Dag allemaal,
een tijdje geleden heb ik besloten om een nieuwe fiets te gaan kopen.
Mijn budget voor een nieuwe fiets is € 3000 euro. Voor dat geld wil ik graag:
- een wat aerodynamisch gevormd frame.
- Shimano ultegra di2
- Het liefst wat "stevige" velgen (55-60mm)
Nu heb ik veel fietsen vergeleken en uiteindelijk ben ik bij de Giant propel advanced 0 ltd 2015 blijven hangen. Ik vind dit een mooie fiets die op de velgen na, alles heeft wat ik wens.
Hetgeen ik alleen niet zeker over ben, is of het XL-frame toereikend is voor mij. XL staat gelijk aan framemaat 59.5.
Ik ben 1,95 lang, weeg een goede 110 kg en mijn binnenbeen-lengte is 92 cm.
Ik heb weinig kaas gegeten van geometrie e.d, maar ik zit het liefst wat gestrekt op de fiets. Ik houd er daarentegen niet van om de hele tijd heel ver voorover gebogen te moeten zitten.
Op dit moment rijd ik op een Wilier triestina evasion competition met framemaat 60. Op deze fiets heb ik altijd met plezier gereden.
Concreet is mijn vraag dus: Kan ik met mijn postuur op een Giant propel XL (59.5)?
Groet,
Joop.
Ps. mochten jullie nog meer fietsen weten die voldoen aan mijn eisen, dan ben ik daar ook natuurlijk ook erg benieuwd naar. Wellicht heb ik nog fietsen over het hoofd gezien.
Giant Propel advanced 0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
De maat is al goed (gezien je eisen), een L zit extreem op het randje en je komt veel te diep te zitten met binnenbeenlengte.
Hoge velgen hebbe weinig of niets te maken met sterkte en 55-60 mm i.c.m. enige wielset is eigenlijk een slechte keus. Ik zou zeggen: goede handgespaakte set totdat je 10 kg of meer kwijt bent.
3000 Euro voor aero, di2 en hoge velgen is een krap budget, met een non aero (Caad10, giant advanced o.i.d. koop je stijvere frames en heb je meteen meer keuze)
Hoge velgen hebbe weinig of niets te maken met sterkte en 55-60 mm i.c.m. enige wielset is eigenlijk een slechte keus. Ik zou zeggen: goede handgespaakte set totdat je 10 kg of meer kwijt bent.
3000 Euro voor aero, di2 en hoge velgen is een krap budget, met een non aero (Caad10, giant advanced o.i.d. koop je stijvere frames en heb je meteen meer keuze)
Dank voor je reactie.
Ik bedoelde met "stevig" eigenlijk gewoon dikke wielen. Niet het gewicht dat ze kunnen dragen. Ik rijd nu op easton wielen en heb zojuist gelezen dat deze inderdaad handgespaakt zijn.
Wellicht is het dan een idee om deze velgen nog een tijdje mee te nemen, om in de toekomst een wat dikkere set van easton o.i.d. aan te schaffen.
Velgen zijn vrij gemakkelijk(??) te vervangen, een frame of de afmontage niet.
Waarom is een 60 mm i.c.m. enige wielset eigenlijk een slechte keuze?
Alvast bedankt to zover.
Ik bedoelde met "stevig" eigenlijk gewoon dikke wielen. Niet het gewicht dat ze kunnen dragen. Ik rijd nu op easton wielen en heb zojuist gelezen dat deze inderdaad handgespaakt zijn.
Wellicht is het dan een idee om deze velgen nog een tijdje mee te nemen, om in de toekomst een wat dikkere set van easton o.i.d. aan te schaffen.
Velgen zijn vrij gemakkelijk(??) te vervangen, een frame of de afmontage niet.
Waarom is een 60 mm i.c.m. enige wielset eigenlijk een slechte keuze?
