Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Shopreview

flowolf
Forum-lid

flowolf 30 mei 2010 17:25

@moderator: Is het een idee om een winkelreview rubriek toe te voegen aan dit forum? Ik denk dat veel mensen daar echt behoefte aan hebben. Het geeft (meer) duidelijkheid over waar je koopt en het dwingt de winkeliers netjes om te gaan met klanten.

Ik zelf ben bv best bereid wat meer te betalen als ik weet dat er betrouwbaarheid en goede service voor terugkomt.

Ik heb zelf erg gezocht naar info over de verschillende winkels en moest daar allemaal verschillende fora voor afstruinen. Op zich had ik die info natuurlijk heel makkelijk op 1 plek moeten kunnen vinden. Zoals Tweakers het doet met Electronica zou het toch hier kunnen met (race-)fietsen?

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 30 mei 2010 18:03

accepteren kun je leren!

martijn78
Forum-lid

martijn78 30 mei 2010 22:20

erg subjectief lijkt me.

indien je weet je wat je wilt en zoek je het goedkoopste dan kun je een hele andere mening over een winkel hebben als wanneer je bv beginner bent en goed advies wenst te krijgen.

ben je overigens ergens specifiek naar opzoek flowolf?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

flowolf
Forum-lid

flowolf 30 mei 2010 22:55

martijn78 schreef:erg subjectief lijkt me.

indien je weet je wat je wilt en zoek je het goedkoopste dan kun je een hele andere mening over een winkel hebben als wanneer je bv beginner bent en goed advies wenst te krijgen.

ben je overigens ergens specifiek naar opzoek flowolf?

Een enkele mening is subjectief, maar als je er genoeg naast elkaar zet, kun je een heel redelijk beeld krijgen van hoe een zaak functioneert/wat ze te bieden hebben. Je leest zo door reviews heen van mensen die onzin uitkramen of niet genuanceerd overkomen. Een goede zaak komt zo altijd naar boven drijven- en de slechten richten zichzelf te gronde.

Als zeer recreatief non-fietser (< 500 km per JAAR, lach me maar uit, elk jaar weer grootse plannen...) heb ik de knoop doorgehakt en een Sensa Romagna Special Deal gekocht bij 12GOTrading. Dat scheelde 200 euro met de FM in de buurt.
Waarschijnlijk was de service wat beter bij de FM in de buurt maar daar was ik niet echt van overtuigd. Ik had best wat goede ervaringen over 12GO gelezen, naast wat mindere overigens. Maar de positieve waren in de meerderheid. Bovendien vond ik het ook sterk dat 12GO zelf reageerde op wat kritiekpunten en bereidheid toonde met oplossingen te komen.

Mijn fiets is in bestelling en ik ben benieuwd of ik 'm binnen de beloofde termijn kan komen ophalen. En of ie netjes wordt afgesteld, want daar zit toch de grootste onzekerheid met zo'n grote zaak. Dus mocht de SHOPREVIEW rubriek er komen, dan wil ik hier graag mijn ervaringen delen.

prjz
Forum-lid

prjz 31 mei 2010 16:54

Goed idee.
prj

foosho
Forum-lid

foosho 31 mei 2010 16:59

De wat grotere winkels hebben meestal al een eigen topic.

Ik weet niet of Corniel of Fiets zin heeft om 'even' een shopreview a la tweakers in elkaar te knutselen, echt nodig is 't niet denk ik.. :)

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 31 mei 2010 17:09

martijn78 schreef: indien je weet je wat je wilt en zoek je het goedkoopste dan kun je een hele andere mening over een winkel hebben als wanneer je bv beginner bent en goed advies wenst te krijgen.

Als je goed advies wilt krijgen en/of als beginner zijnde moet je niet bestellen bij een webshop imho...
mijn Flickr

flowolf
Forum-lid

flowolf 31 mei 2010 18:36

Het lijkt mij dat hoe meer informatie een website kan bieden, hoe beter het is- voor de bezoekers van de website omdat er zo compleet mogelijke info wordt aangeboden, voor de website zelf omdat ze zo meer bezoekers trekken en voor de 'goede winkels' omdat betrouwbaarheid, service en vakmanschap zich uitbetaalt.

Ik heb heel veel geleerd -met name op deze site- over het kopen van een nieuwe fiets. Ik ben ook naar fietsenmakers in mijn stad geweest maar heb niet het idee dat ik daar veel wijzer werd. Dus waarom niet bij een webshop kopen dan? Voor de service? Misschien- maar omdat je een buurtzaakje bent, betekent het niet automatisch dat je goede service verleent of verstand van zaken hebt. Bovendien zijn er veel rijwielhandels die een webshop hebben. Dus is dat dan een webshop of een FM?
Allemaal des te meer reden om de pros en cons en ervaringen van de winkels op een rijtje te zetten.

Als je leest hoeveel mensen willen weten waar je kunt/moet kopen, begrijp ik niet dat iemand kan zeggen 'dat 't niet echt nodig is...' om een shopreview aan te maken.

