Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano 5800 50/34 naar 50/39

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 08 jul 2015 16:28

Is het mogelijk om van een Shimano 5800 compact (50/34) de 34 probleemloos te vervangen door een 39? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 jul 2015 16:44

Ja, dat is mogelijk
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 08 jul 2015 19:45

Kleine kamttekening: de vorm van de kettingbladen is wel op elkaar afgestemd, dwz dat de binnenzijdevan het grote blad schuin loopt zodat de kettingbij het afschakelen 'vanzelf' op het kleine blad valt. Als je een groter binnenblad monteert dan werkt dit niet meer perfect en kan de ketting dus net ernaast vallen met als gevolg minder soepel/haperig schakelen

Edit: geld voor de nieuwe generatie 4armige Shimano crankstellen (5800/6800/9000)
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 09 jul 2015 12:48

Bedankt voor jullie reacties. Om schakelproblemen te voorkomen kan ik dus beter 50/34 vervangen door 53/39?

jantjuh
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 13 mei 2011 14:34

jantjuh 09 jul 2015 13:40

Nou, het moet ook niet overdreven worden. Mijn vriendin heeft 50/39 erop liggen en een 34 voor het buitenland, maar ze heeft echt geen problemen met schakelen. Ik zou liever 50/39 hebben dan 53/39, want dan moet je ook met je voorderailleur aan de slag als je lichtere verschellingen wilt monteren.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16464
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jul 2015 14:06

Kan gewoon probleemloos hoor.
Dat is een van de redenen waarom ze de steekcirkel voor de gewone crankstellen ook op 110BCD, van de compact crankstellen) gebracht hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27989
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jul 2015 14:29

Kan gewoon wel zelfde merk pakken.

lange_666
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 aug 2008 00:37

lange_666 09 jul 2015 16:22

bigfloor schreef:Kleine kamttekening: de vorm van de kettingbladen is wel op elkaar afgestemd, dwz dat de binnenzijdevan het grote blad schuin loopt zodat de kettingbij het afschakelen 'vanzelf' op het kleine blad valt. Als je een groter binnenblad monteert dan werkt dit niet meer perfect en kan de ketting dus net ernaast vallen met als gevolg minder soepel/haperig schakelen

Edit: geld voor de nieuwe generatie 4armige Shimano crankstellen (5800/6800/9000)
Ik hier nog niks van ondervonden en mijn 34 is vervangen door een 39. Werkt perfect, is er nog nooit naast gevallen en heeft zelfs nog geen enkele keer gehapert.

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 09 jul 2015 17:43

Bij mij werkt t ook feilloos.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 09 jul 2015 22:33

havana schreef:Kan gewoon wel zelfde merk pakken.
Voorheen was je nog dezelfde mening toegedaan als ik, andere ervaring opgedaan ?

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 5#p1006360
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27989
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jul 2015 06:32

Bij 11v komt het kennelijk preciezer. Bij 10v kun je gewoon merken mixen.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 jul 2015 14:01

Daar ben ik het weer niet mee eens. Fietsmaatje heeft zijn ultegra 6700 10 spd crankstel naar de knoppen geholpen doordat de ketting tussen het grote en het kleine 39 blad viel (ipv de standaard 34). Nota bene afgesteld en gemonteerd door de fietsenmaker. Het ging lange tijd aardig goed... maar het moment kwam toch.

Dat van die schuine kanten op het grote blad is wel met name bij shimano. Bij andere merken is dat minder specifiek vormgegeven en zal het minder problematisch zijn. Bij shimano kan het wel degelijk voor problemen zorgen zoals hier boven beschreven. Dan kan het idd helpen om in ieder geval het grote blad van een ander, minder specifiek vormgegeven, merk te nemen.

Ik meen juist dat het bij de 5800 11 spd weer wat makkelijker zou moeten gaan omdat ze daar van shimano uit ook standaard al een 36 optie hebben ipv alleen een 34. Maar hier geen praktijkervaring mee.

Plaats reactie