Carbon clinchers uit China vragen
Als het goed is heb je ook reserve spaken gekregen, die moeten dezelfde lengte hebben als diegene die zijn gemonteerd en kan je dus de lengte daarvan nameten. Verder weet ik alleen niet hoe je kan zien dat de spaken aan de DS-zijde volledig zijn ingedraaid omdat de nippels meer spoed aan kunnen dan aan de buitenkant is te zien. Het mooiste is als de laatste spoed van de draad zich binnen de nippel bevindt. Enfin, als de spaken op spanning staan - opgave fabrikant - is er niets aan de hand, toch.?TDK schreef:Gisteren zijn de wielen geleverd. Ik moest 100,23 euro bijbetalen, de geschatte waarde bij de douane was iets van 335 euro dacht ik.
De wielen zien er goed uit en zijn volgens de afgesproken specificaties opgebouwd. Bij het nader bekijken, bleken de nipples aan de DS van het achterwiel vrijwel volledig ingedraaid. Te lange spaken gebruikt? Kleine slag in het voorwiel en alle spaken vol op spanning.
Heb een mailtje gestuurd, met de vraag hoe ze dit willen compenseren.
Vwb de slag in het voorwiel weet ik niet hoeveel mm o.i.d. je daarmee bedoelt omdat er altijd door de fabrikant een tolerantie wordt opgegeven van enkele tienden van millimeters voor de hoogte slag en idem voor een zijwaartse slag.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
@ Orlok:
Dat nader bekijken moet je niet zo letterlijk nemen: bij het nalopen van de wielen bleken de spaken aan de DS niet verder op te spannen om er de kleine ongerechtigheden uit te draaien, m,a.w. volledig aangedraaid (of ik moet iets over het hoofd zien, ik claim hier niet een ervaren wielbouwer te zijn). Dat de spaken vol op spanning staan, is wat mij betreft ook geen probleem idd, gewoon een constatering die ik wilde delen voor de volledigheid.
De slag in het voorwiel was er een van een dikke mm, het achterwiel was had de afwijkingen in tienden van mm waarover jij het hebt. Dat is dan ook acceptabel, maar ik wil wel mijn remmen dicht kunnen zetten als ik een nieuw wiel monteer en graag zonder dat het aanloopt!
Heb vandaag overigens, na het nalopen van de wielen, daarop mijn eerste ritje gemaakt. Naar volle tevredenheid. Flink gas gegeven en ze zijn strak bij het aanzetten en bollen goed op snelheid.
Dat nader bekijken moet je niet zo letterlijk nemen: bij het nalopen van de wielen bleken de spaken aan de DS niet verder op te spannen om er de kleine ongerechtigheden uit te draaien, m,a.w. volledig aangedraaid (of ik moet iets over het hoofd zien, ik claim hier niet een ervaren wielbouwer te zijn). Dat de spaken vol op spanning staan, is wat mij betreft ook geen probleem idd, gewoon een constatering die ik wilde delen voor de volledigheid.
De slag in het voorwiel was er een van een dikke mm, het achterwiel was had de afwijkingen in tienden van mm waarover jij het hebt. Dat is dan ook acceptabel, maar ik wil wel mijn remmen dicht kunnen zetten als ik een nieuw wiel monteer en graag zonder dat het aanloopt!
Heb vandaag overigens, na het nalopen van de wielen, daarop mijn eerste ritje gemaakt. Naar volle tevredenheid. Flink gas gegeven en ze zijn strak bij het aanzetten en bollen goed op snelheid.
Maar wat betekent dat spaken vol op spanning?TDK schreef:@ Orlok:
Dat nader bekijken moet je niet zo letterlijk nemen: bij het nalopen van de wielen bleken de spaken aan de DS niet verder op te spannen om er de kleine ongerechtigheden uit te draaien, m,a.w. volledig aangedraaid (of ik moet iets over het hoofd zien, ik claim hier niet een ervaren wielbouwer te zijn). Dat de spaken vol op spanning staan, is wat mij betreft ook geen probleem idd, gewoon een constatering die ik wilde delen voor de volledigheid.
De slag in het voorwiel was er een van een dikke mm, het achterwiel was had de afwijkingen in tienden van mm waarover jij het hebt. Dat is dan ook acceptabel, maar ik wil wel mijn remmen dicht kunnen zetten als ik een nieuw wiel monteer en graag zonder dat het aanloopt!
Heb vandaag overigens, na het nalopen van de wielen, daarop mijn eerste ritje gemaakt. Naar volle tevredenheid. Flink gas gegeven en ze zijn strak bij het aanzetten en bollen goed op snelheid.