Maar wellicht is een reden om het niet te doen dat je adverteerders gaat verliezen. Want íemand moet meestal de rekening betalen voor eerlijkheid. Aan de andere kant: Tweakers is ook gesponsord en biedt toch een shopreview. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Het zou aardig zijn als de moderator eens op dit initiatief kan reageren.

foosho
Forum-lid

foosho 31 mei 2010 18:54

flowolf schreef:Als je leest hoeveel mensen willen weten waar je kunt/moet kopen, begrijp ik niet dat iemand kan zeggen 'dat 't niet echt nodig is...' om een shopreview aan te maken.
De argumentatie staat er toch? :rolleye: Veel winkels hebben een eigen topic...

't Zou best een aardige toevoeging van de site zijn, maar je kunt al prima ervaringen lezen, vandaar is 't imo 'niet echt nodig'.

De vergelijking met tweakers loopt natuurlijk mank, die site heeft veeeeel meer bezoekers en er zijn veeeeel meer computerwinkels. Dus zijn noodzaak en betrouwbaarheid daar veel hoger.
Als je de 10 meest populaire fiets-webwinkels hier pakt heb je het grote gros qua aankopen meer dan ruim gehad..

flowolf
Forum-lid

flowolf 31 mei 2010 19:26

Foosho schreef:
flowolf schreef:Als je leest hoeveel mensen willen weten waar je kunt/moet kopen, begrijp ik niet dat iemand kan zeggen 'dat 't niet echt nodig is...' om een shopreview aan te maken.
De argumentatie staat er toch? :rolleye: Veel winkels hebben een eigen topic...

't Zou best een aardige toevoeging van de site zijn, maar je kunt al prima ervaringen lezen, vandaar is 't imo 'niet echt nodig'.

De vergelijking met tweakers loopt natuurlijk mank, die site heeft veeeeel meer bezoekers en er zijn veeeeel meer computerwinkels. Dus zijn noodzaak en betrouwbaarheid daar veel hoger.
Als je de 10 meest populaire fiets-webwinkels hier pakt heb je het grote gros meer dan ruim gehad..

Bedoel je dat veel winkels op hun eigen website een forum hebben of dat hier een topic bestaat per winkel? Ik heb bij 12go bv niets kunnen vinden en hier alleen incidentele draadjes.

Het hele idee van een shopreview is dat alle info op één plek te vinden is, niet dat je 10 topics moet gaan doorstruinen. Dat op zich is al reden genoeg.

Je hebt gelijk dat Tweakers veel meer winkels kan vergelijken en dat er veel meer rotte appels tussen zitten. Maar is dat een reden om het hier niet te doen?

foosho
Forum-lid

foosho 31 mei 2010 19:46

Eigen topic. 12gotrading heeft 3 kleine topics bijv.. lees je dat door en klaar :) (of alleen de meest recente).
Maar is dat een reden om het hier niet te doen?
Dat zeg ik niet..
Maar er gaat veel tijd in zitten om te maken en te onderhouden*. Echte noodzaak is er imo dus niet omdat het nog overzichtelijk is (ff 3 topics doorlezen is prima te doen bijv).

Als ik goedkoop spulletjes nodig heb weet ik precies waar ik ff moet kijken en zo geldt dat denk ik voor bijna iedereen die hier wat vaker rondhangt.
Verder is de diversiteit in computeronderdelen veel groter: stel je hebt een bepaalde achterderailleur nodig, kijk je ff bij je favo prijsstunter en klaar.. Neem bijv. Bike Components, moet je al goed je best doen wil je niet slagen qua standaard grut (en veel meer).

*menig shop zal fakegebruikers aanmaken, mensen gaan akkefietjes afreageren als waardering, etc.
Bij tweakers zit er niet voor niets een heel team achter..

flowolf
Forum-lid

flowolf 01 jun 2010 14:16

Ik heb geen favo prijsstunter! Bike Components- nooit van gehoord! Weer wat geleerd! (Duits? Geen gedoe met verzendingen? Garantie? Retour?)

Kijk, voor mij is de belangrijkste reden al weggevallen- ik heb al een fiets besteld. Maar 2 weken geleden had ik het heel fijn gevonden om overzichtelijke info over fietswinkels te krijgen. Tuurlijk lukt het anders ook wel, maar bij het web gaat het juist om centrale informatievoorziening: gemak, snelheid.
Ik begrijp niet waarom er veel tijd zou gaan zitten in maken en onderhoud- valt erg mee volgens mij. Bovendien is dit toch geen hobby-site? Deze site genereert geld, neem ik aan. Dus hoe meer je te bieden hebt, des te beter. Je moet je altijd blijven ontwikkelen, verbeteren, meegaan met de tijd, luisteren naar je klanten.

Volgens mij zijn er 2 soorten bezoekers van deze website: mensen zoals ik die info zoeken over een nieuwe fiets/fietsspullen en daarna incidenteel of jaren niet meer terugkomen. Daarnaast heb je de vaste bezoekers, de serieuze hobbyisten/amateurs die geregeld terugkomen. Voor mensen zoals ik is de shopreview zeer de moeite waard, voor de vaste bezoekers minder.

Maar goed, misschien moet er maar een poll komen wie zoiets interessant zou vinden. (als er niet teveel werk in gaat zitten) Misschien heb ik helemaal mis en is er totaal geen behoefte aan shopreviews. Ik probeerde alleen maar een positieve bijdrage te leveren.

Iemand ooit een mod tegengekomen op deze site?

Plaats reactie