Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Klikpedalen kopen

Eagle1810
Forum-lid

Eagle1810 03 aug 2015 20:20

Hallo allemaal, ik heb sinds twee weekjes een fiets gekocht, en nou wil ik na twee weekjes met normale trappers te hebben gewerkt overstappen op klikpedalen en bijpassende schoenen. De fiets heb ik tweedehands overgenomen en alleen de klikpedalen zaten erbij. Nou ben ik nog niet heel erg bekend in de klikpedalen dus ik had een paar vraagjes.

- Ik lees overal over de schoenplaatjes, krijg je deze bij de schoen aangeleverd en/of kan je deze gewoon in de fietswinkel halen ?
- Zoniet, past elke plaatje op elke schoen (Schoenen voor klikpedalen uiteraard)?
Laatst gewijzigd door Eagle1810 op 03 aug 2015 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 03 aug 2015 20:42

Je hebt een fiets van het merk Shimano?
twee vragen: antwoord tweemaal nee. Plaatjes krijg je bij de pedalen. Indien je racefiets schoenen koopt, passen daar de meeste race systemen onder. Indien je mtb/trekking schoenen koopt, dan passen daar de meeste mtb systemen onder.

Eagle1810
Forum-lid

Eagle1810 03 aug 2015 20:51

Dan had ik nog een vraag. Ik woon in de omgeving van Deventer en bij fietswinkels in Deventer en Twello verkopen ze geen schoenplaatjes, want heb vanmiddag gebeld. Is de Halfords een winkel waar ze te verkrijgen zijn ?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 03 aug 2015 21:02

Halfords zou ik echt wegblijven! ik ben niet bekend in de buurt, maar bij iedere webshop kun je ze krijgen. Advies: koop een model waar je aan twee kanten kunt inklikken. Shimano SPD is meest verbreid. Goedkoop en plaatjes gaan lang mee. Kans op valpartijen wordt kleiner, maar een valpartij als prijs voor het leerproces is niet uit te sluiten.
Een fietswinkel die geen klikpedalen verkoopt is geen echte fietswinkel.

Sorry, maar ben op het verkeerde been gezet door de titel van je topic. Je zoekt alleen schoenplaatjes. Zijn los te krijgen. Dan moet je wel weten voor welke pedalen. nogmaals: webwinkels in overvloed.

bartolomeus
Forum-lid

bartolomeus 04 aug 2015 09:19

Je kan ze gewoon online bestellen. Bijvoorbeeld bij futurumshop.nl of mantel.com als je ze daar bestelt heb je ze morgen in huis. Scheelt je tijd en is miscchien een euro duurder.

Schoenplaatjes voor het ene merk passen niet op de pedalen van een ander merk. Het is dus zaak wel de juiste te bestellen. Let hierbij op dat shimano en look twee soorten pedalen maken met verschillende plaatjes.

Binnen een bepaald type schoenplaatjes heb je vaak de keus uit verschillende hoeveelheden spelling. De meeste mensen fietsen met plaatjes met de meeste spelling.

Als je er niet uit komt welke type plaatjes je nodig hebt kan je hier altijd een foto posten,

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 aug 2015 10:44

SPD vind ik een gevaarlijk advies aangezien deze tegenwoordig niet meer onder de meeste raceschoenen passen.

Race-systemen: Shimano SPD-SL (dus niet de gewone SPD), Look Keo, Time RXS/iClic/Xpresso, Speedplay en nog een boel anderen

MTB/Trekking: SPD, Time Atac

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 04 aug 2015 12:01

havana schreef:SPD vind ik een gevaarlijk advies aangezien deze tegenwoordig niet meer onder de meeste raceschoenen passen.
Daarvoor zijn er adapters: https://www.bike-components.de/en/Shima ... 85-p14224/

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 aug 2015 12:18

Da's waar neemt niet weg dat SPD niet voor niks een langzame dood sterft op de racer. Ik zeg niet dat het slecht is, maar er zijn zoveel betere systemen op de markt...

ProTon
Forum-lid

Gebruikersavatar ProTon 04 aug 2015 13:47

Schoenplaatjes idd online kopen bij bv Mantel.

Er is vast wel een fietsenwinkel in jou buurt waar mooie racefietsen in de etalage staan, dan kan je daar denk ook wel slagen voor schoenen, zou geen schoenen online kopen, en misschien verkopen ze daar ook wel de schoenplaatjes los.

Misschien ook niet te lang wachten met klikpedalen daar je nu gaat wennen aan het zomaar kunnen afstappen ;)

Ssig
Forum-lid

Ssig 04 aug 2015 18:50

Als de schoenen alleen maar 2 gleuven hebben zoals onderstaande foto, dan is je schoen alléén bedoeld voor SPD schoenplaatjes en pedalen.

Afbeelding

Als je schoenen alleen maar 3 gaten onderaan hebben zoals onderstaand, dan zijn ze alléén bedoeld voor SPD-SL pedalen

Afbeelding

je schoenen kunnen ook beide hebben (3 gaten én 2 gleuven) en daarop passen dan beide soorten pedalen en schoenplaatjes.

Als je SPD-SL pedalen hebt zoals de volgende:
Afbeelding

dan moet je de gele schoenplaatjes nemen (die hebben de meeste speling en dat is fijner voor je knieën). Echter, de gele schoenplaatjes kosten bij mijn plaatselijke fm 21 euro, terwijl schoenplaatjes mét pedalen erbij 28 euro kosten online (Bikester bijv.). Zelf vind ik SPD-SL pedalen voor de racefiets beter omdat je meer oppervlakte hebt op de pedaal ten opzichte van SPD pedalen. Ik geloof dat je van SPD schoenplaatjes geen verschillende varianten (kleuren) hebt.

handig is dus om te kijken watvoor pedalen er bij je fiets zitten (SPD of SPD-SL) en daarbij de schoenplaatjes te kopen (of een heel nieuw setje pedalen+schoenplaatjes kopen). Als je dan schoenen koopt moet je er dus op letten dat de schoenplaatjes onder de schoenen passen (3 gaten voor SPD-SL, 2 gaten of gleuven voor SPD, of een combi voor allebei) :)

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 04 aug 2015 19:21

Ssig schreef:Als je schoenen alleen maar 3 gaten onderaan hebben zoals onderstaand, dan zijn ze alléén bedoeld voor SPD-SL pedalen
en natuurlijk voor alle andere systemen die gebruiken maken van de driepunts bevestiging....

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 04 aug 2015 20:00

Ssig schreef:Ik geloof dat je van SPD schoenplaatjes geen verschillende varianten (kleuren) hebt.
Toch wel, de zwarte SM-SH51 is "one directional release" en zonder speling, de zilveren SM-SH56 is "multi directional release" en met speling.

Plaats reactie