Hallo,
Ik fiets nu een jaar of 5 (op dezelfde fiets) en heb voor het eerst last van een hardnekkige blessure bovenaan de knie. Ik ben in maart bij een sportdokter geweest en na een scan werd tendinitis aan de knie vastgesteld. Ik moest een aantal maanden stoppen met tennissen (wat ik heb gedaan) maar mocht blijven fietsen maar zonder al te veel inspanning, dus kortere tochten en klein verzet. Ook dat goed opgevolgd. Ik kreeg daarnaast ook ontstekingsremmers voorgeschreven.
De pijn ging al gauw weg en eind juni was die eigenlijk helemaal verdwenen. Ik heb toen langzaam aan de intensie van de fietsritten opgevoerd, ook dat ging goed. Midden juli was ik met verlof en ben ik wat meer gaan fietsen en nu heb ik opnieuw zwaar last van de knie. Vandaag zelfs moeite bij het in - en uitstappen van de wagen en zeker bij het trappen lopen.
Ik heb echt geen zin om weer naar die sportdokter te lopen en weer dezelfde diagnose te horen en advies nog maar eens te rusten. Bestaan hier echt geen andere middelen voor ? Zou een kniebrace kunnen helpen ? Wat is het risico als ik verder blijf fietsen ? Ik fiets enkel in het weekend dus tegen weekend is pijn meestal fel verminderd. Moet ik mij neerleggen bij het feit dat sporten vanaf een bepaalde leeftijd sowieso met pijn gepaard gaat ? (hoewel ik nog maar 45 ben ).
Ik denk overigens niet dat het aan mijn fietshouding ligt. Zoals gezegd heb ik reeds 5 jaar dezelfde fiets en nog geen problemen gehad en ook niets veranderd aan de houding, noch aan de fiets. Ik hoor ook dat speedplay plaatjes kunnen helpen ? Iemand daar ervaring mee ?Gewoon heel vervelend, na een voorjaar te moeten stoppen, nu ook zomer en najaar te moeten opgeven. Rusten ja maar niemand die ooit kan zeggen hoe lang ...
Tendinitis knie
-
- Forum-lid
- Contact
Een brace kan ik alleen maar afraden! Deze zouden moeten zorgen voor extra stabiliteit, maar nemen dus ook de stabiliserende werking van de spieren over. Aangezien je niet spreekt over een instabiele knie maar een peesontsteking zou ik daar niet aan beginnen.
Een peesontsteking ontstaat vaak door een overbelasting en rust is inderdaad een manier om ervan af te komen. Je zult bij jezelf moeten nagaan waardoor deze overbelasting wordt veroorzaakt. Een goede warming up en stretchen kan al enige bescherming bieden tegen overbelasting. Je fietspositie kan best na 5 jaar een oorzaak zijn. Kleine slijtage kan al voor een verschil van een paar mm zorgen. Je plaatsjes onder je schoenen slijten ook. Het zadel zou ook een paar mm ingezakt kunnen zijn. Een andere mogelijkheid is dat je onbewust je trapbeweging hebt veranderd en dat er misschien een kleine beweging naar binnen of buiten in zit.
Misschien dat de fysiotherapeuten op dit forum je iets meer over de blessure kunnen vertellen.
Een peesontsteking ontstaat vaak door een overbelasting en rust is inderdaad een manier om ervan af te komen. Je zult bij jezelf moeten nagaan waardoor deze overbelasting wordt veroorzaakt. Een goede warming up en stretchen kan al enige bescherming bieden tegen overbelasting. Je fietspositie kan best na 5 jaar een oorzaak zijn. Kleine slijtage kan al voor een verschil van een paar mm zorgen. Je plaatsjes onder je schoenen slijten ook. Het zadel zou ook een paar mm ingezakt kunnen zijn. Een andere mogelijkheid is dat je onbewust je trapbeweging hebt veranderd en dat er misschien een kleine beweging naar binnen of buiten in zit.
Misschien dat de fysiotherapeuten op dit forum je iets meer over de blessure kunnen vertellen.
Beste,
een brace heeft geen enkele invloed wat betreft het klachtenbeeld van een tendinitis, Wat Alan schrijft is overgings nooit bewezen dat een brace een slechte invloed heeft op op de stabiliteit van de spieren. Maar dat is een andere discussie.
Het optrainen van je beenspieren onder begeleiding van een fysio gaat je waarschijnlijk voor een groot gedeelte nog wel helpen. Daarnaast zou ik toch is kijken naar je fiets afstelling en mogelijk de inlegzooltjes voor je extra ondersteuning. Weet niet waar je vandaag komt?
een brace heeft geen enkele invloed wat betreft het klachtenbeeld van een tendinitis, Wat Alan schrijft is overgings nooit bewezen dat een brace een slechte invloed heeft op op de stabiliteit van de spieren. Maar dat is een andere discussie.
Het optrainen van je beenspieren onder begeleiding van een fysio gaat je waarschijnlijk voor een groot gedeelte nog wel helpen. Daarnaast zou ik toch is kijken naar je fiets afstelling en mogelijk de inlegzooltjes voor je extra ondersteuning. Weet niet waar je vandaag komt?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
ik zou ook vooral een goede sportfysio opzoeken. En bij hem aansturen op actief herstel, indien mogelijk. Een brace in de vorm van een smalle band net onder je knieschijf - als dat van toepassing is in jouw geval - lijkt me zo slecht nog niet, als je op die manier bijv. wel fietstrainingen zou kunnen doen met wat extra ondersteuning van je pezen. Maar ook dat hangt natuurlijk af van de ernst van de ontsteking, de precieze locatie en de oorzaak. Dus in alle gevallen zou ik een goede sportfysio opzoeken bij jou in de buurt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013