

Gebruikersavatar Roland Keeris 07 jul 2015 14:05

Mijn conditie is idd goed en dat wil ik de komende weken nog graag zo houden ik ben 1 keer overtraind geweest en dat wil ik zien te voorkomen daarom mijn vraag
thx voor je reactie, ik zal idd mijn vinger aan de pols houden normaal zit ik tussen de 45-50/min

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 07 jul 2015 14:33

Ben zelf net terug van de transAlp (7 dgn, bijna 20000 hm, 900 km).
Ik doe het deze week in ieder geval rustig aan (1 of 2 keer woon werk, rustig kort avondritje).

Op zich is je timing niet verkeerd. Een taperperiode van 1 tot 3 weken is eigenlijk zelfs perfect. Als je jezelf niet over de kop hebt gefietst, dan is de kans groot dat je tijdens je Ventoux avontuur op je piek zit. Eigenlijk kun je in de periode daar naartoe volstaan met korte trainingen, met af en toe een intensief stuk (maar de meeste sporters vinden minder trainen het moeilijkste dat er is!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Roland Keeris
Forum-lid

Gebruikersavatar Roland Keeris 07 jul 2015 14:37

Zo das ook niet verkeerd, nee ik heb me zeker niet over de kop gefietst ik denk idd 2 korte trainingen door de week en in het weekend rustige duurtraining van een uurtje of 5.

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 09 jul 2015 13:22

Zonder nu direct het topic van Roland Keeris te willen vervuilen, maar zelf ook aardig te kampen met de gevolgen van Giro di Kika. Intensieve 6 dagen met bijna 1.000 km / 16.500 hm en 41 uur fietstijd.
Afgelopen zaterdag terug gekomen en zelfs 's avond nog naar feestje, geen centje pijn of vermoeidheid.
Zondag de bedoeling om met de racefiets mijn achtergelaten auto op te pikken, maar op huis/tuin/keuken fiets de 10 km nog net kunnen rijden (beetje overdreven) maar zo moe als een hond.
In feite in planning om deze week rustig aan 2 uurtjes max. op de racefiets te doen, maar tot nu toe niet verder gekomen dan 2 maal daags 12 km woon/werk op de stadsfiets en ingehaald worden door bejaarden (zonder e-bike) of scholieren.
Zie er nu bij wijze van spreke tegen op om de confrontatie met de racefiets weer aan te gaan, maar misschien ook mentale kwestie na zo'n mooie/zware week en dan de normale draad weer op te pakken.
Herkenbaar?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Roland Keeris
Forum-lid

Gebruikersavatar Roland Keeris 09 jul 2015 13:35

Het is idd voor ons recreanten een behoorlijke inspanning en ik begin dat nu pas te realiseren.
Nu bijna 1.5wk na dato begin ik me weer de oude te voelen.
Het is echt goed (ligt er aan hoe je je voelt) rust te nemen na zo'n week en een goed voedingspatroon.
Gewoon woon/werk verkeer zou wel goed zijn, ook tussen de oren moet het goed zitten als je geen zin hebt niet op de racefiets stappen, daarom heb ik ook afgelopen zondag de Mtb genomen voor de afwisseling.
Ik begin nu na dat ik hier de vraag gesteld had me te realiseren dat mijn lichaam vermoeider is/was dan ik dacht, zo ook tussen de oren.

Plaats reactie