Alvast bedankt to zover.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Omdat je dan je fiets bij relatief weinig wind al thuis kan laten.
goede "dikke" wielen kosten gewoon behoorlijk wat geld en met jouw budget moet je een afweging maken of je dat wilt.
Verder is er met de Propel weinig mis al zou ik hem niet voor je heuvels nemen (of je moet een bedrag van ca. 3-400 euro voor een setje fourier remmen reserveren om de remkracht te vergroten.
Easton en zeffbouw? dan zijn ze opnieuw opgebouwd want afgezien van de doorgaans wat matige kwailteit (stijfheid/achternaaf) heeft easton enkel systeemwielen.
goede "dikke" wielen kosten gewoon behoorlijk wat geld en met jouw budget moet je een afweging maken of je dat wilt.
Verder is er met de Propel weinig mis al zou ik hem niet voor je heuvels nemen (of je moet een bedrag van ca. 3-400 euro voor een setje fourier remmen reserveren om de remkracht te vergroten.
Easton en zeffbouw? dan zijn ze opnieuw opgebouwd want afgezien van de doorgaans wat matige kwailteit (stijfheid/achternaaf) heeft easton enkel systeemwielen.
Oke, duidelijk!
Het zou dus een goede investering zijn om mijn budget iets te verruimen en een goede set (handgespaakte) velgen te kopen. Dit hoeven dan niet per se "dikke" te zijn, dat komt dan later wel.
Ik heb inderdaad gelezen dat de remmen van de propel matig zijn, maar begreep ook dat de remmen van de nieuwe lichting iets beter zijn. Ik heb voor nu nog niet de intentie om echt bergen te gaan beklimmen, maar wellicht in de toekomst goed om rekening mee te houden.
Ik ben 3 jaar geleden begonnen met 156.2 kg en de easton velgen hebben mij echt fantastisch gehouden. Blijkbaar heb ik het dan getroffen qua kwaliteit..! Ook over de wilier niets dan lof overigens, het is jammer dat de wilier cento uno air wat boven budget is haha..!
Het zou dus een goede investering zijn om mijn budget iets te verruimen en een goede set (handgespaakte) velgen te kopen. Dit hoeven dan niet per se "dikke" te zijn, dat komt dan later wel.
Ik heb inderdaad gelezen dat de remmen van de propel matig zijn, maar begreep ook dat de remmen van de nieuwe lichting iets beter zijn. Ik heb voor nu nog niet de intentie om echt bergen te gaan beklimmen, maar wellicht in de toekomst goed om rekening mee te houden.
Ik ben 3 jaar geleden begonnen met 156.2 kg en de easton velgen hebben mij echt fantastisch gehouden. Blijkbaar heb ik het dan getroffen qua kwaliteit..! Ook over de wilier niets dan lof overigens, het is jammer dat de wilier cento uno air wat boven budget is haha..!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Die remmen zijn stukken beter en je kunt er een alp mee af al halen ze niet het nivo van een DA of Ultegra rem.
156 i.c.m. een racefiets is voor het meeste materiaal op of over het randje dus respect als het het goed gehouden heeft (al sloop je met veel vermogen veel meer maar dat komt pas na veel trainen en dan daalt het gewicht weer).
Ik zou een net sejte wielen 36/36 met ultegra of DT naven en goede alu velgen bij Zoran of Wheeltech halen al gok ik dat een Fulcrum 3 of racing quattro (iets hoger) ook weinig problemen gaat geven.
156 i.c.m. een racefiets is voor het meeste materiaal op of over het randje dus respect als het het goed gehouden heeft (al sloop je met veel vermogen veel meer maar dat komt pas na veel trainen en dan daalt het gewicht weer).
Ik zou een net sejte wielen 36/36 met ultegra of DT naven en goede alu velgen bij Zoran of Wheeltech halen al gok ik dat een Fulcrum 3 of racing quattro (iets hoger) ook weinig problemen gaat geven.