Is de fietser lui geworden?
Ik had altijd het idee dat ik kneiterhard ging als ik met mijn zatte kop dwars door de polder terug naar huis ging fietsen. Jammer genoeg was dat in het pre-strava tijdperk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- thestudent
- Forum-lid HC
Op zaterdag om half 4 de kroeg uit. Op zondag om half 10 lekker fietsen met de club. Soms ga je dan nog daadwerkelijk hard ook.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik snap wel wat je bedoelt. Ik kan me meer vinden in de gedachte van Flexodder, ik vind het glas ook halfvol. Ik vind de stelling dat "de fietser" lui is geworden daarom wat doorslaan. Niet elke man die zelfstandig woont en een vaatwasser heeft is lui.. en als dat in sommige gevallen wel zo is vind ik het niet aan mij om daar generaliserend een stelling in te nemen die beeldvormend is voor de complete groep.rob74 schreef:Ik. Net zoals ik mezelf lui vind als ik de vaatwasser laat draaien. Meestal doe ik de afwas gewoon met de hand. Ik woon alleen; veel is het vaak niet maar soms ben ik lui en dan laat ik apparaten het werk doen. Een e-biker die 8 km naar zijn werk 'fietst' is dus ook lui. Net iets minder lui dan de automobilist op hetzelfde stukje. Maar het blijft lui. Net zoals het gemakzucht is om Chinees te halen ipv zelf koken. En zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden.spokes schreef:......Kijk dit is een leuke. Waarom is iemand op een e-bike volgens jou lui? omdat hij of zij "ook op een gewone fiets kan?" Wie bepaalt dat?...
Veel gedrag van de mens zou je dus in de categorie luiheid kunnen stoppen. Is dat erg? Of moet je daarmee gepest cq geplaagd worden. Soms wel, soms niet. In het geval van de e-bike zeg ik, altijd. Ik vind dat echt een stompzinnige uitvinding.
Ik zou overigens nooit een e-bike voor mijn kinderen (wonen ook in de randstad) kopen. Los van het feit dat ik die dingen ontzettend duur vind in de wetenschap dat ze met een paar jaar compleet afgetrapt zijn, vind ik principieel dat jeugd die fietst dat op een gewone fiets kan doen. Ik kom tijdens mijn woon-werk ritjes ook maar weinig jongeren op e-bikes tegen.
hier ook een agrariër met dezelfde opvattingdaniel1975 schreef:Ja, daar ben ik het volledig mee eens.Martin Swinkels schreef:en ja..
de moderne jeugd is hier in de randstad over het algemeen verwend, oppervlakkig, over het paard getild en zo lui als maar mogelijk.
Ik werk in de tuinbouwsector (kom bij veel bedrijven) en als je de mentaliteit van de huidige schooljeugd-met-vakantiebaantje vergelijkt met die van 15jr geleden is dat echt een wereld van verschil. Veel tuinders klagen er ook over. Geen verantwoordelijkheid, weg gaan wanneer het hun uitkomt, geirriteerd dat hun smartfone in locker moet ipv mee de tuin in, etc.
Ik maakte als 16-18 jarige meer uren per week dan nu
traag, dom en lui, maar dat geld niet voor alle scholieren, laat ik dat erbij vermelden.
Was 10 jaar geleden toch ook al zo? Niet voor niets dat er tegenwoordig zoveel Polen seizoenswerk doen wat vroeger door scholieren werd gedaan.wielertje schreef:hier ook een agrariër met dezelfde opvattingdaniel1975 schreef:Ja, daar ben ik het volledig mee eens.Martin Swinkels schreef:en ja..
de moderne jeugd is hier in de randstad over het algemeen verwend, oppervlakkig, over het paard getild en zo lui als maar mogelijk.
Ik werk in de tuinbouwsector (kom bij veel bedrijven) en als je de mentaliteit van de huidige schooljeugd-met-vakantiebaantje vergelijkt met die van 15jr geleden is dat echt een wereld van verschil. Veel tuinders klagen er ook over. Geen verantwoordelijkheid, weg gaan wanneer het hun uitkomt, geirriteerd dat hun smartfone in locker moet ipv mee de tuin in, etc.
Ik maakte als 16-18 jarige meer uren per week dan nu
traag, dom en lui, maar dat geld niet voor alle scholieren, laat ik dat erbij vermelden.
- opperhoofd
- Forum-lid
https://www.nd.nl/nieuws/binnenland/met ... 0876.lynkx
Het hele artikel kan ik niet lezen, geen abonnement.Jongeren kiezen voor een hippe e-bike die lijkt op de fietsen van hun leeftijdsgenoten.
De schaamte om elektrische ondersteuning te krijgen, hebben jongeren nooit gehad.
Schoolgaande jongeren en hun ouders zien steeds vaker het gemak van een e-fiets boven het strakke tijdschema’s van de trein of bus. ‘Ze kiezen voor de hippe modellen,’ zegt Gerrit van Loenen, werkzaam bij fietsenzaak Samplonius in Alphen aan den Rijn. ‘Er komen ook vaker ouders naar een tweedehands e-bike kijken.’
De rit van twintig kilometer van Alphen aan den Rijn naar de Driestar in Leiden voert langs de Rijn. …
Als ik sommige reactie lees durf ik m'n leeftijd niet eens meer te vermelden
Toch ben ik niet van het loket: "vroeger was alles beter". Ik leef liever in de wereld van morgen dan die van gister. De wereld van morgen brengt immers innovatie, andere en nieuwe dingen mee. Alle vernieuwingen zijn in principe ok. Het is de mens (of een deel) die een vernieuwing soms niet aankan en de boel verkloot.
Het blijft je eigen verantwoording (oppervlakkigheid is echt een keuze) wat je wel en niet van al die nieuwigheid gaat gebruiken en op welke manier. Niemand verplicht je om de hele dag op je smartphone te kijken. Niemand verplicht je schijfremmen te nemen etc etc
En de e-bike is daar geen uitzondering op.
Twee voorbeelden:
M'n schoonmoeder heeft erg slecht knieën en kan niks meer. Toch heeft ze dankzij een e-bike nog een paar jaar met m'n schoonvader een blokje kunnen fietsen. Lijkt me een prima toepassing.
Gister werd ik (zelf op een stalen ros met traditionele 10 speed aandrijving) op weg naar m'n werk ingehaald door zo'n hoge snelheids e-bike. Die gast fietste tot voor kort dit traject op de racefiets. Kan m'n zoon zijn, is gezond en zit op die "fiets" met complete outfit of hij Martin is die net het peloton is ontsnapt. Dat snap ik dus niet.
Overigens zijn er 100en wielrenners die zich hebben volgeladen met doping en vonden dat ze toch ECHT gewonnen hadden. Dus als iemand vind dat hij met de e-bike zelf heeft gefietst vind ik het prima. Welke prestatie is nog echt?
Zelf hoop ik dat ik nog vele jaren gemotiveerd blijf of lekker zelf te fietsen. Desnoods wat korter, desnoods wat langzamer..............
Toch ben ik niet van het loket: "vroeger was alles beter". Ik leef liever in de wereld van morgen dan die van gister. De wereld van morgen brengt immers innovatie, andere en nieuwe dingen mee. Alle vernieuwingen zijn in principe ok. Het is de mens (of een deel) die een vernieuwing soms niet aankan en de boel verkloot.
Het blijft je eigen verantwoording (oppervlakkigheid is echt een keuze) wat je wel en niet van al die nieuwigheid gaat gebruiken en op welke manier. Niemand verplicht je om de hele dag op je smartphone te kijken. Niemand verplicht je schijfremmen te nemen etc etc
En de e-bike is daar geen uitzondering op.
Twee voorbeelden:
M'n schoonmoeder heeft erg slecht knieën en kan niks meer. Toch heeft ze dankzij een e-bike nog een paar jaar met m'n schoonvader een blokje kunnen fietsen. Lijkt me een prima toepassing.
Gister werd ik (zelf op een stalen ros met traditionele 10 speed aandrijving) op weg naar m'n werk ingehaald door zo'n hoge snelheids e-bike. Die gast fietste tot voor kort dit traject op de racefiets. Kan m'n zoon zijn, is gezond en zit op die "fiets" met complete outfit of hij Martin is die net het peloton is ontsnapt. Dat snap ik dus niet.
Overigens zijn er 100en wielrenners die zich hebben volgeladen met doping en vonden dat ze toch ECHT gewonnen hadden. Dus als iemand vind dat hij met de e-bike zelf heeft gefietst vind ik het prima. Welke prestatie is nog echt?
Zelf hoop ik dat ik nog vele jaren gemotiveerd blijf of lekker zelf te fietsen. Desnoods wat korter, desnoods wat langzamer..............
- Martin Swinkels
- Forum-lid
- Contact
Gister in de omgeving van Woerdense Verlaat zag ik een jonge e-biker die kopwerk deed voor een groepje mannen op leeftijd. E-biker mede in clubkleding maar het hoofd getooid met een Engelse platte pet!
Het toonde zeer fraai!
Het toonde zeer fraai!
Laatst gewijzigd door Martin Swinkels op 11 aug 2015 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martin Swinkels
- Forum-lid
- Contact
Op de wielerclub gingen wij vroeger regelmatig met een derny trainen. Zoiets dusMartin Swinkels schreef:Gister in de omgeving van Woerdense Verlaat zag ik een jonge e-biker die kopwerk deed voor een groepje mannen op leeftijd. E-biker mede in clubkleding maar het hoofd getooid met een Engelse platte pet. Het toonde fraai.
-
- Forum-lid
Ik erger me kapot aan met name mijn leeftijdsgenoten (23!) die zo'n ding van 1500 euro hebben om stukjes naar het werk en school te fietsen.
Natuurlijk, niet iedereen fietst 100km voor z'n lol zoals de mensen op dit forum. Hoeft ook niet. Maar het meerendeel van die type's sport niet en gaan dan ook nog op een elektrische fiets zitten. Vervolgens vinden ze zichzelf wel te dik en beginnen om de twee weken aan een ander koolhydraatvrij onzin dieet. Als je het over ongezond hebt...
En het lijkt misschien zeuren om niks, laat die mensen toch lekker op de elektrische fiets zitten. Maar die houding werkt door in alle onderdelen van het leven, werk, school, relaties, het moet allemaal maar vanzelf gaan. Vind mijn generatie af en toe al een generatie van mietjes, maar hou me hart vast voor wat daarna komt.
Natuurlijk, niet iedereen fietst 100km voor z'n lol zoals de mensen op dit forum. Hoeft ook niet. Maar het meerendeel van die type's sport niet en gaan dan ook nog op een elektrische fiets zitten. Vervolgens vinden ze zichzelf wel te dik en beginnen om de twee weken aan een ander koolhydraatvrij onzin dieet. Als je het over ongezond hebt...
En het lijkt misschien zeuren om niks, laat die mensen toch lekker op de elektrische fiets zitten. Maar die houding werkt door in alle onderdelen van het leven, werk, school, relaties, het moet allemaal maar vanzelf gaan. Vind mijn generatie af en toe al een generatie van mietjes, maar hou me hart vast voor wat daarna komt.