Heb je er geen kaartje bij met de spaakspanning.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Nee ik heb geen kaartje, de spaken staan goed op spanning dekt misschien beter wat ik bedoelde. Maar even terug naar mijn vraag: de spaken staan aan DS zo'n 5mm verder ingedraaid dan alle andere spaken, heb hier even geen schuifmaat dus dit is bij benadering, is dit normaal? Ik kan ze dus niet verder opspannen, dat lijkt me niet de bedoeling.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
contradictie: ging soepel - met bandenknecht.TDK schreef:Heb overigens gebruikte conti GP 2 23-622 gemonteerd, ging soepel met een bandenknecht
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik begrijp niet waarom je van een nieuw setje wielen de spaken zelf nog gaat proberen op te spannen, je weet niet eens de maximale spaakspanning en dus ook niet of ze goed op spanning staan.! En dat alleen maar om de 'kleine' ongeregeldheden eruit te draaien.? Sorry, hier heb ik geen andere woorden voor.TDK schreef:@ Orlok:
Dat nader bekijken moet je niet zo letterlijk nemen: bij het nalopen van de wielen bleken de spaken aan de DS niet verder op te spannen om er de kleine ongerechtigheden uit te draaien, m,a.w. volledig aangedraaid (of ik moet iets over het hoofd zien, ik claim hier niet een ervaren wielbouwer te zijn). Dat de spaken vol op spanning staan, is wat mij betreft ook geen probleem idd, gewoon een constatering die ik wilde delen voor de volledigheid.
De slag in het voorwiel was er een van een dikke mm, het achterwiel was had de afwijkingen in tienden van mm waarover jij het hebt. Dat is dan ook acceptabel, maar ik wil wel mijn remmen dicht kunnen zetten als ik een nieuw wiel monteer en graag zonder dat het aanloopt!
Heb vandaag overigens, na het nalopen van de wielen, daarop mijn eerste ritje gemaakt. Naar volle tevredenheid. Flink gas gegeven en ze zijn strak bij het aanzetten en bollen goed op snelheid.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb begin Juni een set velgen besteld bij Asiancyclexpress. Na ongeveer 2 weken waren de velgen aangekomen, en omdat ik de optie heb gebruikt om hun de importzaken af te handelen (à 25 euro extra) tot nu toe nog geen naheffingen gehad.
Echter, bij het bouwen merkte ik dat de velg van m'n achterwiel een richeltje langs een spaakgat had die er voor zorgde dat de nippel niet goed aangedraaid kon worden. Hierop contact opgenomen, en net vandaag het bericht gehad dat ik eind van de maand een nieuwe velg opgestuurd krijg. Gemengde gevoelens over de service dus: erg netjes dat ze me gewoon een nieuwe velg opsturen. Echter, het is nu al een maand geleden sinds ik het probleem gemeld heb en moest er steeds zelf achteraan mailen.
Overigens ben ik heel tevreden met het voorwiel, die probleemloos te bouwen was.
Echter, bij het bouwen merkte ik dat de velg van m'n achterwiel een richeltje langs een spaakgat had die er voor zorgde dat de nippel niet goed aangedraaid kon worden. Hierop contact opgenomen, en net vandaag het bericht gehad dat ik eind van de maand een nieuwe velg opgestuurd krijg. Gemengde gevoelens over de service dus: erg netjes dat ze me gewoon een nieuwe velg opsturen. Echter, het is nu al een maand geleden sinds ik het probleem gemeld heb en moest er steeds zelf achteraan mailen.
Overigens ben ik heel tevreden met het voorwiel, die probleemloos te bouwen was.
Ondanks mijn nieuwigheid op dit forum lees ik al een lange tijd mee. Ik rij sinds een jaar met carbon clinchers van Helin wat tot een paar weken geleden zonder problemen verliep. De wielen (38MM) aangeschaft in mei 2014 en zoals wel vaker na 1 jaar en 1 maand een deffect...
Uiteraard contact gezocht met Helin maar 1 jaar gantie is geldig vanaf aankoopdatum en niet ontvangst datum.
Nu op zoek naar een (nieuw) los achterwiel want het rijdt heerlijk op de wielerbaan.
Uiteraard contact gezocht met Helin maar 1 jaar gantie is geldig vanaf aankoopdatum en niet ontvangst datum.
Nu op zoek naar een (nieuw) los achterwiel want het rijdt heerlijk op de wielerbaan.
Ik ben wel benieuwd met welke banden en welke druk er werd gereden.? Ook ik heb z'n setje 38mm in april 2014 bij Helin aangeschaft en inmiddels meer dan 8000km mee gereden.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Zijn schwalbe one 25mm en rijdt met 7,5 - 8 bar. De bubbel is ontstaan tijdens een normale trainingsrit, waarbij tijdens het remmen (swissstop black prince) de blokjes iets te goed het achterwiel pakte. Een ruwe inschatting is dat ik er +/- 5000 km mee gereden heb.
Hmm, als bij mij de remblokjes iets te goed het achterwiel pakken blokkeert het achterwiel en heb ik een slijtplek op de achterband. De bubbel geeft mij meer het idee dat de druk in de band te hoog is opgelopen en dus boven het maximaal toelaatbare van de velgrand (m.i. 120PSI) is uitgekomen waardoor de velgrand op die plek is uitgescheurd, helaas.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless