Alles over vakanties op én met de fiets

Tips fietsvakantie

Larsson
Forum-lid

Larsson 27 jul 2015 11:15

Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik gaan komende zondag voor 8 dagen naar Torbole(Noordkant Gardameer) en willen beiden(ik iets meer dan zij) klimkilometers met de racefiets gaan maken. Buiten Zuid-Limburg en MTB'en in de Ardennen is dit voor ons de eerste keer buiten de vlakke omgeving rond huis. Afhankelijk van hoe dit bevalt en wat het weer doet willen we er wat dagen in Bormio achteraan plakken om de Stelvio, Gavio en/of Mortirolo te fietsen. Mogelijk ook nog Sölden voor de Rettenbachferner. Hebben jullie nog tips qua routes? Of hotel/huisje huren in/nabij Bormio? Maar 't belangrijkste, tips voor materiaal/voeding/outfit/noem maar op?

Wat hebben we(naast fiets en standaard kleding):
- Windjackje
- Verlichting
- Armstukken
- Binnenbandjes (incl. CO2-patronen)
- Buitenbandjes
- Nodige steek- en inbussleutels
- Mueslirepen

Hopelijk hebben jullie nog wat handige laatste tips, zodat we er een leuke en sportieve vakantie van kunnen maken!

nickk
Forum-lid

nickk 27 jul 2015 11:39

Zou, afhankelijk van het weer, overwegen om handschoenen met lange vingers mee te nemen. Ik verkleum in afdalingen enorm in mijn handen.

pitter
Forum-lid

pitter 27 jul 2015 11:51

Rondom het Gardameer zal het waarschijnlijk warm zijn, terwijl het bovenop de Stelvio 4 graden kan zijn. Beenstukken is daarom ook aan te raden, zeker als je boven even hebt gepauzeerd en dan moet afdalen. Gelletjes voor tijdens het klimmen eet een stuk gemakkelijker dan een droge reep of banaan.

Als je de bergen in gaat is het ook aan te bevelen om je remblokken nog even te checken voor vertrek, en eventueel een reserve set mee te nemen.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 27 jul 2015 12:07

Larsson schreef:naar Torbole(Noordkant Gardameer)
Dan lijkt me de Monte Bondone een verplicht nummer. Aan de oostkant van de Bondone naar Trento fietsen. Dan over de prachtige haarspeldbochten naar de top (Vason).
Afdalen aan de zuidwestkant naar Dro, dan Arco en terug naar Torbole.
Zal net 100km zijn. Op je gemak naar Trento, boven op de top lunch en in Arco een ijsje :-)

Legendarisch is de Giro etappe uit 1956 met aankomt op de Bondone. Barre etappe met overwinning voor Charly Gaul die tevens die Giro won. Inmiddels wordt er al een jaar of tien een Gran Fondo op deze berg gereden die naar Gaul genoemd is. Stuk wielerhistorie en prachtige natuur en fenomenaal uitzicht.

Larsson
Forum-lid

Larsson 27 jul 2015 13:51

nickk schreef:handschoenen met lange vingers
vergeten in de lijst, maar gaan mee.
pitter schreef:Beenstukken is daarom ook aan te raden... aan te bevelen om je remblokken nog even te checken voor vertrek
Remblokken zijn gecheckt en reserve aangeschaft, beenstukken is een goeie!
Gastheerg schreef:Dan lijkt me de Monte Bondone een verplicht nummer.
Dan gaan we die zeker doen!

laurens87
Forum-lid

laurens87 27 jul 2015 14:10

Vanuit Solden is de Timmelsjoch (passo Rombo) natuurlijk ook een verplicht nummer!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

sneeuwcrosser2
Forum-lid

sneeuwcrosser2 27 jul 2015 15:37

Buitenbanden en verlichting zou ik thuislaten. Ik neem aan dat je niet in het donker fietst. Gelletjes en dure sportrepen is ook niet nodig. Het is geen wedstrijd. Zou gewoon gaan voor ontbijtkoek, banaan en mueslirepen (zoals je aangaf).

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jul 2015 15:55

Een gelletje als reserve is toch niet verkeerd in de bergen. Niet op iedere col zit een bakker en een café.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 27 jul 2015 17:04

idd geen overbodige luxe en lichter dan een banaan
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 27 jul 2015 18:16

Net terug van 2 wkn Levico plus 1 wk Solden. Ik zou met name voor Solden de verlichting niet thuislaten voor tunnels en galerijen, dus niet om te zien maar om gezien te worden. Met als hoogtepunt de verbindingstunnel van de Rettenbach naar de Tiefenbach 1.7km lang op 2800m hoogte en gem 9% omhoog met heel matige verlichting. Dan is zo'n chinees flitsled een must. En een parachute voor de afdaling van de Timmelsjoch voor dat rechte stuk aan de westkant.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 jul 2015 18:21

waarschijnlijk een volledig overbodige opmerking, maar steek een bergverzet :lol:
lees dit topic ook even door betreft de stelvio: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=43091
en inderdaad, die verlichting kan best handig zijn in de tunnels
en neem zo'n setje mee (mochten je binnenbanden onderweg opraken): http://www.mantel.com/park-tool-super-patch

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 27 jul 2015 18:33

amclassic-fan schreef:Een gelletje als reserve is toch niet verkeerd in de bergen...
+1! Mijn ervaring is dat je, vooral tijdens een lange/zware klim zo'n gelletje nog goed weg kunt werken, terwijl zaken als ontbijtkoek. maar ook repen en bananen dan bijna niet weg te krijgen zijn {droge mond, geen 'lucht' om ook nog iets te kauwen etc.). Bovendien zijn gelletjes 'compact', dus nog makkelijk weg te stoppen bij alle andere spullen die je meeneemt. Ik zweer bij deze PowerBar gelletjes. Vantevoren zakje openscheuren, in een van je achterzakken doen en onderweg 'peuter' je ze er dan, ook tijdens een klim, nog uit. Smelten makkelijk weg in de mond. Maar..., wie ben ik ;)?
60 x Ventoux

Plaats reactie