Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

d-theunise
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 feb 2015 17:50

d-theunise 27 jul 2015 15:53

Inmiddels de fiets gezien echt een super mooie racefiets alleen helaas niet mijn maat dus ik baal er enorm van dus mijn zoektocht naar een nieuwe racefiets gaat verder

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 31 jul 2015 21:36

Aangezien ik het een beetje heb gehad met mijn Kuota (hopelijk krijg ik nog een nieuw frame) ben ik toch een beetje aan het rondkijken naar andere merken... Hoewel ik niet van plan was zo snel een Giant te kopen, zien de Giant Propel Advanced 1 LTD 2015 en Giant TCR Advanced 1 LTD 2015 er wel goed uit... Beide kunnen mij wel bekoren, al zou ik er wel andere wielen in willen hebben...

Maar nu blijkt dat er geen maatje XS meer is... In 2014 waren er wel meer Giants in maatje XS verkijgbaar. Nu vraag ik me af hoe een kortere stuurpen fietst, dan bedoel ik kort 60 a 70mm... Op mijn Kuota fiets ik met een 90mm stuurpen, maar korter dan 90mm doe je normaal op mountainbikes (en dan meer in de downhill/freeride scen)...

Op marktplaats kwam ik wel een Envie MV Edition tegen... Met een erg korte stuurpen...

Nu vraag ik me af of ik ook lekker op een maatje S van de TCR of Propel zou kunnen rijden met een 70mm stuurpen. Of rijdt dat niet echt lekker. Ik ben 1.65m, met een BBL van 72cm en heb ook best korte armen. Dus teveel drop vind ik sowieso niet fijn.... Maatje S van de TCR zou nog kunnen, aangezien die vanaf 1,65m, maar de Propel in maatje S vanaf 1.71m...

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 31 jul 2015 21:57

kun je kort over zijn dat fietst niet (maar soms moet je wat, volgens mij heeft scott wel een xs en een korte bovenbuis)

Wat betreft die advertentie: smaken verschillen maar dit spuitschema is niet mijn smaak en je investeert vervolgens veel geld in een setje remmen dat wel werkt.
Envie is volgens mij nog wel in xs te koop en anders zou je bijv. eens in Heteren kunnen gaan kijken (cheapbikes o.i.d.) daar staat veel overjarig Giant spul maar ook een aantal Liv fietsen dus wellicht zit daar iets in jouw maat tussen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 31 jul 2015 22:38

Nee, die MV editie is lelijk. Dat klopt... Overigens zie ik mezelf ook niet op een Liv fiets rijden zonder hem te hebben overgespoten... Dus een Envie was sowieso alleen bij overspuiten een optie, maar dat maakt het allemaal wel weer onnodig duurder.

Scott verkoopt idd nog kleine maten, maar blijkbaar zijn er steeds minder merken die kleine maten met een kortere bovenbuis en reach leveren... Ik vond de Giant gewoon mooi dat model Propel en TCR er gewoon goed uitzien. Op zich ook het gewicht van de Propel, al is de TCR iets lichter... Maar met een fiets van 8kg kan ik leven...

Maar thanks ik zal eens rond gaan vragen/kijken t.z.t. Anders wordt het misschien toch iets anders... Een te lange top tube vind ik niet. Op mijn Merida Race Lite in XS, 47cm in het verleden heb ook nooit echt lekker gezeten vanwege de te lange zit. Mijn Kuota in XS, 47cm is een stuk korter. Vandaar dat ik toch een ook een beetje kijk naar de top tubes. Op de kleinere Scotts pas ik inderdaad ook, maar niet al die kleuren kunnen mij bekoren (met uitzondering van de duurdere Addicts/Foils...)

Sowieso wil budgettair niet teveel uit gaan geven, vandaar dat die actieprijs van Giant me wel trok. Maar fiets het liefst wel op goed materiaal... Het moet gewoon goed en lekker rijden, maar er wel leuk uitzien. Aan de andere kant spookt nog steeds custom staal door mijn hoofd, waarbij ik exact dezelfde geometrie kan verkrijgen als mijn huidig Kuota...

sdegroot
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 sep 2014 11:30

sdegroot 02 aug 2015 08:25

Suntoro schreef:......Nu vraag ik me af hoe een kortere stuurpen fietst, dan bedoel ik kort 60 a 70mm...
.....Nu vraag ik me af of ik ook lekker op een maatje S van de TCR of Propel zou kunnen rijden met een 70mm stuurpen. Of rijdt dat niet echt lekker......
Ik heb zelf een Giant TCR Advanced 1 LTD 2015 en heb de standaard stuurpen van 10 cm vervangen door een 8 cm exemplaar. Ik kan zeggen dat het prima fietst. Die 2 cm kortere reach was voor mij precies de juiste ingreep. Het stuurt, na even wennen, uitstekend.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 02 aug 2015 13:05

Als je de fiets al hebt dan snap ik het (het kan maar goed sturen is anders) maar met de 0/25 mm zadelpen en de Giant geometrie valt een frame met een 8 cm stuurpen gewoon niet passend (net zoals een tcr met meer dan een 3 cm spacers wat zoekerig gaat sturen.
Alles is pas te maken maar het is niet het enige merk op de wereld en als een giant niet gaat passen zijn er nog voldoende andere merken om uit te kiezen (behalve als xs/ <50 cm je maat is dan wordt het zoals boven aangegeven gewoon zoeken).

Gymz
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2015 07:47

Gymz 05 aug 2015 14:56

Iemand ervaring met de Giant Defy 0 (2015)?

Ben op zoek naar een 1e racefiets en had de Defy 1 in gedachten. Niet meer leverbaar in L volgens mijn fm maar hij kon mij een nieuwe Defy 0 ltd 2015 aanbieden voor 1200 euro inclusief setje SPD-SL pedalen.

Afgemonteerd met Ultegra 11 speed buiten de cassette (105) en de ketting (KMC). Eigenlijk zoals hij op de giant site staat voor 1500 euro.

Was dik tevreden geweest met 11 speed 105 als beginner maar misschien een mooie deal die ik niet kan laten passeren? Ben 1m86 met 89cm BBL en vooral op zoek naar een comfort racer.

Thanks!!

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 06 aug 2015 11:06

Ik heb sinds een week of 7 een Defy 1. Is grotendeels dezelfde fiets maar met een 5700 105 triple. Hangt een paar pagina's terug ondersteboven;-)
Achtergrond ben recent ivm rug- en knieklachten gestopt met hockey. Inmiddels 44 na 25 jaar maar weer eens aan de racefiets. Niet heel fit en lenig dus... Door LBS opgemeten en adhv het budget op de Defy gekomen. Inmiddels zo'n 800km in de benen.

Ik ben grotendeels tevreden. Prima fiets voor een beginner. Eigenlijk toch iets te lang (rustig peddelen op de remgrepen is eigenlijk net niet fijn) daarom ben ik begonnen met core stability en lenigheidsoefeningen (ik ben echt zo stijf als een plank). Ik wil eerst mijn eigen basis weer wat op orde hebben voor ik met materiaal (stuurpen oid) ga experimenteren. En volgens mijn wielervrienden zit ik wel degelijk erg mooi op de fiets (fwiw;-)).

Wat ik een volgende keer wellicht anders doe is de crank: compact en dan de 34 vervangen door een 38 of 39. Ik rijd nu eigenlijk alleen op het binnenblad behalve als ik de Amersfoortse berg afdender. Achter een 12-25. Voor het klimwerk kan je altijd de 34 terugsteken en een andere casette steken.

Ook ben ik niet volledig overtuigd van de 5700 schakelgroep. Het schakelt niet slecht maar heb 1 keer een Ultegra 6800 gevoeld en dat is toch nog ff wat anders.

Kortom achteraf had ik misschien liever een Defy 0 gekocht. Aanrader dus.
Maar goed, ik ben lekker aan het fietsen dus wie maakt me wat. Lekker krediet opbouwen om over twee jaar een dikke upgrade te doen:D

Succes met je keuze

Gebruikersavatar
Klaasvaak046
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 apr 2014 12:21

Gebruikersavatar Klaasvaak046 22 aug 2015 13:11

Hallo, ik ben Sven en nieuw in het Giant forum.
Ik heb sinds een paar weken ook een nieuwe Giant, ik heb gekozen voor
de defy advanced 2 met disc brakes en de nieuwe 105. Ben er tot nu toe heel erg tevreden mee
Afbeelding
wil over een tijdje poging gaan wagen en carbon clinchers met schijfremmen te bestellen bij
onze aziatische vrienden

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 30 aug 2015 21:10

Oké na vandaag íedereen aan de Giant!!!

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 30 aug 2015 21:41

Die poging heb ik begin van het jaar al gedaan maar was niet gelukt :mrgreen: :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Jos97
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2015 10:55

Jos97 31 aug 2015 14:50

Is daar een specifieke reden voor?

Plaats reactie