Ik heb een vrij (erg) oude racefiets, het schakelen gaat handmatig op de buis van het frame. Maar dat vind ik niet zo erg.
Na 3 aanrijdinkjes waarbij vooral mijn voorwiel flink te verduren heeft gehad wil ik graag de wielen vervangen. Ook omdat er in het achterwiel een kleine slag zit. Ik heb echter maar een versnelling of 6 dus moderne wielen gaan niet passen. Dat is nog los van of het met schakelen werkt. Ik ben dus bang dat ik, als ik nieuwe wielen wil een (bijna) nieuwe fiets moet kopen. Of weet iemand misschien een plek waar ze nog oude wielen hebben, of is er een andere oplossing?
'Oude' wielen nog ergens nieuw te vinden?
-
- Forum-lid
Welkom. Los van het aanbod van gebruikte wielen op Marktplaats, zijn er vast andere opties. Zo zou je jouw huidige naven kunnen gebruiken om nieuwe wielen te laten spaken. Als velg kun je dan bijvoorbeeld Mavic Open Pro kiezen, maar er zijn tig andere velgen verkrijgbaar.
-
- Forum-lid
Opties zat.
Met maar 6 versnellingen is het mogelijk zonder index (geen klikjes met standen bij het schakelen)?
Dan kun je elk modern wiel monteren, een 8 speed cassette er op ( hoger aantal zou ik niet doen met frictieshifters en 8 speed tandwielen kosten minder tan een tientje), derailleur afstellen en fietsen maar. Als t tegenzit zou je frame een tikje uitgebogen moeten, maar waarschijnlijk krijg je een modern wiel er wel zo in.
Met maar 6 versnellingen is het mogelijk zonder index (geen klikjes met standen bij het schakelen)?
Dan kun je elk modern wiel monteren, een 8 speed cassette er op ( hoger aantal zou ik niet doen met frictieshifters en 8 speed tandwielen kosten minder tan een tientje), derailleur afstellen en fietsen maar. Als t tegenzit zou je frame een tikje uitgebogen moeten, maar waarschijnlijk krijg je een modern wiel er wel zo in.
-
- Forum-lid
Ik maakte meer inderdaad vooral zorgen dat het wiel niet zou passen, maar dat zou met een 8 speed dus geen probleem moeten zijn? Schakelen is traploos, dus daar zie ik ook geen problemen. Verder zie ik vaak bij wielen shimano of campagnolo. Is dit alleen relevant voor de bijhorende tandwielen?
Bedankt voor de antwoorden zo ver. Ik neem aan dat ik er verstandig aan doe er dan ook een nieuwe ketting op te leggen?
Bedankt voor de antwoorden zo ver. Ik neem aan dat ik er verstandig aan doe er dan ook een nieuwe ketting op te leggen?
@liegebeest is vaak optimistisch.Mooie eigenschap,...., meestal.
De feiten. Een modern wiel heeft een uitvalmaat van 130mm. Oude frames 120 en 126mm. 126mm is uit te buigen.
Laatst had ik een Gazelle hier en die had met 6v ook 130mm. Het zou zomaar kunnen.
Shimano en Campagnolo hanteren een andere passing van de cassette op de body van de naaf en tevens een andere spacing tussen de tandwielen. Dit laatste speelt geen rol, omdat je zonder index schakelt. Shimano en SRAM zijn op deze punten uitwisselbaar.
Uiteraard nieuwe gewone derailleurketting (t/m 8v).

De feiten. Een modern wiel heeft een uitvalmaat van 130mm. Oude frames 120 en 126mm. 126mm is uit te buigen.
Laatst had ik een Gazelle hier en die had met 6v ook 130mm. Het zou zomaar kunnen.
Shimano en Campagnolo hanteren een andere passing van de cassette op de body van de naaf en tevens een andere spacing tussen de tandwielen. Dit laatste speelt geen rol, omdat je zonder index schakelt. Shimano en SRAM zijn op deze punten uitwisselbaar.
Uiteraard nieuwe gewone derailleurketting (t/m 8v).
-
- Forum-lid
Meteen is weten dus, voor de zekerheid, die maat is van de binnenkant van waar het wiel tussen geklemd is?
De 130mm geldt voor zo goed als alle wielen die je nu nieuw koopt. Ik heb het er nog niet expliciet bij zien staan namelijk.
Verder neig ik naar Campagnolo omdat mijn versnellingen daar ook van zijn. Echter zag ik daarvoor bij een webshop alleen 9 speed en geen 8 speed voor Campagnolo, ik neem aan dat daar ook kan.
Bedankt voor de info tot nu toe.
De 130mm geldt voor zo goed als alle wielen die je nu nieuw koopt. Ik heb het er nog niet expliciet bij zien staan namelijk.
Verder neig ik naar Campagnolo omdat mijn versnellingen daar ook van zijn. Echter zag ik daarvoor bij een webshop alleen 9 speed en geen 8 speed voor Campagnolo, ik neem aan dat daar ook kan.
Bedankt voor de info tot nu toe.
Uitvalmaat is maat waar achterwiel tussen geklemd is. Mtb en hybrides hebben 135mm. Racefietsen met schijfremmen gaan ook naar 135mm. Met buiscommandeurs met frictie is de merknaam net zo belangrijk als de letters op de onderdelen. Je kunt alles combineren. Campagnolo 8v cassettes zijn nog te vinden, maar niet overal, dat is meer dan 20j geleden. Campa wielen kunnen ook 10v en 11v cassettes aan. Campa cassettes en sluitringen zijn prijzig.
Laatst gewijzigd door klimmer op 19 jul 2015 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Indien Shimano en een verdikking rechts van het midden van de naaf (tussen de flenzen), dan is het een cassettenaaf.
6v cassettes hebben vaak Uniglide standaard, ook nog in varianten. Daar heb je weinig aan. Cassettes onverkrijgbaar, of je moet zelf gaan vijlen.
6v cassettes hebben vaak Uniglide standaard, ook nog in varianten. Daar heb je weinig aan. Cassettes onverkrijgbaar, of je moet zelf gaan vijlen.
-
- Forum-lid
Het was inderdaad 126 mm en er zit wel wat speling op, het is een stalen frame. Op zich is de ruimte tussen de 4de en 5de versnelling nu aan de grote kant, lekker ronddraaien kan soms net niet op een van de twee, dus dan is 8 of 9 versnellingen wel fijner. Moet ik alleen nog bedenken of ik veel waarde hecht dat er zoveel mogelijk Campagnolo op de fiets staat..